Time Freak

2011, 11 min, U/Kort fiktion, Danske tekster, English subtitles

Opfinderen Stillman har bygget en tidsmaskine. Da hans kammerat opsøger ham, har Stillman været væk i tre dage - men hvor han har været henne? En Oscarnomineret amerikansk komedie om tidsrejser og hverdagsneuroser.

Man kan vælge at se filmen med danske eller engelske undertekster med henblik på brug i sprogundervisningen.

Instruktør:

Andrew Bowler

Emneord: 

Undervisningsmaterialer

  • Lav en filmplakat - Time Freak

    Lav en filmplakat - Time Freak

    Du skal lave en filmplakat for den film, du lige har set. Du skal tage udgangspunkt i filmen, når du laver plakaten. Hvem er filmens publikum? Hvad er filmens stil, tema og budskab?

    • 7. klasse
    • 8. klasse
    • 9. klasse
    • 10. klasse
    • Gymnasiet

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Udskoling

Fag: 

  • Dansk
  • Engelsk
  • Filmkundskab
  • Fysik/kemi
  • Historie
  • Kristendomskundskab

Undervisningsvejledning

Hvad sker der, når man opfinder en tidsmaskine og får mulighed for at gennemspille samme situation uendelig mange gange for at skabe den perfekte dag? ”Time Freak” leger med tanken om, hvordan en perfektionist bliver fanget i en tidslomme. Opfinderen bliver først stoppet, da hans kammerat griber ind.

Filmens klipning giver os indtryk af, hvordan tidsrejser afbryder realtidens lineære forløb. I filmens begyndelse ser vi kammeraten ankomme hos Stillman adskillige gange. Scenerne er abrupt klippet sammen for at illustrere, at Stillman bliver ved at rejse tilbage i tiden til ankomstøjeblikket. Senere er Stillmans gentagne samtaler med den søde Debbie vist med mange korte indstillinger, der er klippet brat over i hinanden uden overgange. Lad eleverne analysere den filmiske tid. Forklar, hvorfor man ser det samme flere gange i begyndelsen, og hvad der sker i afslutningen. Lav en tidslinje over Stillmanns dag ud fra de oplysninger, han og oversigten på værkstedets tavle giver. Giv eksempler på synlig klipning og usynlig klipning og gør rede for begrebet kontinuitet.

I kristendomskundskab kan man arbejde med tidsrejser og det perfekte liv som tilværelsesspørgsmål. I ”Time Freak” kan personerne - modsat i mange andre film om tidsrejser - ikke møde sig selv i fortiden, men ”kun” ændre deres fremtid. Lav en liste over de paradokser, tidsrejser kan medføre, og de konsekvenser det kan have at ændre på en situation i fortiden. Kan tidsrejser teoretisk set lade sig gøre? Hvad kan man tillade sig at ændre i fortiden? Hvad ville eleverne selv ændre? Kan man leve det perfekte liv, hvis man fik uendelig mange chancer for at gøre det om?

Spillefilmene ”Tilbage til fremtiden”, ”Terminator” og ”Groundhog Day” kan fx bruges som inspiration.

Credits

Stills

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle