Den dobbelte våbenaktion

Den dobbelte våbenaktion

INTERVIEW. I 1995 skulle en hemmelig våbennedkastning finde sted i Indien, men intet gik efter planen. I "Våbensmuglingen", en thriller fra den virkelige verden, fortæller Andreas Koefoed om affæren, der har konsekvenser for de implicerede den dag i dag. Filmen kan ses på Filmcentralen / Undervisning.

Af Dorte Hygum Sørensen. Bragt i FILMupdate den 28. maj 2014.

Danske Niels Holck befinder sig i 1995 ombord på et fly over det indiske Vestbengalen, opsat på at kaste fire ton våben ned til en bevægelse i konflikt med det lokale kommunistiske styre. Med sig på missionen har han englænderen Peter Bleach, hvis dagsorden er en helt anden.

Efter at have gjort karriere i den engelske hær havde Peter Bleach slået sig ned som legitim våbenhandler. Da han fra Niels Holck modtager en ordre om at skaffe en stor mængde våben, er han klar over, at der er tale om ulovlig handel og underretter de engelske myndigheder.

Fra England bliver Peter Bleach bedt om at gå videre med handlen og får samtidig løfte om, at de engelske myndigheder vil hjælpe ham ud af sagen og stille Niels Holck til ansvar. Men det sker aldrig, fortæller dokumentarfilminstruktøren Andreas Koefoed:

"Under nedkastningen faldt våbnene i de indiske myndigheders hænder, Niels Holck slap væk, og Bleach stod tilbage i Bombay, hvor han fortalte, at han arbejdede for England. Imidlertid ville England ikke kendes ved ham. Så Bleach blev ofret i sagen og tilbragte otte år i et indisk fængsel, mens den egentlig skyldige, Niels Holck, gik fri og levede i skjul i Danmark i årevis."


"Niels Holck fascinerer mig, fordi han har en klar tro på nogle ting og omsætter det til handling." Fra "Våbensmuglingen", foto af Mads Emil Hilmer.

De to mænd mødes igen

Med filmen "Våbensmuglingen" fortæller den danske dokumentarist historien om den spegede våbenmission, der fik langtrækkende konsekvenser for dens hovedaktører. Begivenhedernes første dramatiske højdepunkt finder sted tilbage i 1995, hvor de to mænd mødes på flyet og gennemfører en mission, der går helt galt.

Imidlertid har sagen et mere aktuelt dramatisk højdepunkt, som i modsætning til selve våbentransporten ikke har været så nøje beskrevet. I efteråret 2010 og foråret 2011 er Niels Holck igennem en retssag, da de danske myndigheder beslutter at arbejde for at imødekomme Indiens krav om at udlevere ham. Da sagen kommer for domstolen i Danmark, møder Peter Bleach op som vidne. Andreas Koefoed fulgte både Niels Holck og Peter Bleach med et kamera forud for deres fremmøde i retten.

"I retten fortalte Bleach, hvordan han var blevet behandlet i fængslet i de otte år, han sad der på trods af de engelske myndigheders oprindelige løfte om ikke at lade ham i stikken. Bleachs vidneudsagn var stærkt medvirkende til, at Niels Holck i 2011 gik fri, da dommerne i Østre Landsret vurderede, at han ikke kunne udleveres på grund af risikoen for tortur i Indien," fortæller instruktøren.

I filmen oplever man, hvordan de to mænd mødes igen efter alle de år. Man hører ingen hævntørst fra Peter Bleach, ej heller fortrydelse fra Niels Holck:

"Man ser, at ofret vender tilbage og i en slags tilgivelse beslutter sig for at hjælpe ham, der ellers måske burde have haft den straf, som han selv fik. Peter Bleach ønsker ikke, at noget andet menneske skal udsættes for det, han selv er blevet udsat for," siger Koefoed.

Elementer af fiktion

Det er en kompliceret sag at fortælle på film – en sag med ikke blot en, men to, oven i købet komplekse, hovedpersoner. "Våbensmuglingen" ligger langt fra de film, Andreas Koefoed hidtil har lavet, blandt andet "Ballroom Dancer" (2011) instrueret med Christian Bonke om en tidligere verdensmester i dans, og "The Ghost of Piramida" (2012) om det danske band Efterklang.

Begge film arbejdede han på sideløbende med "Våbensmuglingen". Under den langstrakte proces med at udvikle sin nye film fik Koefoed støtte af en række fagfolk, for eksempel forfatter og journalist Øjvind Kyrø, som i 2008 skrev bogen "De kalder mig terrorist" i samarbejde med Niels Holck. Til filmens mange rekonstruktioner har Koefoed arbejdet med instruktøren James Marsh, som bor i København og vandt en Oscar for dokumentaren "Man on Wire", der også indeholder mange rekonstruktioner, samt med fotograf Manuel Alberto Claro, der har spillet en vigtig rolle i at få rekonstruktionerne til at leve dokumentarisk.

Endelig har manuskriptforfatter og instruktør Tobias Lindholm, på baggrund af Koefoeds interview med Niels Holck og Peter Bleach, skrevet manus til rekonstruktionerne og dialog til de to skuespillere, der spiller hovedpersonerne i filmens iscenesættelse af begivenhederne i 1995.

For Koefoed og filmens producer Miriam Nørgaard har det været afgørende at skabe rekonstruktionerne, så de visuelt og skuespilmæssigt kunne måle sig med fiktion.

"Ofte illustrerer rekonstruktioner noget, der siges i en voice-over eller i et interview – så man for eksempel hører nogen tale, mens man ser konturer af skikkelser i et mørkt rum. Jeg har forsøgt at lade rekonstruktionerne udspille sig, så man har en følelse af at være til stede i et nu i det, der faktisk skete."


"Historien er et eksempel på, hvordan de handlinger, man har gjort tidligere i sit liv, vender tilbage senere, så man må forholde sig til dem." Fra "Våbensmuglingen", foto af Mads Emil Hilmer.

Fascinerende livsforløb

"Våbensmuglingen" beskriver en spændingsmættet historisk begivenhed, men for Koefoed er filmen også et portræt af et menneske, der var kompromisløs idealist i sin ungdom:

"Niels Holck fascinerer mig, fordi han har en klar tro på nogle ting og omsætter det til handling uden særlig meget hensyn til lovgivning eller autoriteter. Gennem både ham og Peter Bleach bliver filmen også et studie af et livsforløb – fra man er ung, ambitiøs og fremadstormende, til man bliver ældre og mere moden. Historien er et eksempel på, hvordan de handlinger, man har gjort tidligere i sit liv, vender tilbage senere, så man må forholde sig til dem."

Sammen med klipper Adam Nielsen har instruktøren forsøgt at behandle stoffet, så publikum bevæges og røres. Mest af alt kan "Våbensmuglingen" minde om en filmatisering af en John le Carré-thriller.

"Men det er en virkelighedens thriller. Havde man lavet den historie som ren fiktion, ville man miste de gaver, der ligger i den ægte Peter Bleach og den ægte Niels Holck. Generelt er det for mig et vigtigt fascinationspunkt i dokumentarer, at folk er sig selv. Det er så min opgave at fange dem med kameraet på stærkest mulige vis."

Emneord: 

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle