Ali Zaoua

2000, 99 min, U/Spillefilm, Danske tekster

Ali, Kouka, Omar og Boubker er omkring 12 år og lever på gaden i Casablanca i Marokko, hvor deres hverdag er præget af vold, tiggeri og prostitution. For at holde tilværelsen ud sniffer de lim – og så har de jo hinanden. Men Ali bliver, i filmens begyndelse, dræbt af en sten kastet af en rivaliserende bande. Hans tre venner beslutter, at Ali skal begraves ”som en prins”, en beslutning der ændrer deres liv. Først må de gemme Alis lig, for han skal begraves på en hellig fredag, dernæst må de opsøge Alis mor, der lever som prostitueret, og endelig må de skaffe nogle penge. De får hjælp til deres projekt af en gammel sømand, der har været Alis ven. Og Alis utopiske drøm om at sejle til en ø med to solnedgange synes pludselig ikke helt uopnåelig.

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Fag: 

  • Dansk
  • Geografi
  • Samfundsfag

Undervisningsvejledning

Filmen er velegnet at bruge i en tværfaglig sammenhæng i undervisningsforløb om gadebørn og deres levevilkår. Filmen fortæller en realistisk historie om gadebørns liv, og den lægger op til en diskussion om samfundsforhold og børns liv i den arabiske verden. I filmen følger man gadebørnene i deres dagligdag og oplever, hvilken ligegyldighed de behandles med. Det vil være relevant at diskutere, hvordan det påvirker mennesker at blive behandlet på denne måde, og om der også i det danske samfund eksisterer grupper, der behandles sådan. Man kan desuden tale om, hvordan man får rettet større opmærksomhed mod gadebørns situation, og om film som denne eller andre former for kunst kan være med til at ændre på disse forhold. Filmen lægger i sin form og visuelle stil op til analyse af filmsproget og fortælleformerne. Filmen er en fiktionsfilm, men den spiller med sit realistiske udtryk på filmiske virkemidler fra dokumentarfilmen, samtidig med at den viser børnenes drømme i en naivistisk og animeret stil, som er med til at give filmen karakter af eventyr. Det vil være relevant at diskutere disse forskellige udtryk, og hvorfor instruktøren har valgt at gøre brug af både den realistiske og den eventyrlige form. Det vil også være væsentligt at diskutere filmens nærmest eventyrlige billedsprog, og hvad det gør ved vores opfattelse af handlingen.

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle