Facebookistan - Facebooks paradoks

Facebookistan - Facebooks paradoks

DOKUMENTAR. Jakob Gottschaus dokumentar "Facebookistan" undersøger Facobooks love og brugernes rettigheder i forhold til privatliv og ytringsfrihed.

Hvis Facebook var en nation, ville det så være et demokrati eller et diktatur? Det populære sociale medie tilbyder groft sagt hverken privatliv eller ytringsfrihed. Alligevel har 1,4 milliarder mennesker over hele verden en profil – og deler altså frivilligt deres personlige data uden at vide, hvad oplysningerne bruges til.

Jakob Gottschaus "Facebookistan" undersøger Facebooks love – og hvad der sker, når man bryder dem. Dokumentaren følger bl.a. den østrigske jura-ph.d.-studerende Max Schrems, der har sagsøgt Facebook for at overtræde den europæiske lovgivning om privatlivets fred. Vi møder også Peter Øvig Knudsen, der fik censureret sine billeder fra bogen "Hippie" og en gruppe drag-performere, der fik nedlagt deres profiler for at anvende deres kunstnernavne. Ingen af de medvirkende i filmen – inklusiv instruktøren – har haft held til at få Facebook i tale.

"Vi deler frivilligt personlige oplysninger på den væg, som Facebook har stillet til rådighed, og vi har ved at underskrive virksomhedens "Terms of Service" givet Facebook tilladelse til at bruge de personlige oplysninger til, hvad de måtte finde hensigtsmæssigt. Men alligevel ved vi meget lidt om Facebook, hvordan de kontrollerer verdens største offentlige rum, hvordan de kommercielt udnytter vores personlige data, og hvordan og hvorfor de gemmer data - selv efter at vi som brugere har slettet dem. Denne film undersøger Facebooks paradoks: De promoverer åbenhed og transparens og opfordrer os alle til dele – men de deler ikke selv," siger Jakob Gottshaus.

Personlig data som valuta

I filmen forklarer Peter Øvig Knudsen, at hans chok over censuren af hans billeder skyldes, at Facebook føles som et privat rum med plads til samtaler. Opfattelsen af Facebook som både et privat rum og et offentligt demokratisk forum kan mange nok genkende – men ingen af delene stemmer overens med virkeligheden, argumenterede professor i Informationsstudier på Københavns Universitet til Jens-Erik Mai til en debat om filmen på universitetet den 28. oktober. Måske føler vi, at vi beskytter vores privatliv, når vi indstiller vores privatlivsindstillinger, men vi glemmer, at privatlivet kun gælder i forhold til, hvad vores venner kan se – ikke Facebook.

"Det foruroligende er, hvilke informationer Facebook får om os. Vi bør ikke tænke på Facebook som et socialt medie, men som et marketingfirma, der sælger personlig data for reklamepenge. Når vi tilmelder os Facebook, er den valuta, vi betaler med, vores personlige oplysninger," siger han.

"Facebookistan er produceret af Jakob Gottschau og Felicity Willetts for Express TV-Produktion. Filmen har modtaget støtte fra Det Danske Filminstitut.

Emneord: 

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle