Tema

Jørgen Roos

Han fortalte varmt om det kolde Grønland, kritisk om dansk kolonialisme og lavede en lang række æstetisk eksperimenterende film om sociale problemer og kendte danskere. Se en samling af den vidtfavnende dokumentar- og eksperimentalfilmskabers værker.

Dansk dokumentarismes personlige fortæller

Af Henrik Østergaard, filmarkivar, Det Danske Filminstitut

I sin næsten 60 år lange karriere var Jørgen Roos (1922-1998) en af de fornemste ambassadører for dansk dokumentarisme i udlandet, hvor hans film indbragte adskillige priser.

Jørgen Roos' oeuvre på mere end 100 film, som vi kun kan vise et lille udsnit af her, dækker en lang række genrer med vægt på personlige portrætfilm, samfundskritiske socialfilm og ikke mindst Grønlandsfilm, der kombinerer etnologisk eventyrlyst og socialt engagement.

Særligt i sine Grønlandsfilm kunne han spidse sin kritiske brod overfor dansk kolonialisme, som i den ironiske Sisimiut (1966) og den indignerede Ultima Thule (1968).

Jørgen Roos var ikke bange for at provokere.

I andre højdepunkter som den Oscarnominerede turistfilm En by ved navn København (1960), debatfilmen Vi hænger i en tråd (1962), om overflodssamfundet, og den eksperimenterende Støj (1966), om hverdagens støjgener, kan man se Jørgen Roos' særegne og personlige tilgang, der med ironisk klipning gav selv bestillingsværker et humoristisk twist.