Bag om sensationshistorien

Bag om sensationshistorien

INTERVIEW. Somaliske pirater kaprer skibe som aldrig før. Men hvem er de egentlig, de svært bevæbnede sørøvere, der hærger i Aden-bugten? Det undersøger instruktør Christian Sønderby Jepsen i sin dokumentarfilm "Min fætter er pirat".

Af Louise Skov Andersen, bragt på FILMupdate den 3. november 2010.

Vi har læst om dem i aviserne og set indslag med dem i fjernsynet. På jagt efter en bedre fremtid rykker de ud i sejlbåde lastet med geværer og knive, hver gang et internationalt handelsskib nærmer sig Aden-bugten. Men hvem er de egentlig, de somaliske pirater, som spiller skurkerollen i mediernes sensationshistorier? Det undersøger dokumentaristen Christian Sønderby Jepsen i sin film, "Min fætter er pirat".

DRUKNEDE DRØMME

Sammen med den 28-årige dansksomalier Nasib Farah rejser Christian Sønderby Jepsen til Somalia for at udforske pirateriets anatomi. Nogle af landets mest hårdkogte pirater kommer fra Nasibs egen klan og familie, og nu overvejer hans 21-årige fætter Abdi at slutte sig til togterne.

"I de danske medier hørte Nasib, at piraterne er gangstere. Men fra Somalia hørte han, at pirateriet i virkeligheden var en moderne Robin Hood-historie. Så han var interesseret i at finde ud af, hvad der egentlig foregik dernede," fortæller Christian Sønderby Jepsen. "Og det kan man ikke bedømme, når man sidder i Danmark."

Så sammen med en fotograf rejser de to tilbage til Nasibs barndomsby. Her bliver de mødt af et samfund, som er meget langt fra den danske virkelighed, Nasib for længst er blevet en del af.

"De har ingen ambitioner med deres liv. De drukner deres drømme i et vildt khat-forbrug, og det var ret sørgeligt at se, når man er dansk og er vant til, at man har mulighed for at komme frem i verden og få sine drømme opfyldt. Det er der ingen midler til dernede. Det er derfor, så mange unge mænd bliver pirater – det er en drøm, der kan gå i opfyldelse. Hvis man tør satse livet."

PENGE UNDER BORDET

I løbet af de 21 dage, det danske filmhold befinder sig i Somalia, går det op for Nasib, at det pirateri, som fætteren Abdi er så fast besluttet på at blive en del af, faktisk har udviklet sig til regulær kriminalitet.

"Engang var det jo en form for frihedsbevægelse. En måde at protestere på efter i årevis at have været styret af kolonimagter. Normalt har et land jo en kystvagt, og det har de ikke haft, og derfor er der en masse lande, som ikke har taget alvorligt, at det her altså er et fremmed farvand. Derfor føler de, at de har ret til pirateri," siger Christian Sønderby Jepsen, som selv blev påvirket af den kriminalitet, som gennemsyrer det somaliske samfund. "Befolkningen er totalt paranoide, når de ser hvide mennesker med et kamera. De troede, at vi var fra FBI. Der er jo intet retssystem dernede, så der hersker en lovløshed. Vi måtte betale penge under bordet for at få lov til at filme visse steder, og det var umuligt for os at filme om natten – klanlederne kunne simpelthen ikke garantere for vores sikkerhed."

TOTALT ROCK'N'ROLL

Set i bakspejlet mener Christian Sønderby Jepsen, at han ville have opnået flere billeder og mere spontanitet ud af at udstyre Nasib med et skjult kamera. Men det var ikke den slags film, han ville lave.

"Eksperimentet var, at vi ville prøve at lave en stilistisk Afrika-dokumentar. Normalt er dokumentarer fra Afrika svære at orientere sig i, fordi der er så meget kaos og larm dernede, hvis man bare er fluen på væggen. Så vi ville prøve at lave nogle reelle scener. Prøve at dyrke karaktererne," fortæller Christian Sønderby Jepsen, hvis næste projekt om en families forfald som følge af en arvesag kommer til at adskille sig en hel del fra det stilistisk smukke univers, han har dyrket i "Min fætter er pirat" og prisvinderen "Side om side". "Det bliver håndholdt kamera hele vejen rundt. Totalt rock’n’roll!"

Emneord: