Parløb i lyntempo

Parløb i lyntempo

"I et projekt så intenst som dette må man 'go with the flow'," fortæller Milad Alami, en af de to danske deltagere i Nordic Factory, en international workshop lanceret af Cannes Festivalens sideprogram Directors' Fortnight. Projektet blev til fire kortfilm, der kan ses lige her på Filmcentralen. 

Af Nynne Østergaard, bragt i FILMupdate den 21. maj 2014

Fire unge instruktører fra Norden skulle samarbejde parvis med instruktører fra andre lande om at lave en kortfilm hver – på et beskedent budget og med bare fire-fem dage til at optage filmene i. Men til gengæld med garanti for en visning på Cannes.

Sådan lød præmissen bag Nordic Factory, et talentudviklingsprojekt søsat i 2014 af Cannes Festivalens sideprogram Directors' Fortnight med støtte fra den danske talentordning New Danish Screen og Finnish Film Foundation. To danske og to finske instruktører har således, sammen med instruktører fra Argentina, Kirgisistan, Frankrig og Zambia, i løbet af få måneder skabt en kortfilm på hver ca. 15 minutter.

Det hele kulminerede således den 15. maj 2014, på åbningsdagen for Directors' Fortnight under Cannes Festivalen, med verdenspremieren på de fire kortfilm. 

Ånden i Nordic Factory er samarbejde

Kunstnerisk leder for Directors' Fortnight, Edouard Waintrop, forklarer intentionerne bag Nordic Factory:

"Selve Directors' Fortnight er et sted, hvor folk kan mødes og snakke om deres arbejde. Nordic Factory går til gengæld skridtet videre. Der arbejder folk faktisk sammen. Det er de forpligtet til. Vi vil udvide instruktørernes opfattelse af, hvordan man laver film, og få dem til at se, at der er mere end en måde at gøre det på."

På trods af at projektet parrer instruktører fra forskellige dele af verden, ser Waintrop ikke Nordic Factory som et decideret interkulturelt projekt.

"Hver instruktør har sin måde at arbejde på og karaktertræk, som er helt særlige. Selvfølgelig kan de også være formet af et lands specifikke filmtradition, men det ændrer ikke ved, at de hver især har en unik måde at se og gå til verden på. Nordic Factory er snarere et samarbejde mellem to kreative temperamenter," siger Edouard Waintrop, der gerne vil slå et slag for mere samarbejde i filmbranchen.

"At lave film er et meget ensomt arbejde. Folk tager på festivaler som Cannes for at vise deres film, men vender hurtigt tilbage til virkeligheden og ensomheden. Det er noget, vi gerne vil gøre op med. Ånden i Nordic Factory er samarbejde."

Lytte til alle

De to danske instruktører i Nordic Factory er Milad Alami og Kræsten Kusk. Alami har sammen med den kirgisiske instruktør Aygul Bakanova skabt filmen "Void", mens Kusk står bag "Sundays" sammen med argentinske Natalia Garagiola.

"Vi havde fem dage til at komme i sync omkring locations, skuespillere, hold og skudplan," fortæller 38-årige Kræsten Kusk, der er uddannet på den uafhængige filmuddannelse Super16 og har lavet over 15 kortfilm. "Samtidig havde vi et lille budget og måtte derfor tænke kreativt, for eksempel bede venner om at være statister. Men blandt andet fordi vi havde et fantastisk hold, forløb selve optagelserne virkelig godt."


"Sundays" er et drama om Anne, der som på så mange andre søndage henter sin far på plejehjemmet for at gå tur i Botanisk Have. Men det skal snart vise sig, at denne søndag ikke bliver helt som de andre. 

Før optagelserne gik i gang, havde Kusk dog sine bange anelser omkring det at være to instruktører på et sæt.

"Jeg havde aldrig prøvet det før, og jeg forestillede mig, hvor galt det faktisk kunne gå. Man instruerer ofte ud fra intuition og mavefornemmelser, og de kan være meget forskellige. Men Natalia og jeg havde fra starten en fælles forståelse af, hvor vi ville hen – også selv om hun ikke kunne forstå den danske dialog. Til gengæld kunne hun mærke følelserne i scenerne, og vi havde også samme opfattelse af figurernes psykologi."

"At lave film er grundlæggende en kollektiv proces," siger Kusk. "Jeg har altid fået det bedste resultat, når jeg har lyttet til alle omkring mig."

"For mig er Cannes noget af det største man kan opnå som filmskaber. Det skabte et pres under hele forløbet. Men heldigvis havde vi så travlt, at der ikke var meget tid til at tænke over, hvor vi faktisk skal vise filmen. Men enkelte sommerfugle i maven har jeg da," siger Kusk inden afgangen til Cannes.

Et stærkt instruktørbånd

"I et projekt så intenst som dette må man sætte sit ego til side og 'go with the flow'," siger Milad Alami, der blev født i Iran i 1982 og voksede op i Sverige. Han er uddannet på Den Danske Filmskole og har instrueret en håndfuld kortfilm.

"Jeg følte ikke noget nævneværdigt kontroltab ved det, fordi Aygul og jeg var ret enige om filmen. Selvom processen var intens, følte jeg, at vi arbejdede mod samme mål."


"Void" udforsker følelsen af tomhed og udspiller sig på en færge, hvor to mænd mødes. Den ene af dem har en skjult dagsorden.

Han og Ayguls hold optog "Void" på en færge fra midnat til tidlig morgen. "Det var hårdt, og vi fik ikke meget søvn, men der var god stemning på vores lille filmhold." For selvom instruktørerne var fra to forskellige kulturer og havde forskelligt filmsprog, havde de også meget tilfælles.

"Den største forskel var nok, at Aygul er mere planlæggende og detaljeorienteret end jeg. Så vi indgik et kompromis, der gav plads til både hendes grundige forberedelse og mine af og til impulsive kamerabevægelser. Jeg blev meget grebet af at prøve at fortælle en historie, alle kan forholde sig til. På den måde fik jeg meget ud af samarbejdet. Vi gik fra at være to fremmede mennesker til at skabe et ret stærkt instruktørbånd. Det var inspirerende."

"Det er en ære at vise filmen på Directors’ Fortnight, som efter min mening er en af de mest interessante sektioner på Cannes," siger Alami. "De har støttet vores film fra starten, så jeg føler ikke, jeg står der alene."

Emneord: