Den alt for lille prins
Den lille prins er i gang med forårsrengøringen. Alt skal med, inde som ude. Solen skal også have en tur – selv om den er langt væk. Det kræver mange forsøg, men lykkes til sidst. En lille...
Den lille prins er i gang med forårsrengøringen. Alt skal med, inde som ude. Solen skal også have en tur – selv om den er langt væk. Det kræver mange forsøg, men lykkes til sidst. En lille...
2002, 7 min, U/Dokumentarfilm, Frankrig
Hunden, katten og musen er hele tiden efter hinanden, og den lille pige prøver at få dem til at falde til ro. Ude i haven finder hendes bedstefar en kæmpestor gulerod til bedstemors suppe, og...
2014, 6 min, U/Kort fiktion, Frankrig
Et gult blad hænger på den nøgne gren. Et vindpust løsner det og det svæver langsomt gennem den frostklare, hvide vinterskov. Den lille fugl leger glad fangeleg med bladet, men ræven har fået...
2012, 4 min, U/Kort fiktion, Schweiz
Den lille fugl har travlt med at vande de sidste efterårsblade. Det frække egern driller og snupper vandkanden. De jagter hinanden og leger i de store bunker af blade, men alt er ikke det rene...
2014, 4 min, U/Kort fiktion, Schweiz
I et træ bor en lille fugl. Den opdager en larve, som æder bladene. Da fuglen hiver larven væk, falder de begge ned. En ræv dukker op, og fuglen og larven flygter sammen. Larven redder flere...
2017, 4 min, U/Kort fiktion, Schweiz
Det er forår i skoven. Fuglene synger og floden bruser afsted, mens alting springer ud. Den lille grå ulv vågner og tager solbad. Og hans gamle ven haren er også vågnet. De løber om kap og...
2017, 6 min, U/Kort fiktion, Norge
Sommeren er her med nætter så korte. Og Ulvens fødselsdag er ikke langt borte. Den lille grå ulv ønsker sig en kage med lys på til sin fødselsdagsfest. Alle ved, at kager ikke vokser på træerne...
2020, 7 min, U/Kort fiktion, Norge
Det er vinter i skoven. Der er sne overalt, og alle dyrene ligger i ly for kulden. Men den lille grå ulv er ensom, sulten og trist. Vinden suser og bider i hans snude. Men hov, hvad var det?...
2016, 6 min, U/Kort fiktion, Norge
Pindsvinet finder et saftigt rødt æble i skoven, men de andre dyr er også sultne. Heldigvis er pindsvinet god til at dele, og snart er der disket op til en regulær festmiddag.
2014, 5 min, U/Kort fiktion, Frankrig
En komisk, ordløs historie om at være forskellige og at hjælpe hinanden med de udfordringer, man har. Et dovendyr hænger på sin gren, da en papegøje med en isvogn kommer forbi. Dovendyret vil...
2018, 3 min, U/Kort fiktion, Tyskland
En dreng redder en lille fisk fra at blive spist af en kat. Han tager fisken med sig hjem, men familien mangler vand, så fisken er ved at dø. Endelig kommer der vand i landsbyen. Fisken liver op...
2016, 8 min, U/Kort fiktion, Spanien
Det er sengetid. Far og datter opfinder en fantasiverden langt over skyerne, og dronningen af denne verden kaldes Numse.
2015, 11 min, U/Kort fiktion, Schweiz
En edderkop har fanget en flue i sit spind, men da den skal til at spise fluen, bliver edderkoppen suget ind i en støvsuger af en ældre dame. Edderkoppen overlever med nød og næppe, og damen,...
2014, 4 min, U/Kort fiktion, Rusland
En finurlig lille historie om glæden ved at have en fantasiven – og ved at have venner i virkeligheden. En dreng laver trylleshow for sine bamser. En lille tændstikmand, han har tegnet, bliver...
2018, 6 min, U/Kort fiktion, Frankrig
En lille, humoristisk film om løvfrøen – der også kaldes en tudse. Frøen drømmer om at blive større end oksen, men det er ikke så nemt.
2015, 6 min, U/Kort fiktion, Frankrig
Dyrene på bondegården er sammen hele dagen – bortset fra flagermusen, som er et natdyr. Den vågner først rigtigt op, når det er blevet mørkt. Så er alle de andre dyr faldet i søvn, og der er...
2015, 4 min, U/Kort fiktion, Tyskland
Det er forår i skoven. Hjortene har hver deres fugleflok siddende på geviret, og fuglene fløjter smukt i kor. Men en lille hjort er uheldig: den har kun én fugl på sit gevir, og fuglen er hæs. I...
2016, 5 min, U/Kort fiktion, New Zealand
En gammel sur fugl, som ikke længere kan flyve, prøver at få afløb for sin vrede ved at angribe en lille orm.
1977, 6 min, U/Kort fiktion, Jugoslavien
Skoven er fuld af dyr i forskellige farver og størrelser. Hejren vil have sommerfuglen som godbid. Slangen snapper ud efter fuglen. Fiskene er sultne efter plankton. Men hvem spiser hvem til...
2016, 1 min, U/Kort fiktion, Frankrig
"Helmuth Olsens mave" er en tegnefilmserie for de yngste om de små, nære ting i det store kredsløb. Fortællingerne om Helmuth Olsen, og hans bidrag til og betydning for det økologiske forløb,...
1995, 19 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Lille Kanins mor bager en småkage, der har form som en kanin. Da kagen opdager, at Lille Kanin og vennerne ser sultne på den, vågner den til live og stikker af ind i skoven. Da det bliver aften...
2016, 7 min, U/Kort fiktion, Frankrig
Musen vågner forskrækket, da den hører en lyd. Da den vil undersøge, hvor lyden kommer fra, ser den noget hvidt, der bevæger sig. Det er heldigvis bare Ib, der har gemt sig under et lagen.
2019, 3 min, Fiktionsserie, Danmark
Ib er ret sur. Og når det er svært at blive i godt humør helt af sig selv, er det godt, at musen er irriterende.
2019, 4 min, Fiktionsserie, Danmark
Man må ikke fodre myreslugeren i Zoologisk Have. Men det gør Ib heller ikke, han fodrer myrerne.
Ib keder sig. Han går hen på legepladsen og sætter sig på en gynge. Han gynger højt. Megahøjt. Så højt, at han snurrer rundt om overlæggeren.
Ib ser en and, der ligger på sin rede. Men så kommer der en kat og skræmmer anden væk. Ib må hjælpe anden med at passe på æggene i reden.
Ib og Mus holder lillejuleaften. De har gaver til hinanden. Små gaver. Så de glæder sig til store juleaften.
2019, 4 min, Fiktionsserie, Danmark
Ib møder en lille gris, som er blevet væk fra sin mor. Grisen må gerne sove i Ibs telt, mens Ib holder vagt udenfor, så grisen kan sove trygt.
Ib har opdaget noget sort røg. Der er allerede kommet en brandmand for at slukke ilden. Men Ib må alligevel hjælpe til, for der er ild i brandmandens bukser.
Ib vil have at katten siger undskyld, da den har svinget Musen i halen. Men det vil katten ikke. Da slagteren kommer, får Ib en uventet mulighed for at sætte katten på plads.
Ib prøver at finde musen, men den er og bliver væk. Først da Ib tænker sig om en ekstra gang, finder han musen.
Nogle gange kan man blive ramt af hjemve – særligt når det bliver mørkt. Kanin skal sove hjemme hos Bamse. Kanin og Bamse har glædet sig. De leger og spiser, ser børne-tv og hygger sig. Så er...
2019, 5 min, Fiktionsserie, Sverige
Nogle gange kan det være hyggeligt at lege alene, men andre gange kan man føle sig ensom. Bamse er ked af det. Hun er alene, selvom hun ikke vil være det. Bamse ringer til vennerne, men ingen af...
Det her er historien om, hvad der skete med Kat, da han var lille. Kat er adopteret. Da han var nyfødt i et land langt væk, havde han ingen mor eller far, der kunne tage sig af ham. Men der var...
Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, hvordan man skal lege sammen. Det oplever Bamse, da hun møder en ny Blå Kat, som hun aldrig har set før. Bamse synes, at Blå Kat er fin og blød. Blå...
Det er weekend hjemme hos Bamse. Hun vil gerne spise morgenmad foran tv'et, men far støvsuger og er sur og siger, at Bamse ikke må sidde på gulvet og krumme. Mor er også sur og siger, at Bamse...
Det er sjovt at lege sammen, men nogle gange kan man blive sure på hinanden. Bamse er rigtig god til at løbe hurtigt. Det er Kat ikke. Til gengæld er Kat rigtig god til at lave kolbøtter. Det er...
Bamse har ondt i maven. Far ringer til lægen, og mor og far tager med Bamse på hospitalet. Lægerne undersøger Bamses mave og finder ud af, at hun har blindtarmsbetændelse. Bamse bliver opereret...
Nogle gange kan man blive væk fra hinanden – og finde hinanden igen. Bamse keder sig derhjemme. Mor sidder bare og arbejder. Bamse går over til Kanin, og de henter Bamsegrisen. De går hjem til...
Denne enkle, underfundige film for de helt små børn i alderen 2-5 år er baseret på Thomas Windings historier og farverige illustrationer om de daglige gøremål hos Bamsefamilien i det lille hus...
2007, 19 min, DK/Kort fiktion, Danmark
På et blad i skoven ligger en lille kakerlak og drømmer sig væk i en fredfyldt søvn. Men en nysgerrig hånd får en finger med i spillet, og pludselig ender vores lille ven i vandet. Kakerlakken...
2015, 6 min, U/Kort fiktion, Belgien
Realfilm og animation bliver blandet i den lille, ordløse fortælling om at føle sig anderledes. En haletudse svømmer glad rundt i en sø med mange andre haletudser. Men en dag får alle de andre...
2018, 7 min, U/Kort fiktion, Schweiz
En humoristisk, ordløs fortælling om at være mørkeræd. En lille lygtefisk går i seng og slukker for sin lygte. Men da mørket sænker sig, ligner vandplanter og småfisk pludselig uhyrer og drager...
2018, 3 min, U/Kort fiktion, Tyskland
Gazellen tror ikke, at løven kan fange ham. Men så begynder løven at løbetræne.
2018, 3 min, DK/Kort fiktion, Tyskland
Underfundig dukkefilm om akrobaten hr. Prokouks oplevelser i et omrejsende cirkus. I manegen kan han klare alt, som skøjteløbende løvetæmmer og springende fakir, men udenfor kommer han galt af...
1959, 12 min, U/Kort fiktion, Tjekkoslovakiet
Kartoffelmos med ærter kan være svært at få ned, men når mosen bliver levende og ærterne samler sig til en grøn bold, der hopper rundt i køkkenet, så bliver det pludselig sjovt.
2009, 9 min, U/Kort fiktion, Tyskland
En dreng fortæller om sin mor, som er en flyvemaskine. Hun er verdens bedste mor, fordi de kan flyve sammen. De flyver tit, og drengen hjælper sin mor med at dele breve ud.
2013, 7 min, U/Kort fiktion, Rusland
I Kattebyen bor en lille kat, der elsker musik. Desværre synger han så falsk, at alle holder sig for ørerne og flygter fra ham.
2013, 6 min, Børnefilm, Kroatien
De to rumvæsener Mops og Ollie bor på en planet langt ude i rummet. Oven over planeten er et stort motorvejsnet, og der falder tit ting og sager deroppefra og ned på Mops og Ollies planet. De to...
2013, 8 min, DK/Kort fiktion, Danmark
En frisk og fejende, morsom og rørende, og meget klog filmfortælling om det betingelsesløse, overordentlige kærlige forhold mellem en morlille og hendes livlige vildbasse af en fantasifuld søn....
1983, 9 min, U/Kort fiktion, Sverige
Muldvarpen føler sig ensom, mens de andre dyr nyder foråret sammen. I gangene nede under jorden prøver den at fange noget, der ligner en regnorm. Efter en lang jagt opdager muldvarpen, at den...
2015, 3 min, U/Kort fiktion, Tyskland
Alle myrerne arbejder perfekt sammen. Men der er én myre, der gør alting anderledes.
En eventyrlig, lille dukkefilm om godt og dårligt naboskab. Beboerne i et fem-etages hus går hinanden på nerverne. Der er larm alle vegne fra: De spiller musik, banker, hopper, borer og skramler...
2018, 7 min, U/Kort fiktion, Korea (Syd)
To geder går en tur, men den lille ged falder over sten og grene på vejen. Han må lære af den store ged at se sig for. Men så kommer de til en kløft i bjerget, hvor det pludselig er den store...
2015, 2 min, U/Kort fiktion, Tyskland
Pingvintjeneren vil have, at pingvinfesten skal være perfekt. Men alt, hvad han gør, ender galt.
Det er nytår. Prik og Plet beslutter at holde discofest. De inviterer deres venner, bager kage og pynter op med discokugle og balloner. De prøver forskellige kostumer, inden de finder frem til...
2013, 7 min, U/Kort fiktion, Sverige
Prik og Plet er på vandretur i den store skov. De skal vælge mellem tre ruter: den gule, hvor der er kantareller, den røde rute, som er spændende, og den grønne rute, som fører hjem igen. De...
Prik og Plet leger gemmeleg. Men så bliver Prik pludselig meget træt, får feber og røde prikker over det hele. Plet kigger i lægebogen og finder ud af, at det er skoldkopper. Prik falder i søvn...
Prik og Plet er sultne, men de har ikke noget mad. De beslutter sig for at bage boller og lave havregrynskugler. Mens de bager, bliver køkkenet meget rodet, og de får mel over det hele. Men det...
Prik og Plet pjasker i vandpytter og deres sko bliver våde. Pludselig får de øje på et mystisk hus med fødder. ’Æskekongens eventyrlige drømmesko’ står der på et skilt på huset. Der er udsalg,...
Prik og Plet tager i cirkus. De ser klovne og jonglører og en elefant. Men de er mest imponerede over akrobaterne. Bagefter prøver Prik og Plet at lave vejrmøller, men det er svært. Til gengæld...
Snuttefilm for de små er fem filmfortællinger i en pakke. Anna-Clara Tidholm og Gun Jacobson har sammen med animatørenMalin Erkkonen skabt fem minutters animationer. Tre af filmeneer baseret på...
2010, 5 min, U/Kort fiktion, Sverige
Snuttefilm for de små er fem filmfortællinger i en pakke. Anna-Clara Tidholm og Gun Jacobson har sammen med animatørenMalin Erkkonen skabt fem minutters animationer. Tre af filmeneer baseret på...
Filmen indledes af de små figurer ”Snutterne”. Simon er ude at gå tur med sin and, men anden slipper væk og kommer på eventyr i den store verden. Mon anden vender tilbage til Simon?
Man kan ikke tvinge et venskab frem, men i en nødsituation kan venskab opstå lige pludselig. En hund og en dreng kommer til live i en tegners skitsebog. De hopper rundt på siderne og møder en...
2015, 6 min, U/Kort fiktion, Tyskland
Dyrene sidder i hver deres hus og ser madprogram i tv. Men elektriciteten går, inden maden færdig. Så laver elefanten bål på byens torv og smider en sten i stor gryde med vand. Han inviterer...
2015, 8 min, U/Kort fiktion, Frankrig
En lille animationsfilm, der bygger på den prisbelønnede svenske børnebog af samme navn. Den handler om dyrenes liv og de spilopper, de finder på.
2014, 13 min, U/Kort fiktion, Sverige
Højt oppe på en vindblæst bjergtop bor vækkemanden med sin søn. Hver morgen må han ud i regn og slud for at vække nabobjergets borgere for småpenge. En dag får han i stedet en lille klokke som...
2017, 9 min, U/Kort fiktion, Slovenien
Dovendyr og lygtefisk, små prinser og gavmilde pindsvin, fantasivenner og dyr, der laver stensuppe. Du kan møde dem alle her i denne samling af kvalitetsfilm for børn over 3 år.
Filmene er målrettet børn over 3 år.
Se Filmcentralens samling af film til børn over 5 år her.
Alle film kan også ses på bibliotekernes streamingtjeneste Filmstriben