1 minut natur - Hamsteren
To søstre har hver deres hamster: Wilhelm og Guldlok. Wilhelm minder om den ene af søstrene: den kan godt lide at spise slik og søde sager. Og den kan være meget nervøs – ligesom pigen, når hun...
To søstre har hver deres hamster: Wilhelm og Guldlok. Wilhelm minder om den ene af søstrene: den kan godt lide at spise slik og søde sager. Og den kan være meget nervøs – ligesom pigen, når hun...
2016, 1 min, U/Dokumentarfilm, Holland
Nattens Dronning er navnet på en flot kaktus. Den blomstrer kun én gang om året ved midnatstid. Den er anderledes end de andre kaktusblomster. Denne lille tegnefilm er en del af serien '1 minut...
To børn eksperimenterer med selv at lave ild ved at gnide træ mod træ. Det er sjovere end at tænde ild med en lighter. De sætter ild til noget vat og føler sig som hulemænd. Denne lille...
En dreng fortæller om et egern, der ofte kommer på besøg i deres have. Han beslutter at kalde egernet Plet, fordi den har sorte pletter. Denne lille tegnefilm er en del af serien '1 minut natur...
Det er sommer og solskin. En dreng og hans søster tager til stranden. Men vinden kommer fra en særlig retning, så havet er fuld af vandmænd og brandmænd: det er goplevejr. De har forskellige...
En pige ligger i sin seng og sover, da hendes kat pludselig bider hende. Pigen lægger mærke til en sagte lyd, noget der piber – og så opdager hun, at katten har fået killinger i hendes seng....
En dreng fortæller om sine dyr: han har en krebs og forskellige fisk. Krebsen prøver hver dag at klatre ud af akvariet. Drengen forestiller sig, hvordan det må være at have lige så mange ben som...
En dreng fortæller om at tage på fisketur. Han forestiller sig, hvilken slags fisk han gerne vil være. Han vil gerne være en karpe i en dam inde i byen, for der fisker folk ikke så tit. Til...
Anton er ikke ligesom alle andre. Han har en lille, rød gryde, som han altid slæber efter sig. Den er der bare. Andre mennesker synes, det er lidt mærkeligt. De ser kun den lille gryde, selvom...
2014, 6 min, U/Kort fiktion, Frankrig
Oliver på seks år, hans venner og biavleren fortæller om årets gang hos honningbierne, og kameraet følger biernes fantastiske liv helt tæt, fra den lysende blomstrende natur til det...
2004, 30 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
En lille tegnefilmmusical for børn om fugleungen Binke, der ikke kan flyve og derfor efterlades hos skovmusen Oskar, da de voksne fugle om efteråret drager sydpå. Men selv om man godt kan savne...
1992, 14 min, U/Kort fiktion, Sverige
Når efteråret nærmer sig og kulden kommer, rykker musene ind i vores huse, men det er ikke altid lige populært - især ikke blandt de voksne. Det er ikke let at være mus, og både ræven og uglen...
2013, 13 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Rogvi og Alexander går på jagt efter haletudser nede ved vandhullet, for drengene er spændte på at se dem udvikle sig til frøer. Om sommeren kan man fange krabber fra badebroen, og Lara er...
2013, 10 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Om sommeren kan man fange krabber fra badebroen, og Lara er nysgerrig efter at få fingrene i en sådan krabat. Rogvi og Alexander går på jagt efter haletudser nede ved vandhullet, for drengene er...
2013, 13 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Tobias sidder og tegner trolde og venter på Karl, som er på vej. Han vil have ham med på troldejagt. Med bue, stok og rygsæk, går de ud i vinterlandet og leder efter spor. De ser hjort, musvåger...
2013, 11 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
En antikvar opdager, at bøgerne i butikken bliver spist af møl. En lille sulten flagermus viser sig at kunne være alletiders hjælper.
2017, 6 min, U/Kort fiktion, Tyskland
En lille fortælling om grisen Desmond og dyrene fra Hindbærskoven. Foran sit hus har Desmond har et æbletræ, som han er frygtelig glad for. Desmond bager lækre muffins af æblerne fra sit træ,...
2004, 14 min, U/Kort fiktion, Sverige
Drengen Su kommer fra Kina og taler kun kinesisk. Det sprog forstår de andre børn ikke. I frikvarteret driller nogle drenge ham og tager hans bold. Men Su vil have sin bold tilbage, og han giver...
2014, 8 min, U/Kort fiktion, Australien
En flamme af ild og en vattot er skidt selskab for hinanden. Desuden bor vattotten på den anden side af en bred flod. Alligevel risikerer flammen sit liv for at komme over på den anden side....
2012, 23 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Colette er hurtigt på benene, efter at hun er blevet født, og det er vigtigt. Hele fåreflokken skal op i bjergene, hvor de er på græs sommeren igennem. Turen er hård, og Colette bliver kørt...
2008, 15 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Hr. Hublot er en meget ordentlig mand, der ikke kan lide rod. Han bor i en fremtidsby, hvor alt er mekanisk. En dag finder han en lille hund, som han tager til sig. Men hunden bliver større og...
2013, 11 min, U/Kort fiktion, Frankrig
Karl Ludvig er en syv centimeter høj piberensernisse. Hver jul bliver han og hans piberenservenner taget frem af deres papæske og stillet op i et fint julelandskab med honningkagehus og vatsne...
2006, 25 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Josefines mor og far vil udvide bestanden med små grise, og Josefine får lov til at få ansvaret for sin egen lille gris, hvis hun vel at mærke passer ordentligt på den.
2015, 16 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Familiens gamle hund, Laika, trænger til en ny legekammerat, så familien tager til Jylland for at hente en lille ny hvalp, der skal med hjem og bo hos dem på gården. Og så har morfar lovet...
2015, 14 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Josefine har fået lov til at få sin helt egen køkkenhave, og hendes far hjælper hende med at hente gødning og plante grøntsager i den. Imens har morfar slagtet en hane, de skal spise til...
2015, 13 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Det er snart jul, og den frække drillenisse Soffi laver ballade om natten. Josefine gør klar til julen ved at bage julekager og skrive ønskeseddel, men selvom det snart er jul, er der stadig en...
2015, 14 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
Den 7-årige Annabelle skal starte på en ny skole. Den første dag ankommer hun med en hjemmelavet kaninmaske på. De andre børn fniser og er nysgerrige. Da de opdager, hvad Annabelle gemmer under...
2015, 6 min, U/Kort fiktion, Australien
Halløj, her kommer jeg! H.C. Andersens berømte eventyr om den fattige dreng fra landet, der i kraft af sin kreativitet og åbenhed, vinder prinsessen og det halve kongerige, opføres her som...
1999, 21 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Storebror skal passe lillesøster Kanin. Hun er stadig for lille til at tale, men til gengæld kan hun skrige rigtig højt. Denne frejdige fabel om moderne familieliv med travle, udearbejdende...
1988, 22 min, U/Kort fiktion, Sverige
Linnea elsker at besøge Blomkvist. Blomkvist har god tid, der vanker altid saftevand og kage, og så har han en dejlig bog med billeder af Claude Monets malerier. Men en bogs gengivelse af Monets...
1992, 29 min, U/Kort fiktion, Sverige
Drengen Odd er ikke ligesom de andre børn. Hans hoved er meget skrøbeligt – ligeså skrøbeligt som et æg. Han føler sig trist og tør ikke lege vilde lege med de andre. Men en dag møder han pigen...
2016, 12 min, U/Kort fiktion, Norge
Pigen Olivia fortæller om sin storebror Willi, der har Downs syndrom. Olivia forestiller sig, at han kommer fra en anden planet, hvor alting er meget anderledes end her på vores planet. Derfor...
2015, 10 min, U/Kort fiktion, Tyskland
Musene i møllen på havnen har det godt, indtil den dag en fæl rotte flytter ind. Rotten stjæler musenes mad og spreder skræk og rædsel i det lille samfund. En dag fanger rotten en lille pigemus...
1996, 23 min, U/Kort fiktion, Sverige
'Snap' er en humoristisk, animeret film om et lille havvæsen, der må lære nye teknikker for at overleve i havets hierarki. For det er svært at være den mindste i en flok af tyranniske, større...
2014, 7 min, U/Kort fiktion, Belgien
Snuden er rejst til byen fra sin grønne mose og er gæst hos kæmperotten Rita, som bor i et gammelt skur på havnekajen. Rita fortæller, hvorfor hun er så stor, og Snuden kigger på byen. Den leger...
1980, 20 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Snuden er et hemmeligt og fredeligt dyr, der lever i sin grønne mose. Her er han ven med alle dyr. En dag vil en jæger skyde hans bedste ven, odderen Otto, og Snuden beslutter at opklare,...
1980, 17 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Snuden vil gerne hjem. Sammen med Rita kommer den til rockkoncert på landet. De møder vagthunden Devil, der ikke vil indrømme, at han ikke kan klare alt. Men han bliver glad, da de to venner...
1980, 18 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Stine er en økologisk gris, der har sit eget hus på marken. En sommerdag føder hun 12 små pattegrise. De har en sjov leg med at løbe hurtigt rundt efter hinanden. De er også nysgerrige, og en af...
2008, 13 min, DK/Dokumentarfilm, Danmark
I filmen møder vi Store Ulv, der lever glad og tilfreds under sit træ. En dag ser han Lille Ulv, som er på vej imod ham – og det ser endda ud som om, at Lille Ulv vil ham noget, synes Store Ulv...
2018, 14 min, U/Kort fiktion, Frankrig
En aften sidder en tegner bøjet over sin tegneblok ved sit skrivebord. Han er træt og frustreret, men han får tegnet en skitse af hunden Vuf. Men Vuf når ikke at få tegnet sit sidste ben, inden...
2017, 6 min, U/Kort fiktion, Tyskland
I filmen møder vi søskendeparret Olivia og Willi. Willi er født med Downs syndrom, men handicappet forhindrer ham ikke i at leve et almindeligt liv med masser af sjov og ballade sammen med...
2015, 6 min, U/Dokumentarfilm, Tyskland
Will-Bot er en lille robot, som er bange for alt - også selv om der slet ingenting sker på hans lille planet. Han patruljerer hver dag og holder sine overvågningskameraer funktionsdygtige. En...
2011, 6 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Zebraen Zøren er den sejeste danser på Savannen - en stribet John Travolta. Zøren trænger til en kølig dukkert. Men han blander ikke sort og hvidt i samme vask, så han lægger sine striber ved...
2016, 11 min, DK/Kort fiktion, Danmark
Robotten Will-bot og zebraen Zøren, Josefine på bondegården og Tobias i naturen, den lille hjælper og Snuden, der rejser hjemmefra. Du kan møde dem alle her i denne samling af kvalitetsfilm for børn over 5 år.
Filmene er målrettet børn over 5 år.
Se Filmcentralens samling af film til børn over 3 år her.
Har du Uni-Login har du mulighed for at se flere film