Fantomdrengen

Fantomdrengen

– et undervisningmateriale

Fag og temaer

Dansk

Søskende
Leo er en omsorgsfuld storebror, der generøst deler sin fascination af politihistorier med lillesøster Titi. De hygger sig og har et varmt forhold. Men det er på en trist baggrund. Leo er syg og skal på hospitalet, hvor han skal gennemgå en behandling, som måske kan gøre ham rask igen. Det betyder, at de to søskende for en tid skal skilles. Men storebrors bøger giver Titi livsmod og en følelse af, at Leo stadig er sammen med hende. Og da det ser allermest kritisk ud for Leo, er det Titi, som forstår, hvordan tingene hænger sammen, og hjælper ham.

I arbejdet med dette tema vil det være oplagt at sammenligne forholdet mellem Leo og Titi med andre søskendebeskrivelser i film og litteratur, fx ligger Astrid Lindgrens ”Brødrene Løvehjerte” lige for.

Fantomdrengen
Foto: Angel Films

Fortællingens kraft og magi
Fortællingens kraft er i spil fra første billede. En politimand er på jagt efter en flamboyant forbryder, der storskrydende smager på sit navn: Exterminatoren! Men det hele er kun fantasi. Det er Leos visualiserede oplæsning fra en bog, og lillesøster Titi kan henrykt placere figurerne i rette størrelsessammenhæng. Anslaget introducerer filmens stil og stemning.

Fantomdrengen
Foto: Angel Films

Plot 1 (filmens ydre handling) er en forbryderjagt, mens plot 2 (filmens indre handling eller tema) er fortællingens kraft og magiske virkning på et sygt barn og hans søster. Det viser sig tydeligt, da Titi fortsætter med at fortælle historier sammen med en imaginær Leo, da han er mest syg. Og i særdeleshed, da Leo ligger i koma og kommer til bevidsthed igen ved hjælp af fortællingens kraft. Krimiintrigerne i filmen er ikke bare et sygt barns eskapisme – det er en decideret livskraft.

”Fantomdrengen” kan være et kærkomment udgangspunkt for at tale om fortællingers betydning for vores liv. Og naturligvis også til selv at fortælle historier om liv og død.

Kristendomskundskab

Det gode og det onde
Verden er i fare. Om lidt bryder alt sammen. Intet kan redde menneskeheden. Og dog! Hvis vi ser mod himlen, kommer Superman flyvende! Superman redder os i sidste øjeblik!

Den religiøse parallel til superhelte er evident. Man kan se superhelte som en slags ærkeengle, der kommer som sendt fra himlen, når vi har mest brug for det. Mennesket er eksistentielt altid i fare eller i hvert fald i en konstant udsat position. Men der er noget, som er større end os - noget, der kan redde os. Mennesket har brug for frelsere, når undergangen truer.

Det sofistikerede ved historien i ”Fantomdrengen” er, at det er Leos ånd eller sjæl, der forlader kroppen og deltager i den evige kamp mellem det gode og det onde. Selv kan Leo ikke gøre noget, men hans fantomsjæl kan.

Fantomdrengen
Foto: Angel Films

”Fantomdrengen” kan være udgangspunkt for en samtale i klassen om ondskabens væsen og dens modpol. På den ene side står ondskaben i skikkelse af en grotesk mandsperson, der med grusomme midler vil være konge over New York. Han har to ikke for kloge hjælpere. På den anden side står godheden i form af en retskaffen politimand og en syg dreng. De kan ikke hver for sig bekæmpe det onde, men sammen har de en chance. Især da de får en god journalist med på holdet.

Fantomdrengen
Foto: Angel Films

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer