Det er søndag

2013, 30 min, U/Kort fiktion, Børnefilm, Danske tekster, Franske tekster

13-årige Ibrahim tør ikke fortælle sin far, at han er blevet smidt ud af skolen. I stedet lyver han og siger, at han har bestået sin eksamen. Men løgnen får følger, da faderen tager Ibrahim med ud i byen for at fejre resultatet.

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Udskoling

Fag: 

  • Dansk
  • Filmkundskab
  • Fransk
  • Kristendomskundskab

Undervisningsvejledning

Filmens hovedperson Brahim befinder sig i spændingsfeltet mellem barn og voksen. I faget dansk er det oplagt at lave en personkarakterstik af ham med fokus på hans udvikling og hans forhold til faren. Der kan desuden arbejdes med overgangsriter i kristendomskundskab.

Faren tager Brahim med til barber, giver ham et jakkesæt og tager ham med på bar i den tro, at han har bestået eksamen og er på vej mod voksenlivet. Med pigen Fatou gør han sig sine første erfaringer om kærlighed og sex. Da Brahim kommer hjem til sidst, er det i rollen som et barn: faren bærer ham ind i seng og klæder ham nænsomt af.

Handlingen fortælles i højere grad ved hjælp af de filmiske virkemidler end via dialogen. Derfor er filmen et godt udgangspunkt for at arbejde med analyse af filmsproget, fx billedbeskæring og brugen af rekvisitter.

Brevet fra Brahims skole er den konkrete rekvisit, der sætter handlingen i gang og fører den fremad. Måden, faren håndterer brevet, viser os, at han ikke kan læse, så Brahims løgn har mulighed for at opstå. Faren bærer brevet ved sit hjerte som et symbol på sin søns tilsyneladende lovende fremtid. Spændingen stiger, da skrædderen læser brevet, hvorefter løgnen afsløres , da bartenderen læser op for farens venner i baren. Endelig bruges brevet i filmens afslutning, hvor faren lægger det på Brahims bryst. Da Brahim åbner det og ser farens underskrift, ved vi – uden brug af dialog – at drengen er tilgivet.

Filmen bruger ikke underlægningsmusik eller mange ord til at fortælle om karakterernes følelser og tanker. I stedet bruges billedbeskæringerne nær og ultranær for at rette fokus på, hvad der sker inde i personerne. Nære beskæringer giver tilskueren god mulighed for at aflæse personernes ansigter.

Credits

Stills

Kaléo Films 2013

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle