Håbet

2001, 98 min, U/Dokumentarfilm

Denne Oscar-nominerede dokumentarfilm skildrer syv palæstinensiske og israelske børn mellem 9 og 13 år, som alle er stærkt mærket af regionens konflikt. Børnene vokser op - ikke langt fra hinanden - men i helt adskilte verdner. Yarko, Daniel, Mahmoud og Shlomo bor i forskellige kvarterer i Jerusalem, Sanabel og Faraj i en palæstinensisk flygtningelejr og Ahmed i et bosætterområde på Vestbredden. Alle har de mistet mennesker, der stod dem nær, på grund af konflikten. Men selvom filmen i de nære portrætter viser, hvordan had går i arv, viser den også, at børn er børn, og både jødiske og palæstinensiske børn græder, når de har tabt i en sportskamp. Og at de fleste har en dybfølt lyst til at knytte venskaber og leve i fred.

Undervisningsmaterialer

  • Palæstina-Israel

    Palæstina-Israel

    Undervisningsmateriale til fire dokumentarfilm om Israel-Palæstina-konflikten

    • 5. klasse
    • 6. klasse
    • 7. klasse
    • 8. klasse
    • 9. klasse
    • 10. klasse

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Fag: 

  • Samfundsfag

Undervisningsvejledning

"Håbet" er en film med mange anvendelsesmuligheder i undervisningen. Den vil kunne indgå i undervisningsforløb med et specifikt fokus på konflikten Palæstina - Israel, men den er også velegnet til undervisning om mere generelle temaer som menneskerettigheder, fredsarbejde og konfliktløsning. Instruktørernes projekt er at bringe syv børn fra forskellige sider af Palæstina - Israel-konflikten sammen - og få dem til at tale sammen. Det er børn, som alle har mistet familiemedlemmer, kammerater eller nære bekendte, og som lever med terror, krig, indoktrinering og propaganda i deres hverdag. Fjendebilleder, frygt og mistro fastholder dem i konflikten. I undervisningen vil eleverne kunne bruge "Håbet" som afsæt til samtaler om fjendebilleder og konflikthåndtering i filmen - og sammenligne med fjendebilleder og konflikthåndtering i deres egen hverdag. Det lykkes for instruktørerne André Malraux og Boris Peskine at etablere en tæt relation til hvert af de syv børn, som åbent og ærligt fortæller om deres tro, deres drømme, bekymringer og inderste tanker. Det er et liv, hvor flere basale behov og menneskerettigheder bliver tilsidesat. På den måde giver filmen stof til at undersøge, hvilke psykiske og fysiske behov, børn skal have opfyldt for at kunne udvikle sig som velfungerende mennesker og dermed sætte fokus på Verdenserklæringen om menneskerettigheder, Børnekonventionen og Grundloven.

Stills

The Promises Film Project 2001

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle