Hønsenes have

2006, 28 min, DK/Dokumentarfilm, Børnefilm

En dokumentarfilm om høns og deres forunderlige verden. Vinteren er barsk for hønsene, men om foråret begynder livet at folde sig ud omkring hønsehuset. Dagene går med at spise, ordne fjer, sove og parre sig. Hanerne holder vagt, for oppe over haven svæver de sultne musvåger. Hanerne har også travlt med at kæmpe mod hinanden, men lige nu er det gamle Amadeus, der regerer. Æg bliver til kyllinger, kyllinger til høns, og sådan vokser flokken til næsten tredobbelt størrelse hen på sommeren. Hverdagen har også sine små dramaer, som da en spansk højlandshøne flytter ind og skaber røre i flokken. Eller da den vilde fasankok pludselig forsøger at sætte hanerne fra bestillingen. Filmen er en kærlig hyldest, fuld af farver, lyde og stemning, til de gamle junglefugle og til livets gang i deres store have.

Emneord: 

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Indskoling

Fag: 

  • Biologi
  • Dansk

Undervisningsvejledning

Filmen er velegnet til undervisningsforløb i natur/teknik eller i et samarbejde mellem natur/teknik og faget dansk på de yngste klassetrin i indskolingen, hvor emnet er at indsamle viden om høns. Filmen er en dokumentarfilm i børnehøjde, der rummer mange informationer om høns, deres udvikling og livscyklus, deres adfærd, fjender, levesteder og livsbetingelser. Filmen har en enkel og overskuelig struktur og er fortalt i et roligt tempo. Et barn på 6-7 år fortæller med en tydelig og engageret fortællestemme om dyrene på lydsiden. I arbejdet med filmens faktaindhold kan man evt. bede eleverne om at udvælge og tegne et eksempel på ny information om høns, som filmen har formidlet til dem. Tegningerne kan fx efterfølgende hænges op i klassen, hvor eleverne på tur kan fortælle om deres tegning og indholdet og begrunde deres overvejelser og valg. Der er også mulighed for at integrere it i undervisningen ved fx at scanne tegningerne på computer og lade eleverne her fortælle om tegningerne - eller på andre måder kombinere tegninger, skrift og lyd. I et tværfagligt samarbejde med faget dansk kan filmen desuden være et eksempel på hovedgenren ikke-fiktion. I den forbindelse kan det være interessant at komme ind på nogle af filmens fiktive træk som fx brugen af underlægningsmusik og slowmotion og se på den billedmæssige virkning af i enkelte korte klip at benytte en rovfugls synsvinkel.

Credits

Stills

Frejas Børn 2006

Af samme instruktør

  • Se Filmen De små vilde: sommer

    De små vilde: sommer

    Om sommeren kan man fange krabber fra badebroen, og Lara er nysgerrig efter at få fingrene i en sådan krabat. Rogvi og Alexander går på jagt efter haletudser nede ved vandhullet, for drengene er...

    Instruktør: Laila Hodell

    2013, 13 min, DK/Dokumentarfilm, Børnefilm, Naturfilm, Danmark

  • Se Filmen De små vilde: forår

    De små vilde: forår

    Rogvi og Alexander går på jagt efter haletudser nede ved vandhullet, for drengene er spændte på at se dem udvikle sig til frøer. Om sommeren kan man fange krabber fra badebroen, og Lara er...

    Instruktør: Laila Hodell

    2013, 10 min, DK/Dokumentarfilm, Børnefilm, Naturfilm, Danmark

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle