Interview med instruktøren bag "Lovebirds"

Interview med instruktøren bag "Lovebirds"

UNGDOM. Lange spadsérture i den københavnske nat, tanker om at være voksen eller næsten og masser af bramfri samtaler om mænd. Louise Detlefsens dokumentarfilm "Lovebirds" skildrer tre veninders storbyliv fra fest og sorgløshed i den lyse sommernat til moralske tømmermænd og ulykkelig kærlighed.

Af Jonas Varsted Kirkegaard, bragt på FILMupdate 19. maj 2014.

"Jeg blev forført", indrømmer dokumentarfilminstruktør Louise Detlefsen. "Pigernes eksplosion af energi fejede benene væk under mig." Det var til en åben casting, at de tre københavnske barndomsveninder og twentysomething-tøser Sus, Susana og Marline gjorde det store indtryk på dokumentaristen. Og det med forførelse passer fint til den film, Detlefsen har lavet om de tre piger. "Lovebirds" handler nemlig i høj grad om køns- og kærlighedslivet. Men sandelig også om venskab.

Sus, Susana og Marline deler en interesse for dans, og det var til danseundervisning, de i sin tid mødtes. Som mange af deres jævnaldrende deler de også en passion for at feste. Vi er med, når vodkaflasken kommer på bordet og det debatteres, om modellen Oliver Bjerrehuus er lækker, selvom han har nået den anseelige alder af 38.

At knække slangkoden

"Fra starten var jeg opsat på at lave en "rigtig" film om at finde sig selv i forhold til verden, veninder og ikke mindst kærligheden," forklarer Detlefsen. "En film, hvor hovedpersonerne har glemt at købe toiletpapir, spiser klamt slik og kommer op at skændes over en misforståelse. Alt for meget af det, som laves om unge er enten kunstig low-life tv-underholdning eller lækre velsmurte dramaer om fiktive mennesker, der har meget lidt tilfælles med et rigtigt menneske. Jeg vil gerne lave et modspil til det blik på ungdomslivet," siger hun.

Louise Detlefsen, som selv er født i 1971, var også tiltrukket af, at pigerne "ikke sidder pænt og længselsfuldt venter på prinsen," som hun siger. "Det var mere artigt, da jeg var på deres alder. De har en meget ærlig og ligefrem måde at tale om mænd på."

Til tider måtte instruktøren dog også afdække mindre ligefrem tale fra pigernes side, nemlig noget, der næsten kunne lyde som et hemmeligt sprog: "Pigerne talte blandt andet om en "Mr. Winter." Jeg fandt ud af, at det er et slangudtryk for en fyr, man indleder en affære med, selvom man kun er moderat interesseret i ham. Når han så har holdt én med selskab gennem de kolde måneder og foråret er på trapperne, dropper man ham til fordel for en ny, lækker mand."

Uforudset udvikling

Veninderne taler også om, hvordan det er at fylde 24 år uden for alvor at føle sig klar til voksenlivets ansvar og forpligtelser. Ikke før Sus selv er blevet mor vil hun opfatte sig som voksen, siger hun til Marline på en af deres nattevandringer i København.

Undervejs måtte instruktøren dog erkende, at "Lovebirds" var et særdeles dynamisk dokumentarprojekt, som det var svært at bevare kontrollen over. Eksempelvis blev pigerne uvenner mens optagelserne stod på, og filmen var i fare for at ryge på gulvet. Desuden tabte hidtil heteroseksuelle Sus sit hjerte til en pige, hvilket kom bag på både hende selv og veninderne (de varme følelser viste sig heldigvis at være gengældt).

Pigernes interesse i projektet var også noget svingende, og de var ikke altid lige flittige til at besvare instruktørens henvendelser. "Nogle gange følte jeg, at jeg var blevet en slags "Mr. Winter" for dem", siger Detlefsen med et grin. Men hun overvandt altså de forskellige udfordringer og kom i mål med sin film.

"Lovebirds" er produceret af Miriam Nørgaard for Fridthjof Film og støttet af DFI.

Emneord: 

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle