FILM-X Animation

Klassetrin: 

  • 0. klasse
  • 1. klasse
  • 2. klasse
  • 3. klasse
  • 4. klasse
  • 5. klasse
  • 6. klasse
  • 7. klasse
  • 8. klasse
  • 9. klasse
  • 10. klasse

Materialetyper: 

  • Interaktive materialer

Emneord: 

Hvad er FILM-X animation?

Formålet med FILM-X animation er at gøre det nemt for jer at inddrage produktion af stopmotion-film på tværs af alder og fag for at give eleverne et audiovisuelt sprog. Og med de mobile enheder har eleverne adgang til selv at udtrykke sig via billedbårne fortællinger. 

I kan benytte to forskellige værktøjer:

FILM-X ANIMATION APP 

  • Anvendes på tablet og smartphone.
  • App'en er målrettet børnehaver og 0.-2. klassetrin og er perfekt første gang I skal animere og selv de mindste kan betjene værktøjet på egen hånd.
  • App'en kan hentes gratis i App Store og Google Play
  • Download vejledning som pdf

FILM-X ANIMATION ONLINE

  • Anvendes på en computer med tilsluttet webkamera og mikrofon.
  • Værktøjet er målrettet 3.-9. klasse og kan både anvendes til hurtige produktioner - f.eks. de anbefalede filmlege her på siden - og til længere forløb, hvor I vil arbejde med sammensatte fortællinger og lydredigering.
  • Start værktøj
  • Download vejledning som pdf

Filmen ovenfor viser, hvordan du betjener app'en på en tablet, men funktionerne er de samme på mobiltelefonen.

 

Faglige mål

Produktion af stopmotionfilm er relevant i mange fag og i tværfaglige forløb, men er særligt oplagt i forhold til:

  • Dansk: indenfor kompetenceområderne fremstilling og kommunikation – med fokus på fortælleforløb og karakterudvikling
  • Billedkunst, musik og håndværk og design: med fokus på æstetik
  • Kristendomskundskab, historie og samfundsfag: med fokus på en tematik 
  • It og medier: med fokus på eleven som kreativt skabende producent
  • Understøttende undervisning: praktiske forløb, der understøtter faglige pointer

Produktion af stopmotionfilm rummer et stort fagligt, æstetisk og kreativt læringspotentiale. Men også elevernes sociale kompetencer og innovation kommer i spil.

Sociale kompetencer

Filmproduktion er gruppearbejde – på højt plan. Når eleverne skal skabe stopmotionfilm på mellemtrinnet og i udskolingen, kan I også lave en rollefordeling med instruktører, manuskriptforfattere, karakterdesignere, skuespillere ved indspilning af dialog og i pixilationfilm.

Det kreative samarbejde en god øvelse i at lytte til andres idéer og lære at formulere sine egne idéer overfor andre.

Arbejder eleverne med at skabe en karakterbåren fortælling, træner de samtidigt deres indlevelsesevne. De skal sætte ord på, hvorfor karaktererne i deres fortælling reagerer, som de gør. Filmholdet skal i fællesskab oversætte følelserne til et visuelt udtryk, så beskueren forstår karakterernes følelser og handlinger.

Multimodale udtryksformer

De fleste elever har solide referencer og enorm tavs viden, der skaber de bedste forudsætninger for at producere stopmotionfilm.

De har også en naturlig fascination, der motiverer dem til selv at udtrykke sig multimodalt.

  • For at kvalificere elevernes tavse viden, er det en god idé at starte med at se og analysere animationsfilm, inden I starter på et produktionsforløb. Når eleverne sætter ord på, hvilke følelser en film fremkalder og hvorfor, øges deres bevidsthed omkring filmens virkemidler. De får fokus på, hvordan et univers kan skabes via farve, lys og lyd.
  • I bør også se på de mere ”usynlige” virkemidler, såsom klipning, tempo, billedbeskæring og rytme.
  • Du kan finde en liste over relevante filmeksempler her på FILM-X animation hjemmesiden.
  • Når eleven forstår virkemidlernes betydning, vil de også være i stand til at anvende en bred vifte af virkemidler, når de skal i gang med deres egne produktioner.
  • Det er en god idé at arbejde med bestemte genrer og formater. Det er oplagt at inddrage gyserfilm, eventyr, kampagnefilm og musikvideo, når eleverne skal producere stopmotionfilm, men i princippet er der ingen begrænsninger.

Innovation og kreativitet

Når eleverne skaber film, er der ikke noget rigtigt eller forkert resultat. Processen skal rammesættes af dig som lærer, men giv eleverne mulighed for at udfolde sig i et åbent rum, der udfordrer deres kreativitet.

I processen kan eleverne arbejde kreativt med:

  • At bruge deres fantasi til at udvikle en idé – evt. med målgruppeovervejelser
  • At skabe et visuelt design: valg af materialer, mood boards, storyboards
  • At udarbejde et fysisk univers: karakterer, baggrunde, rekvisitter
  • At sætte lys på filmopstillingen
  • At komponere billeder – evt. planlagt i et storyboard
  • At lave en lydside til filmen: dialog, lydeffekter, musik

OBS: kreativiteten i en filmproduktion næres af samarbejdet.

Før I går i gang

grundskolen

Opstil dit studie

  • Jeres film kan optages mod en flad, liggende baggrund - 2D opstilling, eller med stående, rumlige figurer - 3D opstilling.
  • Når I optager stopmotion, er det vigtigt, at jeres kamera ikke flyttes under optagelserne.
  • Placer jeres opstilling et sted med jævn belysning, ellers vil lyset flimre på jeres optagelser.
  • Sørg for at baggrunden fylder hele billedet og at figurerne kan være i billedet.
  • Der skal være plads til, at flere børn kan flytte på figurerne samtidigt.
  • Download vejledning som PDF

gode materialer

  • Sakse, gaffa- eller malertape og klæbemasse
  • Tuscher, farveblyanter eller malergrej
  • Farvet og hvidt karton / papir
  • Papir / fotos / udklip til 2D animation
  • Legetøj / modellervoks til 3D animation

Download Baggrunde

Baggrunden er filmens scenografi. I kan bruge en væg, farvet karton, udklip eller dekorere jeres egne baggrunde. I kan også anvende disse færdige baggrunde eller printe og farvelægge skabelonerne. 

Alle baggrundene findes både i A3 format eller A4 format og i en farvet og ufarvet version. Klik på linket for at dowloade PDF:

grundskolen

A3 - Farvelagt
A4 - Farvelagt
A3 - Stregtegning
A4 - Stregtegning

grundskolen

A3 - Farvelagt
A4 - Farvelagt
A3 - Stregtegning
A4 - Stregtegning

grundskolen

A3 - Farvelagt
A4 - Farvelagt
A3 - Stregtegning
A4 - Stregtegning

grundskolen A3 - Farvelagt
A4 - Farvelagt
A3 - Stregtegning
A4 - Stregtegning
grundskolen

A3 - Farvelagt
A4 - Farvelagt
A3 - Stregtegning
A4 - Stregtegning

 
       

Intro til animation

Stopmotion

Med FILM-X ANIMATION laver du film med stopmotion. Tag billeder af din figur, flyt den lidt mellem hvert billede. Når billederne vises hurtigt efter hinanden, ser din figur levende ud - og du har lavet en animationsfilm.

Pixilation

I pixilation-film animeres kroppen. Skuespilleren foran kameraet flytter lidt ad gangen og fotografen tager et billede for hver bevægelse.

Tips og tricks

Her kan du se en række film, hvor animationsinstruktøren Jacob Lay viser enkle tips og tricks, som I kan afprøve i jeres egne animationsfilm.

Trylleri og magi

Du kan få en kapsel til at bevæge sig, forvandle en appelsin til et æble eller få en tegning til at farvelægge sig selv.

Materialer

Klip billeder ud af bladene, tøm legetøjskassen, form selv af modellervoks, find ting i naturen eller brug din egen krop.

Bevægelse

Du kan bevæge dine figurer over scenen eller de kan stå stille og bevæge kroppen, du kan få dem til at bevæge langsomt eller hurtigt – eller begge dele.

Sceneopstilling

Din film kan foregå i en hyggelig stue eller i en forhekset skov – eller begge steder. Kun fantasien sætter grænser...

Karakterer

Din film bliver mere spændende, når man kan se på den lille pige om hun bliver glad, vred eller ked af det – og om hun er god eller ond

Modellervoksfigurer

Når du modellerer dukken, er det bedst at forme den ud af ét stykke modellervoks – så hænger den bedst sammen.
Husk at få mest modellervoks ned i benene. Hvis der kommer for meget vægt i toppen af dukken, kan den nemt vælte under optagelserne. 

Lyd

Gør gyserfilmen mere uhyggelig eller actionfilmen mere spændende med musik, tilfør lyden af en dør, der smækkes, eller plasket, når skatten falder overbord, og giv dine figurer stemmer.

Korte øvelser

Aktiviteterne her på siden introducerer en gruppe børn til stopmotion og pixilation på en legende måde. Filmlegene tager 1-2 timer at gennemføre og vil forhåbentlig inspirere jer til at producere flere animationsfilm og udforske de mange muligheder.

Øvelse 1 - Tvekamp

I denne film optager børnene en dramatisk duel mellem en troldmand og et monster. Troldmanden forvandler sin modstander og vinder kampen.

  • Varighed: 60 min. til at skabe figurer og baggrunde, 45 min. til at optage billeder og lyd. De to aktiviteter kan fint foregå over to dage.
  • Antal børn: 3 pr. tablet.
  • Udstyr og opstilling: Tablet med stopmotion program, vandret 2D opstilling.
  • Materialer: Baggrund, en troldmand og en modstander.
  • Download vejledning som PDF

Øvelse 2 - Glasbanditten

I denne filmleg gør børnene ”døde” ting levende ved at sætte øjne på tingene og bevæge dem.

  • Varighed: 20 min. til opstilling og 30 min. til optagelse og lyd. 
  • Antal børn: 2 pr. tablet. 
  • Udstyr og opstilling: Tablet med stopmotion program, lodret 3D opstilling. 
  • Materialer: To gennemsigtige glas, friskpresset frugtjuice eller saftevand, en kande med det samme væske, øjne med forskellige udtryk, klæbemasse til at sætte øjnene fast på glasset, to sugerør.
  • Download vejledning som PDF

Øvelse 3 - Trylleri med legetøj

I denne øvelse forvandler børnene deres legetøj i en ultra kort fortælling. Det er sjovt for børnene at se deres egne kendte figurer blive bragt til live.

  • Varighed: 20 min. til opstilling, 30 min. til optagelser, 15 min. til lyd.
  • Antal børn: 3 pr. tablet.
  • Udstyr og opstilling: Tablet med stopmotion program, 3D opstilling.
  • Materialer: Baggrund, legetøj: En figur med bevægelige arme, der skal være tryllekunstner, figurer, der skal forvandles, klæbemasse / modellervoks til at sætte under figurernes fødder.
  • Download vejledning som PDF

Øvelse 4 - Tryllekunst

I denne pixilation-film er en skuespiller tryllekunstner, der forvandler sine kammerater. Børnene kan variere legen i det uendelige ved at trylle sig selv og andre om til alt hvad de finder på.

  • Varighed: 20 min. til opstilling, 30 min. til optagelser og lyd.
  • Antal børn: 5-10.
  • Udstyr: Tablet med stopmotion program, lodret stativ
  • Rekvisitter: En ”tryllestav” og en hat.
  • Download vejledning som PDF

Øvelse 5 - Papkasse

Pixilation filmleg hvor børn selv optager en film, hvor de dukker op af en magisk papkasse.

  • Varighed: 20 min. til opstilling, 30 min. til optagelser og lyd.
  • Antal børn: Ubegrænset. Men en børnegruppe på max 8-10 ad gangen anbefales. 
  • Udstyr: Tablet med stopmotion program, lodret stativ 
  • Rekvisitter: En kasse med plads til et barn.
  • Download vejledning som PDF

Øvelse 6 - Togturen

I denne pixilation-film ser det ud som om, skuespillerne glider hen over gulvet på en stol – som et tog.

  • Varighed: 20 min. til opstilling, 30 min. til optagelser og lyd. 
  • Antal børn: 5-10. 
  • Materialer: Tablet med stopmotion program, lodret stativ, en stol til hvert barn.
  • Download vejledning som PDF
Film not available: