Filmen om Radiserne

Filmen om Radiserne

- et undervisningsmateriale

Fag og temaer

Filmens centrale temaer er roller, venskab og personlig udvikling. Temaerne er oplagte at arbejde med ud fra en personkarakteristik af Søren Brun i faget dansk.

Filmen er god at bruge i det tværgående emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i timerne til understøttende undervisning. Her kan man fordybe sig i Søren Bruns person og tale om følelser, trivsel og omdømme i en klasse. Her kan man også med fordel inddrage dansk og billedkunst med henblik på kontraktmodellen og ansigtsaflæsning.

Filmen om Radiserne
Foto: 20th Century Fox


Personkarakteristik

Søren Brun har en lidt ubestemmelig alder, men hans opførsel og boglige evner tyder på, at han er et sted mellem 4.-6. klasse. Efter indskolingen, men før puberteten for alvor sætter ind.

Han er meget genert, bekymret og usikker på sig selv. Han tror desuden, at alting går galt for ham – hvilket det også ofte gør. Alligevel bliver han ved med at forsøge, og det oplever vi flere gange i filmen. I begyndelsen vil han på trods af utallige fiaskoer og snevejr se, om han kan få sin drage op at flyve og overvinde det dragespisende træ. Umiddelbart efter forsøger han sig uden held med sit baseball-slag. Han tør heller ikke ringe på den rødhårede piges dør. Han gemmer sig flere gange for hende og rødmer, når hun er i nærheden.

På trods af dette overvinder han alligevel sin manglende tro på egne evner og dygtiggør sig både inden for tryllekunst, dans og bograpport-skrivning. (Se også analysen med kontraktmodellen under afsnittet "Filmfaglige vinkler".)

Undervejs i filmen viser Søren, at han tænker på andre og sommetider bekymrer sig unødigt. Under talentshowet forspilder han sin egen chance for at redde søsteren Nina fra ydmygelse. Da han er blevet skrive-makker med den rødhårede pige, føler han sig ”ikke klar til et rigtigt forhold” og er i tvivl om, hvordan han skal forsørge hende. Han får dog hurtigt ideen om selv at lave deres fælles bograpport, da hun skal besøge sin syge bedstemor.

De andre i klassen har forventninger om, at Søren Brun er uheldig, men de har også tiltro til, at han er et godt menneske. Trine udtrykker sig mest negativt om Søren: ”Du får aldrig den drage op at flyve! Hvorfor? Fordi du er Søren Brun!”. Men til sidst må hun også overgive sig, da han har overvundet sin generthed over for den rødhårede pige. (Se også afsnittet om roller og venskab nedenfor.)

Bemærk, at der er en tydelig sammenhæng mellem Nusers og Søren Bruns personligheder og historier. Begge er meget uheldige og møder stor modstand, men fordi de aldrig giver op, lykkes tingene alligevel for dem til sidst – jævnfør filmens undertitel (”Filmen om Radiserne: Med Nuser og Søren Brun”) og kapitel 7 i Nusers filmfortælling: ”Giv aldrig op”.

Filmen om Radiserne
Foto: 20th Century Fox

Roller og venskab

Elevarket (i menuen til venstre) har flere opgaver, hvor eleverne skal diskutere filmens temaer med udgangspunkt i både egne erfaringer og i filmens handling. Det kan være lettere for målgruppen at snakke om relationer med udgangspunkt i en fiktiv handling frem for situationer, hvor de selv har følelser i klemme.

Søren Brun har som nævnt rollen som den uheldige og lidt forkerte blandt de andre i klassen. De andre børn har en forventning om, at tingene går galt for ham. Trine tror da heller ikke på, at Søren har lavet en perfekt test. Situationen får imidlertid de andres opfattelse af Søren til at vende. Pludselig er han den populære, som alle spørger til råds og efterligner. Søren selv har svært ved at forholde sig til det og stiller spørgsmålet: ”Kan de lide mig for den, jeg er, eller den, de tror, jeg er?”.

Situationen er central i socialt arbejde med enhver børnegruppe – hvis der fortælles negative historier om en klassekammerat og tales negativt til vedkommende, skabes der negative forventninger og negativt selvværd hos den pågældende. Omvendt kan positive fortællinger, henvendelser og forventninger logisk nok skabe den modsatte effekt. Dette ses tydeligt i filmen, da Thomas siger til Søren: ”Du er et godt menneske, og (...) folk kan godt lide dig,” hvortil Søren svarer: ”Jeg skulle have lyttet til dig lige fra starten.” Herefter kan han pludselig overvinde farerne på markedspladsen og flyve med drage til de andres overraskede og jublende tilråb. Derefter tør han endelig snakke med den rødhårede pige.

Og Thomas har ret, Søren ER et godt menneske og den type kammerat, som er god at have i enhver klasse. Da Søren spørger den rødhårede pige, om hun synes, han er ”en usikker, blødsøden fiasko”, svarer hun: ”Det er jo slet ikke det, du er. Jeg kunne godt lide den omsorg, du viste for din søster ved talentshowet. Den ærlighed, du var fuld af til samlingen. Og til festen - der var du modig … og sjov. Og det, du gjorde for mig. Du lavede bograpporten, mens jeg var væk. Det var så sødt af dig. Så når jeg ser på dig, så ser jeg slet ikke en fiasko. Du har alle de egenskaber, som jeg beundrer.”

Man kan inddrage dette citat, når eleverne diskuterer, hvad det vil sige at være ”bunden” eller ”en taber” jævnfør Sørens psykolog-samtale med Trine og den bog, hun giver ham.

Filmen om Radiserne
Foto: 20th Century Fox

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle