Krig, konflikt og kammerater

- et undervisningsmateriale
Lærer Elev

Kort introduktion

Alle børn har rettigheder.

Sådan lyder overskriften på Børnekonventionen, som FN’s medlemslande vedtog i 1989. Børnekonventionen består af 54 artikler, der fastslår, at børn har rettigheder, uanset deres nationalitet, køn, sociale status, religion eller kultur.

I dette materiale skal eleverne arbejde med børns rettigheder og FN's verdensmål. Afsættet er kreative filmopgaver og den prisvindende dokumentarfilm 'Olegs krig'. 10-årige Oleg bor i det østlige Ukraine. Han er en helt almindelig dreng, men hans liv og hverdag en helt anden end den, danske børn kender. Oleg er barn i en krigszone, så baggrundsstøjen på værelset er hverken YouTube-videoer eller Spotify, men bragene fra bombardementer og eksplosioner på himlen.

UNICEF er FN's børneorganisation, der har som mål at skabe de bedst mulige vilkår for børn, hvad end man bor i en flygtningelejr eller i Husum. UNICEF har mandatet til at sikre børns rettigheder i hele verden, sådan som det står beskrevet i Børnekonventionen. Hør UNICEF's nationalchef, Anne Mette Friis, præsentere baggrunden for materialet:

Læs mere om materialets baggrund og struktur i Om undervisningsmaterialet

Fagligt fokus

TEMAER 

  • Børnekonventionen – børns rettigheder
  • UNICEF's arbejde og FN’s verdensmål 
  • Når børn møder krig

FILMFAGLIGE VINKLER 

  • I krigens virkelighed: Fokus på dokumentarfilmgenren
  • Børnekonventionen i film
  • Produktion: Ulighed, børnemål og LipDup   
RETTIGHEDSBASERET UNDERVISNING

Materialet er udviklet med afsæt i UNICEF's Rettighedsskoler. Skoler, der arbejder aktivt med at folde Børnekonventionen ud og fokuserer på børns rettigheder i undervisningen. Dette perspektiv er derfor tænkt med ind i øvelserne. Som lærer skal du tilrettelægge og afvikle nogle gode lektioner med klassen, der skal arbejde med materialet. Her er et par gode spørgsmål at tage med i forberedelsen:

  • Er alle trygge i din klasse? 
  • Vælger du metoder, der sikrer børn mod at blive ekskluderet eller diskrimineret?
  • Kommer eleverne til orde?
  • Får de indflydelse til hverdag – og ved de, at de har rettigheder i det hele taget?

Dette materiale er skrevet af Jan Frydensbjerg, maj 2020
Kari Eggert Rysgaard har udformet produktionsopgaverne for FILM-X