Ambitiøs animation

Ambitiøs animation

INTERVIEW. Jacob Leys animationsfilm "Isblomstens Hemmelighed" bruger stop-motion til at skabe sit eventyrlige og magiske univers.

Af Sasja Delagarde, bragt på FILMupdate den 14. september 2012.

I "Isblomstens hemmelighed" møder vi Svindel, som drømmer om at blive lige så god en tryllekunstner som sin oldefar. Da han skal forsøge at trylle, kommer han til at skyde oldefars tryllestav langt ind i De Grønne Ærters Dal. Her møder han Fup, der ændrer hele Svindels livsanskuelse. De to venner vender tilbage med en anden og meget mere magisk tryllestav. Men da Svindel prøver at trylle for anden gang, går noget galt, og han mister oldefar. Fups gode humør inspirerer Svindel til at opfinde en myte om sin oldefar. Til sidst er Svindel nødt til at bekæmpe sin arv for at redde Fup og give alle De Grønne Ærter et trylleshow, de aldrig glemmer.

Filmen er lavet som en form for collage. Modellerne og figurerne er bygget som fysisk virkelige figurer og efterfølgende fotograferet med stillbilleder. Det ligner klassisk stop-motion, hvor alle delene er todimensionelle, og teknikken kaldes cut-out Det er den samme teknik, man bruger i eksempelvis Cirkeline-filmene. Al baggrund er tegnet digitalt. Instruktøren har arbejdet specifikt med at tilføre billederne en større dybdeskarphed, så det færdige resultat fremstår mere filmisk.

"Det vigtigste for mig var, at det skulle ligne noget, man ikke har set før. Jeg kan godt lide den traditionelle stop-motion stil, men det er meget dyrt at lave. Jeg synes, vi har formået at skabe et udtryk, der ligner, men som er knap så dyrt. Vi er kommet tæt på de ting, som de store studier i USA producerer, uden at have haft de samme økonomiske midler og store produktionsapparat," siger instruktør Jacob Ley.

Målet med filmen var at skabe verdens mindste spillefilm på 25 minutter. Filmen er en videreudvikling af serien "Fup & Svindel", som er blevet vist på DR.

"Med filmen har jeg forfinet karaktererne og hele universet og rykket det en smule ud af den mikroskopiske verden, som serien befandt sig i. Jeg føler, at jeg har fundet et udtryk, som jeg gerne vil arbejde videre med, måske med en 'rigtig' spillefilm i spillefilmslængde."

Amatørtryllekunstner og instruktør

Som amatørtryllekunstner har instruktøren en personlig tilknytning til magi og eventyr og oplever, at børn ofte har det på samme måde.

"Det er min erfaring, at det eventyrlige og magiske univers taler naturligt til børn. De lever i en magisk verden, indtil realiteterne kommer snigende. Jeg er selv amatørtryllekunstner, og jeg synes, at der er mange paralleller mellem det at trylle, og det at lave film. For mig er det den samme metode, man bruger til at fortælle historier og underholde publikum.

"Isblomstens hemmelighed" er udtaget til konkurrenceprogrammet for kortfilm på BUSTER. Derudover skal filmen vises på London Film Festival.

"Jeg er utrolig beæret over, at min film er blevet udvalgt til både BUSTER og London Film Festival, og jeg er glad for, at der er andre, der kan se kvaliteterne ved filmen. Men jeg laver ikke film, for at der skal komme noget specifikt ud af det. For mig er det mere et personligt projekt. Jeg elsker hele processen ved at lave film, og jeg vælger ofte at arbejde med personlige historier, da filmproduktionen på den måde også kan fungere som en personlig bearbejdelsesproces."

Inspirationen til "Isblomstens hemmelighed" er da også meget nærliggende, fortæller Jacob Ley:

"Det er et klassisk far/søn dilemma, som jeg sagtens kan spejle mig i".

"'Isblomstens hemmelighed' er historien om Fup og Svindels første møde, familierelationer og livsværdier. Det foregår i et spøjst og finurligt univers og er en skæv og underholdende lille 'spillefilm' for børn og barnlige sjæle", siger Kim Leona, spillefilmskonsulent på Det Danske Filminstitut, om filmen.

Emneord: 

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle