Tiger på spring, drage i skjul

Klassetrin: 

  • Gymnasiet

Materialetyper: 

  • Materialer til spillefilm

Emneord: 

Et undervisningsmateriale til spillefilmen "Tiger på spring, drage i skjul" (Kina, Taiwan og USA, 2000)

Filmens credits

Tiger på spring, drage i skjul
Originaltitel: Crouching Tiger, Hidden Dragon
Kina, Taiwan, USA 2000
Instruktion: Ang Lee, efter en roman af Wang Du-Lu
Længde: 120 minutter
Distributør: Sandrew Metronome
Vurdering: tilladt over 11 år

Medvirkende:
Li Mu Bai: Chow Yun-Fat
Yu Shu Lien: Michelle Yeoh
Jen: Zhang Ziyi
Lo: Chang Chen

Dette materiale er skrevet af: Flemming Kaspersen

Til læreren

Tiger på spring, drage i skjul er en af de senere års mere usædvanlige biografsucceser. På den ene side er det en meget autentisk kinesisk actionfilm af en type, som er forholdsvis lidt kendt i Vesten. På den anden side tilhører den også den slags flot opsatte, velproducerede internationale film, som bliver set af et mere filmkunst-interesseret vestligt publikum. Den modtog en Oscar som årets bedste ikke-engelsksprogede film, og dette er en god indikation af, at hér ikke er tale om nogen sædvanlig kung fu-film, som de mange intense kampscener ellers kunne give indtryk af. Dens store internationale publikum rækker langt ud over det traditionelle publikum til actionfilm, som primært er unge mænd. Og anmelderne stod i kø for at rose dens blanding af fantastiske stunts, smukke billeder og et for genren usædvanligt kvindesyn.

Instruktøren, den kinesisk fødte Ang Lee, kommer da heller ikke fra action-genren. Før Tiger på spring, drage i skjul har han lavet kritikerroste film, der rækker fra kinesisk-amerikanske familiekomedier som Spis drik mand kvinde (1994) til Jane Austen-filmatiseringen Fornuft og følelse (1995) og Hollywood-periodedramaet The Ice Storm (1997).

Umiddelbart er Tiger på spring, drage i skjul en ret fremmedartet film. Ikke mindst dens asiatisk-mytologiske univers med forskellige krigerordner og moralkoder kan være svært at trænge igennem. Men det er alligevel ikke et univers, som er så fremmed for et publikum, der er vant til Hollywood-film. Star Wars-filmene er bl.a. et godt eksempel på populære Hollywood-film, som trækker på samme mytologiske gods med sine historier om gode og onde Jedi-riddere. Dette materiale vil også påpege ligheder med westernfilmen og med det klassiske folkeeventyr, så mere fremmedartet er filmen heller ikke!

Actiongenren er normalt kritisk udskældt og kunstnerisk ildeset. For mange er den ærkeeksemplet på "dum" underholdning. Tiger på spring, drage i skjul overholder actiongenrens konventioner, men samtidig er den lavet med et håndelag og en nærmest lyrisk tone i billederne, som får den til at ligne de mere velanskrevne europæiske "kunstfilm". Resultatet er en film som på samme tid er underholdende og i vestlige øjne progressiv og anderledes. Bl.a. har filmen to stærke, handlekraftige og kampdygtige kvinder som hovedpersoner. Denne kvindetype er et fast motiv i den kinesiske actionfilm, men i vestlige film er det en langt mere sjælden figur. Tiger på spring, drage i skjul er samtidig et eksempel på mødet mellem en kvindegenre og en drengegenre. I fotografering og tone og i den romantiske historie er filmen feminin, men i energi er den maskulin. Det er en film med flotte, intense kampscener, men samtidig er det en fortælling om kvindefrigørelse i et mandsdomineret univers og om umulig kærlighed. Det vil således være oplagt at arbejde med filmens kvindesyn og kønsroller.

Dette undervisningsmateriale koncentrerer sig om tre overordnede aspekter af Tiger på spring, drage i skjul. For det første filmens lighed med det traditionelle folkeeventyr; hér kommer materialet kort ind på to traditionelle analyseværktøjer, Aktantmodellen og Kontraktmodellen, som kan være nyttige i analysen af Tiger på spring, drage i skjul. For det andet dens både interessante og provokerende syn på kvinde- og kønsroller. Og for det tredje filmens genreforhold - bl.a. dens forholden sig til den vestlige actionfilm, som er en af de mest udbredte underholdningsformer på film i dag. Som en indledning vil kapitlet "Asiatisk action/vestlig succes" placere Tiger på spring, drage i skjul i en filmhistorisk sammenhæng - for trods sin store succes i Vesten er det ikke en type film, der er særligt kendt på denne side af kloden.

Tiger på spring, drage i skjul er oplagt til brug i filmundervisningen: det er både teknisk og fortællemæssigt en særdeles interessant film. Og med sit stærke syn på kønsroller er der også masser af gods i den til f.eks. samfundsfag eller dansk - og hvor man ellers vil diskutere kønsroller. Endelig er filmen naturligvis også et godt udgangspunkt for undervisning og diskussion i faget historie.

Historien

Kina under Quing-dynastiet. Året er ikke nærmere angivet, men vi befinder os i perioden mellem 1644 og 1912. Li Mu Bai er en legendarisk Wudan-kriger, som har besluttet at trække sig tilbage og lægge krigerlivet bag sig. Han overdrager sit sværd, Den Grønne Skæbne, til Yu Shu Lien, en kvindelig Wudan-kriger. De to er tydeligt tiltrukket af hinanden, men deres totale hengivelse til krigens kunst forhindrer dem i at være mere end kolleger og kampfæller. Efter Li Mu Bais ønske bringer Yu Shu Lien sværdet til den velhavende og respekterede Hr. Te i hovedstaden. Hér møder hun den unge pige Jen, som står for at skulle giftes - men som betror Yu Shu Lien, at hun i virkeligheden ikke har lyst og hellere ønsker at leve et liv i frihed. Hun misunder Yu Shu Lien hendes tilværelse som Wudan-kriger.

En nat stjæler en maskeret tyv Den Grønne Skæbne, og efter en intens kamp med Yu Shu Lien lykkes det tyven at slippe væk med sværdet. Li Mu Bai ankommer til byen, og han og Yu Shu Lien slår sig sammen for at finde den skyldige. Li Mu Bai har mistanke til den frygtede forbryder Jaderæven, som også har slået hans gamle læremester ihjel. Og ganske rigtigt er det Jaderæven, der står bag tyveriet. De to mødes i duel, men Jaderæven bliver reddet i sidste øjeblik af sin maskerede hjælper, der er identisk med tyven. Det viser sig, at den maskerede hjælper i virkeligheden er den unge Jen. Vi opdager, at Jaderæven arbejder som Jens kammerjomfru og i største hemmelighed har trænet den unge pige i Wudan-kampteknik, siden hun var ganske lille.

En aften opsøges Jen af en fremmed mand, der trænger ind i huset. Manden er Lo - en ung forbryder og Jens hemmelige kærlighed. I tilbageblik ser vi hvordan Jen og Lo mødtes: Lo og hans bande overfalder Jens rejseselskab, og Lo stjæler Jens kam. Men Jen sætter efter ham, og de to kaster sig ud i en lang, udmattende kamp i ørkenen. Lo tager Jen til fange, og efter nogen tid forvandles hendes fjendskab til lidenskabelig kærlighed. Efter nogen tid vender hun tilbage til sin familie - men nu har Lo opsøgt hende for at få hende til at tage med tilbage til ørkenen i stedet for at indgå et kedeligt, stift ægteskab med den rigmand, hendes forældre har udset til hende. Under den store bryllupsceremoni dukker Lo op og forsøger at få Jen til at komme med sig. Han bliver taget til fange, men med hjælp fra Li Mu Bai og Yu Shu Lien lykkes det ham at flygte fra byen.

Jen flygter med Den Grønne Skæbne. Hun udfordrer adskillige mænd til kamp - og vinder. På en kro kommer det således til et intenst slagsmål, hvor hun nedkæmper en hel horde kamptrænede mænd. Jen opsøger Yu Shu Lien, og de to kvinder ender i en bitter duel. Jen er tæt på at sejre, da Li Mu Bai dukker op og kommer Yu Shu Lien til hjælp. Han og Jen udkæmper en kamp i toppen af skovens bambustræer. Da han kaster Den Grønne Skæbne i vandet, kaster Jen sig efter sværdet, men hun bliver reddet af Jaderæven. Li Mu Bai og Yu Shu Lien finder hende i Jaderævens grotte, men det viser sig at være en fælde: Jaderæven rammer Li Mu Bai med en giftig pil, inden han dræber hende. Jen kender en modgift, og rejser af sted for at finde den. Imens erklærer den døende Li Mu Bai sin årelange kærlighed til Yu Shu Lien. Jen når ikke tilbage i tide, og Li Mu Bai dør. Jen genforenes med Lo. Hun minder ham om historien om en dreng, der kastede sig ud fra et bjerg for at få et ønske opfyldt - og kaster sig ud fra Wudan-bjergets top.

Kvindebilleder, kønsroller og værdier

Vestlige actionfilm bekræfter oftest de traditionelle kønsroller. Helten er så godt som altid en mand - kan nogen overhovedet komme på en fuldblods kvindelig actionstjerne? - og kvindens rolle er stærkt begrænset. Tiger på spring, drage i skjul byder på særdeles stærke kvinder. Hverken Jen eller Yu Shu Lien har brug for mænd til at hjælpe dem i kamp. Hér er det kvinderne, der er de udfarende og handlende. Yu Shu Lien får godt nok hjælp af Li Mu Bai ved et par lejligheder - bl.a. i kampen mod Jen - men selv om han er en overlegen sværdkæmper, viser han kun nødigt sine evner. Dette er ekstra interessant, idet han spilles af Chow Yun-Fat, der er er en af de senere års største asiatiske actionstjerner og derfor sagtens kunne have været filmens ubestridte helt og kvindernes frelser.

En lille scene opsummerer måske bedre end nogen anden filmens kvindesyn: Efter den flotte sekvens hvor Jen besejrer horder af mandlige krigere på kroen, ser vi de samme, slagne mænd stå forslåede og nedbøjede og ømme sig. Kvinden er ikke det svage køn i Tiger på spring, drage i skjul. Og selvom kvinderne i filmen er smukke, er de ikke seksuelle objekter. Der er erotik i forholdet mellem Jen og Lo. Men der er helt tydeligt tale om en mental tiltrækning mellem to stærke - endda lige stærke - individer, og ikke om den sexede kvinde der udnytter sin kropslige ynder til at nedlægge den stærke mand. (Til sammenligning kan man f.eks. se på en nyere amerikansk actionfilm som Charlie's Angels (2000), hvor de tre kvindelige actionhelte konstant spiller på deres ydre seksualitet.)

  • Hvordan skildrer Tiger på spring, drage i skjul forholdet mellem det maskuline og det feminine? Hvad fremstiller filmen som mandigt - og hvad fremstiller den som kvindeligt? Lav evt. en liste på tavlen over filmens henholdsvis maskuline og feminine værdier.
  • Bemærk påklædningen i Tiger på spring, drage i skjul. Mændene og kvinderne går stort set ens klædt, og Jen bliver ved et par lejligheder forvekslet med en mand. Hvad signalerer filmen med sin brug af tøj og kostumer?
  • Li Mu Bai spilles af Chow Yun-Fat, der som nævnt er en af de største actionstjerner i Asien. Er han skildret som en traditionel helt? Er der steder hvor han opfører sig anderledes end en vestlig, mandlig actionhelt? Kig også på hans påklædning og hans måde at føre sig på: ligner han en maskulin, vestlig actionhelt?
  • Inden for film, bøger, tegneserier, musik og kunst i det hele taget finder vi fremstillinger af kvinden som aktiv, udfarende og dominerende. Find andre kvinder - i bøger, film, tv o.s.v. - som minder om Jen.
  • Hvad vil Jen bevise - overfor sig selv og overfor omverdenen - da hun kaster sig ud i det store slagsmål på værtshuset? Hvordan skildres forholdet mellem mænd og kvinder - og mellem mandlige og kvindelige træk - i denne sekvens?
  • Hvorfor vælger Jen at springe ud fra bjerget til sidst i filmen?

Mand-kvinde/ godt-ondt

Centralt i Tiger på spring, drage i skjul er to stærke mand/kvinde-forhold. Vi har det platoniske forhold mellem krigerne Yu Shu Lien og Li Mu Bai. Og vi har det stormfulde og meget fysiske kærlighedsforhold mellem overklassepigen Jen og den lovløse Lo.

  • Yu Shu Lien og Li Mu Bai er begge krigere. Hvorledes påvirker det deres forhold - hvordan omgås de hinanden? Hvorfor kan de ikke få hinanden i romantisk forstand?
  • I filmens slutning erklærer den døende Li Mu Bai sin årelange kærlighed til Yu Shu Lien. Det kunne ligne en klassisk romantisk scene, men der er alligevel forskelle - hvilke?
  • Li Mu Bai og Yu Shu Lien tjener samfundets herskende orden, og for at gøre det må de tilsidesætte deres egen behov. Hvordan forholder filmen sig til dette faktum - opfatter den det som tragisk eller ædelt?
  • Overfor Li Mu Bai og Yu Shu Lien finder vi Lo og Jen. Hvordan beskriver filmen deres forhold? (Kig bl.a. på den lange flashback-sekvens, hvor hvor Lo stjæler Jens kam og betages af den smukke kvinde, der kæmper hårdere end nogen mand for at få sin ret.)
  • Li Mu Bai og Yu Shu Lien kæmper for den herskende orden. Hvordan forholder Jen og Lo sig til samfundets normer?
  • Kig på helte- og skurkerollerne i Tiger på spring, drage i skjul. Hvad karakteriserer heltene (Li Mu Bai, Yu Shu Lien og Jen)? Hvad karakteriserer skurken (Jaderæven)?
  • Hvad definerer filmen som henholdsvis godt og ondt? Lav f.eks. en liste på tavlen.
  • Hvilket overordnet moralsk "budskab" finder man i Tiger på spring, drage i skjul?

Oprøreren Jen

Af de to kvindelige hovedpersoner er Jen nok den mest interessante. Yu Shu Lien er en tragisk, men ren heltindeskikkelse - hvorimod Jen er mere fejlbarlig og sætter mere på spil ved at vælge at leve efter sine egne overbevisninger i stedet for samfundets forventninger. Hvis Yu Shu Lien er en eventyrfigur, virker Jen mere som en kvinde, man ville kunne møde i dag.

  • Jen er en pige, der hellere vil være fri og selvstændig end gøre, hvad der forventes af hende. Hvis hun havde været en pige i Danmark i dag, hvordan ville hendes oprør så have taget form? Hvad ville hun gøre oprør imod?
  • Ville en pige som Jen være usædvanlig i Danmark i dag? Ville hun skille sig ud fra gennemsnittet? Hvordan?
  • Jen demonstrerer sin selvstændighed gennem sin dygtighed i kamp og sin afvisning af det arrangerede ægteskab. Hvordan vil en ung pige kunne demonstrere selvstændighed i dag?
  • Jaderæven har trænet Jen, og det er også hende, der har dræbt Li Mu Bais læremester. På hvilke måder minder Jaderæven og Jen om hinanden? Hvor er de forskellige? Prøv at sammenligne deres forhold med forholdet mellem en mor og hendes næsten voksne datter?

Actiongenren

Tiger på spring, drage i skjul. er en actionfilm. Den har tematisk dybde, og i forhold til vestlige actionfilm er den meget anderledes. Men dens mange intense kampscener placerer den alligevel først og fremmest som en actionfilm. Der er i disse scener - f.eks. Yu Shu Liens jagt på den maskerede tyv eller Jens kamp på kroen - en blanding af fysisk vold og filmteknisk elegance, som karakteriserer actionfilmen, når den er bedst. I visse øjeblikke kommer kampene i "Tiger på spring, drage i skjul" ligefrem til at ligne en form for "voldsballet" - smukt koreograferede opvisninger i akrobatik og filmisk kunnen. Helt overordnet er filmen kendetegnet af en stor billedmæssig elegance. Den er navnlig smukt fotograferet, både i actionscenerne og i de storslåede naturscenerier, hvor dens brug af farver er med til at give filmens dens lyriske præg.

  • Kampscenerne i Tiger på spring, drage i skjul er meget stiliserede. Kig f.eks. på den nævnte sekvens, hvor Yu Shu Lien jagter den maskerede tyv gennem byen. Hvordan er kameraarbejdet? Hvordan er klipningen? Hvordan er musikken? Hvad betyder klipningen og musikken for sekvensen? Prøv også at sammenligne personerne med balletdansere - hvilke ligheder (og forskelle) er der?
  • Hvordan er den visuelle stil (fotograferingen, klippetempoet, o.s.v.) i actionsekvenserne i forhold til filmens naturskildringer? Kig f.eks. på den afsluttende mellem Jen og Li Mu Bai i trætoppene, hvor naturskildring og kampscene mødes: bemærk bl.a. balancen mellem kampens voldsomhed og den bølgende lethed som de bøjelig grene tilføjer sekvensen.
  • Hvad er den symbolske betydning af, at kampene foregår på tagene og i luften? Hvilken følelse skaber filmen i disse kampscener?
  • Hvad får vi ud af actionscenerne? Hvad er attraktionen ved dem - og ved actiongenren i det hele taget? Hvad kigger I efter i en god actionfilm? Hvad skal den indeholde? Hvilke følelser kan en actionfilm sætte gang i? Diskutér om Tiger på spring, drage i skjul er en god actionfilm.

Karakteristisk for actionfilmen er, at filmens handling nærmest går i stå i actionscenerne. Da Yu Shu Lien opdager den maskerede tyv, der har stjålet Den Grønne Skæbne, og jagter hende gennem byen og over hustagene, standser fortællingens fremdrift, og i stedet helliger filmen sig for en stund den rene film- og stuntteknik. Sekvensen varer adskillige minutter, og det er tydeligt at instruktøren, skuespillerne og koreografen har arbejdet særdeles minutiøst med at få det hele til at fungere. Men mens vi imponeres over filmmagernes kunnen, glemmer vi filmens plot. Yu Shu Lien har fundet tyven, men jagten og nærkampene bringer sådan set ikke handlingen videre. Til gengæld får vi samtidig uddybet vores kendskab til personerne. Vi og Yu Shu Lien ser tyven for første gang, og vi får et indtryk af tyvens dygtighed og farlighed.

  • Sekvensen hvor Jen nedlægger en hel kro fuld af granvoksne, bevæbnede mænd er et af filmens flotteste actionoptrin. Den er også endnu et eksempel på at filmens handling holder en "pause" i actionscenerne. Samtidig er det en scene, der føjer noget til karakteristikken af Jen. Hvad får vi af yderligere facetter til beskrivelsen af Jen i denne actionfyldte sekvens?
  • Hvad lærer vi i øvrigt om filmens forskellige personer i actionscenerne? Be- eller afkræfter de noget, vi har troet om personerne? Er det f.eks. overraskende, at den blide Yu Shu Lien viser sig at være ekspert i nærkamp - eller at tyven viser sig at være Jen?
  • Man kan sige, at actionfilmen defineres i de scener, hvor den ikke fortæller sin historie. Prøv at kigge på andre filmgenrer, der gør det samme, f.eks. musicalen (hvor alt går i stå, når der skal danses og synges - som f.eks. Moulin Rouge) eller skrækfilmen (f.eks. Scream) hvor de uhyggelige scener ofte bliver helt enkeltstående optrin i filmen.
  • Selv om plottet går i stå i actionscenerne, har disse scener også en dramaturgi. De fortæller også, i meget komprimeret form, en historie. Kig f.eks. på Yu Shu Liens første møde med tyven: hvordan er sekvensen opbygget, hvilken "historie" fortæller den?

Tiger på spring, drage i skjul er som nævnt i afsnittet "Asiatisk action/vestlig succes..." et eksempel på den traditionelle asiatiske kampsportsfilm, der kaldes Wu Xia Pian. Det er en genre, som trækker på en historisk periode - selv om den faktisk kan foregå når som helst fra år 2000 før Kristus til det tyvende århundrede, så længe den blot ser traditionel ud og ikke rummer moderne elementer. Men selvom det er en fremmedartet genre, rummer den alligevel mange paralleller til den vestlige actionfilm. Begge genrer har f.eks. heltefigurer, som er modige, kompetente med deres våben og moralsk uangribelige, og som sjældent tænker på personlig vinding. Og begge genrer pakker moralske fortællinger ind i kontant action.

  • Prøv at forestil jer Tiger på spring, drage i skjul som en amerikansk actionfilm. Hvordan ville historien så se ud? Hvilke figurer ville hovedpersonerne forvandles til? (Sammenlign f.eks. personerne i Tiger på spring, drage i skjul med action-figurer som politimanden, forbryderen, detektiven, soldaten, m.m.)
  • Prøv at finde andre vestlige film eller genrer, som Tiger på spring, drage i skjul minder om. Prøv f.eks. at sammenligne Tiger på spring, drage i skjul's krigerunivers med Star Wars-filmene og deres Jedi-riddere.
  • Der er også nogle fundamentale forskelle mellem Wu Xia Pian og den amerikanske actionfilm. Den klassiske amerikanske actionhelt er en enspænder, som hjælper fællesskabet, men næsten altid vælger at forblive en outsider. Det gælder ikke Li Mu Bai, Yu Shu Lien og Lo i Tiger på spring, drage i skjul. De motiveres først og fremmest af gruppeloyalitet og fællesskabsfølelse. Hvilket fællesskab knytter Li Mu Bai og Yu Shu Lien sammen? Hvilket fællesskab tilhører Lo? Jaderæven er filmens skurk. Hvorledes skildres hun i forhold til gruppeloyalitet og fællesskabsfølelse?
  • Actionfilm henvender sig traditionelt til drenge og unge mænd. Men er der også noget for piger i actionfilm? Og hvordan er det at se en actionfilm som Tiger på spring, drage i skjul, hvor kvinderne i mange scener er stærkere og hurtigere end mændene?
  • Hvis actionfilmen er den ultimative filmgenre for unge mænd - hvad er så udprægede pige-/kvindegenrer?
Film not available: 

Gymnasiefag: 

  • Mediefag
  • Dansk