Tyske Transporter paa danske Statsbaner under Besættelsen

Film museum/danmark-paa-film Se Filmen

1946, 15 min., Stum

Ufærdig DSB-film: Tyske transporter på danske statsbaner under besættelsen. Dampfærgen Helsingborg ankommer til Helsingør med tyske soldater, der er på vej på orlov. Under krigen sejlede færgen kun på ruten mellem 11. oktober 1942 og 28. april 1943, så optagelserne stammer fra denne periode. De tyske soldater bliver transporteret videre af dampfærgen Christian IX, som sejler på Storebælt, mellem Korsør og Nyborg. Tyske civile flygtninge indkvarteres, formentlig i gennemgangslejren i Kolding, hvorfra der fra efteråret 1945 til 1949 blev hjemsendt næsten 200.000 tyske flygtninge med danske tog. Lejrene lå i Vamdrup og Hejlsminde, og de første transporter blev foretaget af Kolding Sydbaner.

Emneord: 1940-1949, Anden Verdenskrig, Besættelsestiden, DSB, Flygtninge, Flygtningelejre, Jernbaner, Kolding, Tog, Transport

Fotograf: Poul Eibye, Fritz Olsen

Produktion: Poul Eibyes Filmsteknik

Se alle credits i Filmdatabasen

Sådan laver du et klip

  • Find det sted i filmen, hvor du ønsker at starte dit klip, og tryk ”Start klip”.
  • Når du ønsker at afslutte klippet, trykker du ”Slut klip”.
  • For at se klippet, tryk ”Se klip”. 
  • Hvis du er tilfreds med klippet, trykker du ”Opret klip”.

Når klippet er oprettet, har du mulighed for at placere klippet geografisk i Danmark. Brug danmarkskortet til at placere klippet. Kun klip med stedsangivelse bliver lagt på sitet.

Du behøver kun angive navn og e-mailadresse, hvis du ønsker dit klip skal være en del af sitet.

Du kan frit sende, dele og i de fleste tilfælde indlejre klippet på din Facebookside, hjemmeside, blog eller andet. 

God fornøjelse.

Vi har brug for din viden

Hvis du har viden om et sted, en person, eller andet i filmen, som ikke findes på kortet, så kan du selv lave et klip og skrive din egen historie. Dit klip kan blive en del af kortet her, og du kan dele det med andre.

Sådan gør du

  1. Lav et nyt klip ved at trykke her
  2. Tilføj mere information til klippet såsom dato, personer eller sted

Du er også velkommen til at tilføje en kommentar med din historie

Kommentarer

Redaktionen

31-05-2018

Redaktionen har modtaget følgende kommentar og uddybende indholdsbeskrivelse fra Hans Vilhelm Bang HistorieHaderslev – Historisk Arkiv for Haderslev Kommune – www.historiehaderslev.dk:

I mit arbejde på Historie Haderslev/av-arkivet, har jeg gennemset vores udgave af ovennævnte film og sammenlignet med DFI’s udgave, og kan bl.a. bemærke, at der på vores udgave er musik og speak hele vejen igennem, hvilket er ret nødvendig for at forstå visse billeder. I denne speak fortælles det, at klippene af det tyske personale er optaget inden 4/5 1945, og at dette personale ikke vidste, hvilken film de skulle medvirke i, det er altså ikke efterkrigs-konstruktioner. Speaken, som er produceret efter 4/5 1945, måske endda først i 1946, lægger i sin lidt satiriske tilgang til stoffet op til, at det tyske personale ikke er skuespillere, og at optagelserne ikke er konstruerede, hvilket jeg prøver at kommentere på i indholdsbeskrivelsen. Speaken er derfor af central betydning for forståelsen af optagelsernes autenticitet.

Indholdsbeskrivelse:
Dokumentarisk film med få spillede scener om, hvad DSB og den tyske banestyrelse for Danmark benyttede DSB’s skinnenet til fra 9/4 1944 og nogle måneder frem. Optagelserne har sandsynligvis fundet sted i forbindelse med produktionen af "Døgnet rundt med DSB" fra 1944.
Indledende skilt: Danske Statsbaner Præsenterer. Herefter introducerende billeder af DSB’s daværende generaldirektorat i Søgade 40, København.

Transportagentur Kopenhagen, den banefuldmægtige for Deutschen Reichsbahn. Kontorer samme sted, tyske kontorskilte. Alle optagelser af de ansatte er foretaget inden 4/5 1945 med det oprindelige tyske personale, sandsynligvis under dække af at være optagelser til dokumentarfilmen "Døgnet rundt med DSB".

Fjernskriverrum, bemandinger med navne. Færgefart over Øresund med tyske soldater og tysk gods. Optagelse af bespisning af tyske tropper fra fransk togkøkken på Nyborg Banegård. Der fortælles om forskellige transporter med stor variation i indhold, om jernbanesabotagens effekt og betydning for moderne krigsførelse.

De mange togskift på Fredericia Banegård og mængden af personligt rejsegods vises i billeder.
Der var dansk toglods på de tyske tog, som ellers kørte gennem Danmark. Tyskerne kendt ikke de danske togsignaler!

Færgen Christian IX på Storebælt i dobbelt sejlads. Jernbanens betydning for krigens forløb. Tyskerne transporterede danske heste i franske togvogne. Man misbrugte symbolet for Røde Kors i forbindelse med ammunitionstransporter. Derfor forbød Sverige i juni 1943 jernbanetransporter til og fra Danmark/Det tyske rige.

Der var en omfangsrig transport af brændstof, som dog ofte blev saboteret. De såkaldte P-togvogne (ammunitionstransporter) sås ofte. (Muligvis er vagten ved vognene en rekonstruktion?). Svensk militær og togpersonale kontrollerer de mange transporter med våben og ammunition.

Tilføj kommentar

Din kommentar skal godkendes, før den kommer på sitet.
Har du tekniske problemer? Se Spørgsmål og svar.
Ønsker du at købe en kopi af filmen eller klippet kontakt filmarkivet@dfi.dk.

Tak for kommentaren

-----------------------------------------------

An unexpected error occurred!

We are very sorry, please try again later