Ugerevyen Danmark 15-16-17-18

Film Ugerevyen Danmark 15-16-17-18 Se Filmen

1917, 15 min., Stum

1) Løveunger i Zoologisk Have. Direktør Waldemar Dreyer med en af løveungerne.
2) Kendte ansigter: "Er det løgn, hvad jeg siger?" (Krølle Charles).
3) Det ny kommunale folkekøkken i Møllegade. Det første læs middagsmad fra det nye køkken. 
4) Ved Helsingør havn 22. november 1917. Damperen "Imperator" ankommer med russiske krigsfanger, som køres i hestevogn til Horserødlejren. 
5) Med damplokomotiv fra Hovedbanegården til Østerbro station. Østbanegården (Østerport station). Ministre og rigsdagsmænd beser Boulevardbanen den 27. november 1917.
6) Et besøg i Horserødlejren. Nylig ankomne fanger efter deres første måltid på dansk grund. 
7) Russiske krigsfanger går i land fra skib. 
8) Fra det kommunale Folkekøkken i Møllegade: Kødet udskære. Kødet hakkes. Kartoflerne vaskes og skrælles. Kartoflerne efterskylles i hånden. Kartoflerne dampkoges. Dampgryderne. Spisesalen. 
9) Juletræer ankommer til København. 
10) Juletræ rejses på Rådhuspladsen. Trafikmestervagten og Dagmarteatret ses i baggrunden. 
11) En tur gennem Østre Elektricitetsværk I: Kedelanlægget med 13 kedler, som leverer damp til i alt 20.000 hestekraft. Kul vejes og fyldes på de automatiske fyrapparater. Maskinhallen med 4 stk. 3 cylinder-dampturbiner, der driver jævnstrømsdynamoer og 3 stk. dampturbiner, der driver vekselstrømsdynamoer. En af de 1000 hestes dampmaskine med dynamo, der kan levere strøm til 30.000 stk. 16 lys lamper. Tavlen, hvorfra strømmen fordeles til sporvejene. 
12) Kendte københavnere: En tryllekunstner. 
13) En tur gennem Østre Elektricitetsværk II: Dampturbiner til vekselstrømsdynamoer laver i alt 13.500 hestekraft. Kan levere strøm til ca. 1/2 million 16 lys lamper. Tavle, hvorfra vekselstrømsmaskinerne passes og reguleres og hvorfra kablerne med 3 x 6000 volts spænding føres til Sundby, Valby og Brønshøj mv. De automatiske olieafbrydere for  vekseltrømsafdelingen - de strømførende dele har 6000 volts spænding. Kabelgangen, der går helt ud under Trianglen, hvor kablerne fordeles ud under gaderne. 
14) Stranding. Et skib ligger havareret ved Lemvig. Forsøg på at hjælpe det strandede skib. 
15) Lemvig gadebillede - en stork på spadseretur i byen.

Læs mere om ugerevyer.

Emneord: 1910-1919, Elektricitet, Fangelejre, Folkekøkkener, Helsingør, Horserødlejren, Juletræer, Krigsfanger, København, Lemvig, Løver, Madlavning, Rusland, Skibe, Skibskatastrofer, Storke, Tog, Tryllekunstnere, Zoologisk Have

Produktion: Nordisk Films Kompagni

Se alle credits i Filmdatabasen

Sådan laver du et klip

  • Find det sted i filmen, hvor du ønsker at starte dit klip, og tryk ”Start klip”.
  • Når du ønsker at afslutte klippet, trykker du ”Slut klip”.
  • For at se klippet, tryk ”Se klip”. 
  • Hvis du er tilfreds med klippet, trykker du ”Opret klip”.

Når klippet er oprettet, har du mulighed for at placere klippet geografisk i Danmark. Brug danmarkskortet til at placere klippet. Kun klip med stedsangivelse bliver lagt på sitet.

Du behøver kun angive navn og e-mailadresse, hvis du ønsker dit klip skal være en del af sitet.

Du kan frit sende, dele og i de fleste tilfælde indlejre klippet på din Facebookside, hjemmeside, blog eller andet. 

God fornøjelse.

Vi har brug for din viden

Hvis du har viden om et sted, en person, eller andet i filmen, som ikke findes på kortet, så kan du selv lave et klip og skrive din egen historie. Dit klip kan blive en del af kortet her, og du kan dele det med andre.

Sådan gør du

  1. Lav et nyt klip ved at trykke her
  2. Tilføj mere information til klippet såsom dato, personer eller sted

Du er også velkommen til at tilføje en kommentar med din historie

Kommentarer

Der er ingen kommentarer. Vær den første til at kommentere

Tilføj kommentar

Din kommentar skal godkendes, før den kommer på sitet.
Har du tekniske problemer? Se Spørgsmål og svar.
Ønsker du at købe en kopi af filmen eller klippet kontakt filmarkivet@dfi.dk.

Tak for kommentaren

-----------------------------------------------

An unexpected error occurred!

We are very sorry, please try again later