Om filmen

En ung Donald Trump arbejder i starten af 1970’erne for sin far, ejendomsmagnaten Fred Trump. Jobbet består hovedsageligt i at tage rundt blandt familiens nedslidte ejendomme og kradse huslejen ind hos en broget skare af lejere. Selv om Trump arbejder hårdt, får han ikke meget anerkendelse for sin indsats fra familien.
Fred Trump har nemlig udset sig Donalds storebror til at overtage ledelsen af Trumps forretninger. Denne har dog til faderens store ærgrelse i stedet valgt at blive pilot og tumler desuden med et stigende alkoholmisbrug. Det ser Donald som en mulighed for at vinde sin fars gunst og blive en succes i hans øjne.
I 1973 møder Donald Trump stjerneadvokaten Roy Cohn i en af New Yorks eksklusive klubber. Trump fortæller Cohn om de undersøgelser, den føderale stat har iværksat over for hans far. Cohn ser et lys i den ambitiøse unge mand og beslutter sig for at blive hans mentor.
Cohn introducerer Trump til et liv med ekstravagante fester samt lyssky metoder som aflytning, afpresning og kreative fortolkninger af lovgivningen i det hele taget. Det sidste begrundet i den fædrelandskærlige Cohns dybe mistillid til ”systemet”. En mistillid, som den lærevillige Trump deler.
Trump er sulten efter muligheden for at promovere og genskabe sig selv. Med Cohns metoder griber han muligheden for at ekspandere familieforetagendet uden hensyn til faderens gammeldags overbevisninger. Dette gør ham hurtigt til en medie-darling og et skoleeksempel på Reagan-æraens nyfortolkning af den amerikanske drøm.
Under den sociale opstigning møder Trump den tjekkiske model Ivana Zelníčková, og sammen bliver de et kongepar i New Yorks jetset til trods for, at Trump har det vanskeligt med Ivanas popularitet.
Trump gør Cohns principper til sine egne. I alle livets aspekter handler det om altid at angribe og aldrig at indrømme nederlag. Denne livsfilosofi kan ikke undgå at få voldsomme konsekvenser. For Ivana, de mennesker, som står Trump nær, og i sidste instans Trump selv.
Med ‘The Apprentice’ giver den dansk-iranske instruktør Ali Abbasi et velresearchet indblik i en hektisk tid, hvilket kommer til udtryk i den filmiske stil – dokumentariske klip blandes med TV- og musikvideo-æstetik i et til tider hæsblæsende tempo, der understøttes af et parafraserende soundtrack med både pop og punk fra perioden.
KLIP: Retssag med Cohn
Opgaver og øvelser

Under filmen
- Den amerikanske drøm (A- & B-niveau)
- Bemærk scener, der iscenesætter den amerikanske drøm. Tænk også over, hvor scenerne er placeret i forhold til filmens dramaturgiske opbygning.
- New York som setting (B-niveau)
- Bemærk scener, hvor byen New York spiller en rolle. Hvordan bliver byen iscenesat som fx farlig eller tillokkende?
- Den Postmoderne Periode (A-niveau)
- Bemærk scener, der fremstiller eller kommenterer den amerikanske yuppie-kultur. Hvordan bruger filmen sin lokation, parafraserende underlægningsmusik og billedsproget til at illustrere denne kulturs værdier og normer?

Efter filmen
Opgave 1: Den amerikanske drøm (A- & B-niveau)
Sammenlign i grupper de scener, I har udvalgt i forhold til den amerikanske drøm. Hvad fortæller den enkelte scene om den amerikanske drøm. Kan I spore en udvikling? Husk at inddrage filmens dramaturgi.
Opgave 2: New York som setting (B-niveau)
Hvad betyder fremstillingen af byen for vores forståelse af Trumps karakterudvikling gennem filmen? Hvilket symbolsprog bruges til at understrege denne udvikling?
Opgave 3: Den Postmoderne Periode (A-niveau)
Sammenlign filmens fremstilling af yuppie-kulturen med andre tekster og/eller visuelle fremstillinger af denne (fx uddrag af Bret Easton Ellis’ roman ’American Psycho’ eller Martin Scorseses film ’The Wolf of Wall Street’). Hvilke ligheder og forskelle kan I finde? I hvilket omfang kan man tale om en kritik af kulturen?

Links og litteratur
Bøger:
- Oxholm, Jan & Houlind, Martin: ’Film skal ses i engelsk’. Gyldendal 2016
- Ellis, Brett Easton: ‘American Psycho’. Vintage 1991
Film:
- Stone, Oliver: ‘Wall Street’. 20th Century Fox 1987
- Harron, Mary: ’American Psycho’. Lions Gate Films 2000
- Scorsese, Martin: ‘The Wolf of Wall Street’. Paramount Pictures 2013
Musik:
- Suicide: ‘Ghost Rider’, 1977
https://genius.com/Suicide-ghost-rider-lyrics - Baccara: ‘Yes Sir, I Can Boogie’, 1977
https://genius.com/Baccara-yes-sir-i-can-boogie-lyrics - KC and the Sunshine Band: ‘I’m Your Boogie Man’, 1976
https://genius.com/Kc-and-the-sunshine-band-im-your-boogie-man-lyrics - Pet Shop Boys: ‘Always On My Mind’, 1987
https://genius.com/Pet-shop-boys-always-on-my-mind-lyrics
Filmiske virkemidler:
- Læs om filmanalyse, filmsprog og filmiske virkemidler i Filmcentralens Filmleksikon