Om filmen

‘Læreren der lovede havet’ (Originaltitel: ’El maestro que prometió el mar’) er et historisk drama om tiden op til den Spanske Borgerkrig (1936-1939) med en rammefortælling i nutidens Spanien.
Filmen tager udgangspunkt i den aktuelle debat mellem Spaniens højre- og venstrefløj om, hvordan man skal forholde sig til begivenhederne under den Spanske Borgerkrig og Francisco Francos diktatur (1939-1975). Debatten har især taget fart, efter at man er begyndt at åbne massegrave fra perioden og identificere ofrene. Omkring 100.000 ofre for oprøret og diktaturet ligger efter alt at dømme stadig anonyme i Spaniens massegrave. ‘Læreren der lovede havet’ er den nyeste i en række spanske spillefilm og dokumentarer, der indgår i debatten om fortidens spøgelser.
Ariadna opdager, at hendes døende morfar længe har ledt efter resterne af sin far – Ariadnas oldefar – der forsvandt under borgerkrigen. For at hjælpe sin morfar beslutter Ariadna sig for at rejse til oldefarens landsby, hvor en massegrav fra borgerkrigens første dage er ved at blive åbnet. Her støder hun på den bevægende historie om den unge catalonier Antoni Benaiges, der kommer til at blive filmens omdrejningspunkt.

Antoni Benaiges, morfarens skolelærer, kommer til landsbyen og fejer præsternes sorte skole af banen for at inspirere landsbyens børn med nye progressive pædagogiske idéer. Blandt andet lærer han dem at trykke hæfter med deres egne tekster og lover dem en udflugt til havet, som ingen af børnene nogensinde har set.
For Ariadnas morfar, Carlos, bliver Antoni et forbillede og et håb om en bedre fremtid. Til gengæld chokerer Antoni landsbyens præst og højrefløj, der ønsker en mere traditionel skole med fokus på religion, udenadslære og disciplin – som de fik under Francos diktatur.
Mens Ariadna graver i fortiden, oplever hun, hvordan landsbyens ældste beboere stadig er mærket af borgerkrigen og diktaturet, og er delt i de samme to fløje. Der trækkes tråde mellem rammefortælling og hovedplot.
Filmens hovedplot er baseret på den virkelige historie om Antoni Benaiges, mens rammefortællingen tager udgangspunkt i åbningen af massegraven i La Pedraja, Burgos. Filmen illustrerer den dybe konflikt mellem ’las dos Españas’ – de to Spanien’er – både i tiden op til borgerkrigen og i dag.
KLIP 1: Adriana taler med sin morfar på plejehjemmet
Opgaver og øvelser
Under filmen
Alene
Overvej følgende:
- Hvordan skildrer filmen konflikten mellem de to fløje i Spanien – den progressive venstrefløj og den konservative højrefløj – i filmen? Hvilke karakterer repræsenterer de to fløje?
- Hvordan beskriver filmen forholdet mellem Antoni Benaiges og hans elever? Hvordan var det før, da præsten var deres lærer? Hvad fortæller det os om de to fløjes opfattelser af undervisningens rolle?
- Hvordan viser filmen, at fortidens borgerkrig og diktatur påvirker det nuværende Spanien?
- Hvilke historiske kilder præsenteres vi for i filmen?

Opgave 1: Arbejde med historiske kilder
Efter filmen
Gruppearbejde med opsamling i plenum
- Hvordan forsøger Ariadna at skaffe information om sin oldefar? Hvilke udfordringer møder hun? Og hvorfor?
- Lav en liste over de kilder, som vi blev præsenteret for i filmen, og diskutér deres funktionalitet. Hvilke kilder ville vi helst have haft, hvis vi skulle lave en redegørelse om Antoni Benaiges?
KLIP 2: Ariadna og Emilio
Opgave 2: Det historiske drama
Diskutér:
- Hvad betyder det for vores oplevelse af filmen, at den er baseret på virkelige begivenheder?
- Hvorfor fortæller filmen både historien om Ariadna og om Antoni Benaiges – hvorfor ikke blot historien om ham?
- Hvilke fordele og ulemper har en spillefilm som historieformidling? Hvad havde været anderledes, hvis det havde været en dokumentar om Antoni Benaiges eller åbningen af massegraven i Burgos?

Opgave 3. Filmens titel og budskab
Diskutér:
- Hvad er filmens budskab? Er den et partsindlæg i den aktuelle debat om fortiden i Spanien? Hvad betyder dens titel?
- Hvad er formålet med at åbne massegravene i Spanien? Synes I, at man bør gøre det, eller skal man lade fortiden være?

Opgave 4. Problemstillinger
- Formulér 1-3 historiske problemstillinger, der kan besvares ved hjælp af filmen og de øvrige materialer, som I har arbejdet med i forløbet.
Links og litteratur
Bøger
- Caprani, Helene: ’La guerra civil española, la dictadura franquista y la memoria histórica’. Columbus 2024. Indledningerne til kapitlerne ’Las dos Españas’ og ’La memoria histórica’.
- Kloch, Kasper og Tønner, Martin: ’España en la calle’. Gyldendal 2019. Indledningen til kapitlet ’Fortidens spøgelser’.
- Frederiksen, Peter: ’Ideologiernes kamp’. Systime 2014. Kapitlet ’Projektforløb: Den spanske borgerkrig’.
- Jørgensen, Stig: ’Spanien – krise, krig, diktatur, demokrati’. Systime 2009. Kapitlerne ’Spanien: Fra monarki til republik’, ’Den spanske borgerkrig 1936-1939’ og ’Hvorhen Spanien?’.
- Pedersen, Stig: ’Den spanske borgerkrig’. Frydenlund 2005.
Artikler
- Kyhne Knudsen, Jeppe: ’Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig’. DR.dk 29. maj 2021. https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den
- Ansede, Manuel: ’Spanish Civil War mass grave yields preserved hearts and other organs’. El País 2. september 2016. https://english.elpais.com/elpais/2016/08/31/inenglish/1472638944_315923.html
Hjemmesider
- ’Fosas de la Pedraja’: Hjemmeside for foreningen for familiemedlemmer til ofre i massegraven i La Pedraja, der findes på både spansk og engelsk. Indeholder blandt andet fotos og tidslinje samt portrætter af ofre, sidstnævnte dog kun på spansk.
Filmiske virkemidler
- Læs om filmanalyse, filmsprog og filmiske virkemidler i Filmcentralens Filmleksikon