The Apprentice Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Elevøvelserne har som formål at træne eleverne i at forholde sig til filmisk fremstilling. Der kan med fordel arbejdes frem mod et gruppebaseret produkt i form af en fremlæggelse eller elevproducerede Vodcasts på både B- og A-niveau. 

Elevopgave 3 tænkes som en del af et forløb på A-niveau om den postmoderne periode. Her kan ’The Apprentice’ indgå som én tekst, der skal ses i komparation med andre – eksempelvis Bret Easton Ellis’ roman ’American Psycho’, Mary Harrons filmatisering af roman, ’Wall Street’ af Oliver Stone eller ’The Wolf of Wall Street’ af Martin Scorsese. Brugen af parafraserende underlægningsmusik er væsentlig i alle de nævnte film og kan med fordel understøttes ved at lade eleverne læse lyrikken og lytte til de forskellige numre, inden filmen vises. Litteraturlisten indeholder links til nogle af de relevante numre.

Foto: 'The Apprentice' (2024) Rocket Science

Særfagligt

Fagområder 

’The Apprentice’ er velegnet til engelsk på B- & A-niveau med fokus på forløb om den amerikanske drøm og/eller New York som symbol på de amerikanske grundværdier. På A-niveau vil filmen fungere glimrende som tekst i et forløb om den postmoderne periode – især i sammenligning med andre tekster.

B-niveau

Kernestof

  • Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
  • Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
  • Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag


Fagområder
Eleverne skal kunne:

  • analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
  • perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
  • analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
     

A-niveau

Kernestof

  • Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
  • Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder herunder skrevne værker
  • Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA


Fagområder
Eleverne skal kunne:

  • analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
  • perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk 
  • analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Foto: 'The Apprentice' (2024) Rocket Science

Tværfagligt

Filmen kan bruges i samarbejde mellem engelsk og historie, mediefag eller samfundsfag fx som analysetekst i større skriftlige opgaver.

Filmen kan også bruges i samarbejde med psykologi i et forløb om svigt og afsavn i forhold til forældreroller.

Foto: 'The Apprentice' (2024) Rocket Science