Den bevægede jord Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Særfagligt
  • Tværfagligt
  • Litteratur og links

Om filmen

Med udgangspunkt i Kopernikus’ offentliggørelse af værket ”Om Himmellegemernes omløb” fra 1543 fortælles historien om den første og største naturvidenskabelige revolution i renæssancen. Kopernikus’ overgang fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede blev på sin tid bandlyst af Vatikanet, og hans efterfølgeres arbejde med at påvise teoriens korrekthed forblev en stadig kamp mod kirken.

Udover at illustrere den store modstand, som revolutionerende videnskabelige teorier ofte møder, fortæller filmen også historien om, hvordan renæssancens videnskabelige kæmper stod på skuldrene af hinanden.  Således inspirerede Kopernikus’ system Tycho Brahe til at foretage detaljerede opmålinger af stjernehimlen, hvilke igen ledte til Keplers matematiske beskrivelse af planetbanerne. Kopernikus’ system blev videre understøttet, da Galilei introducerede kikkerten i de astronomiske observationer, og hans arbejde blev i sidste ende sammenfattet i Newtons teori om tyngdekraften.

Gennem samspil mellem rekonstruktioner i dokudramatisk form af de videnskabelige og religiøse miljøer i renæssancen, interviews med nutidige videnskabshistorikere samt illustrative animationer forklares udviklingen i verdensbilledet på en måde, så historiens vingesus fornemmes.

Foto: Erik Norsker / Danish Doc Production

Særfagligt

FYSIK

Filmen er på et relativt let tilgængeligt fysikteoretisk niveau og er således mest velegnet til C-niveauet. Her vil den udgøre et oplagt supplement til læreplanens krav om behandling af ”fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede” og ”fysik i tilknytning til et paradigmeskift i den menneskelige erkendelse” samt ”jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener”.

FILOSOFI

Filmen er velegnet til C-niveauets arbejde med forskellige vidensformer og vidensnormer.

Til filosofi på B-niveau er den et oplagt casestudy i forbindelse med kernestoffet i naturvidenskabernes filosofi. 

Foto: Erik Norsker / Danish Doc Production

Tværfagligt

Filmen er velegnet til samspil mellem to eller flere af fagene fysik, filosofi, historie og religion.

Generelt er filmen egnet til at illustrere grundlag for naturbeskrivelse og paradigmeskift, ligesom forholdet mellem tro og videnskab belyses. Den dokudramatiske rekonstruktion af den historiske epoke gør filmen velegnet til forløb med en historisk dimension. 

Foto: Erik Norsker / Danish Doc Production

Litteratur og links

Den naturvidenskabelige revolution 1500-1750 / Nanna Dissing Bay Jørgensen & Marie Sørensen, Århus: Systime, 2008.

Om Kopernikus: de tidligste skrifter om det kopernikanske verdensbillede / ved Helge Kragh, Steno Museets Venner, 2005.

Site om 400 års dansk astronomi:
http://www.kb.dk/udstillinger/astroweb/

SUPPLERENDE FILM

'Space odyssey: voyage to the planets', skrevet og instrueret af Joe Ahearne. BBC (2005).
Dramadokumentarisk beretning om en bemandet mission til planeterne i vores solsystem.

'Solsystemet' ('The planets'), instrueret af David McNab, produceret af BBC 1999-2001. 
Dansk bearbejdelse: STARK Filmproduktion – Kbh.: Bonnier Publications, 2003.
11 dokumentarprogrammer af 50 minutters varighed om vores solsystem.

Foto: Erik Norsker / Danish Doc Production