The Lost Leonardo Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Særligt den første del, ’Kunstspillet’, er interessant at beskæftige sig med i billedkunst, fordi den giver et indblik i kunstkonservatorens rolle i forbindelse med restaurering af malerier. På samme måde belyses også kunsthistorikeres og museumsinspektørers arbejde med at bestemme et værks udstillingsmæssige værdi og dermed dets kunstneriske værdi. De to sidste dele af ’The Lost Leonardo’ er relevante på et mere overordnet niveau rettet mod dokumentarens konflikt: sammenhængen mellem penge, prestige, magt og definitionen på kunst.

Foto: ELK Film

Særfagligt

Filmen kan inddrages på både C-, B- og A-niveau, men den er nok mest oplagt at arbejde med på B- og A-niveau. Her kan ’The Lost Leonardo’ indgå i arbejdet med henholdsvis kuratering og museologi og til at belyse kunstfaglige problemstillinger. På C-niveau egner filmen sig som baggrundsmateriale til en reflekteret definition af, hvad kunst er – og hvem der bestemmer, hvad kunst er. På samme tid giver dokumentaren et indblik i den kunstfaglige branche og sammenhængen mellem kunst og økonomi.

Kernestof C-niveau:

  • Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger 

Faglige mål C-niveau:

  • Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori 
  • Behandle problemstillinger i samspil med andre fag 
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder 

Kernestof B-niveau:

  • Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
  • Kuratering og/eller museologi

Faglige mål B-niveau:

  • Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
  • Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof A-niveau:

  • Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige, erhvervsrettede og æstetiske problemstillinger
  • Kuratering og museologi

Faglige mål A-niveau: 

  • Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
  • Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Foto: ELK Film

Tværfagligt

’The Last Leonardo’ er meget oplagt at bruge i et tværfagligt samarbejde med dansk, engelsk, mediefag og samfundsfag

I samarbejde med mediefag, dansk og engelsk kan man lægge to forskellige blikke på filmen. I billedkunst kan man lægge fokus på indholdet, herunder fremstillingen af de forskellige professioner inden for kunstverdenen. Dertil kommer belysningen af, hvordan man definerer og prissætter kunst og en museologisk og kuratorisk undersøgelse af, hvilken rolle museets fagprofessionelle spiller for udvælgelsen af den kunst, der udstilles. I mediefag, dansk og engelsk kan man lægge fokus på genretræk og filmiske virkemidler

I et samarbejde med samfundsfag træder filmens sidste afsnit, ’Det globale spil’, frem i forhold til international politik, eksempelvis med Saudi-Arabiens forsøg på at skabe indflydelse og et nyt image gennem sports-washing og art-washing. Man kan med andre ord undersøge, hvordan Saudi-Arabien og andre mellemøstlige stater bruger kunsten til at skabe sig en ny rolle i en global verden, som kan siges at bevæge sig fra en unipolær verdensorden domineret af USA til en mere multipolær verden med flere aktører.

Foto: ELK Film

Links og litteratur

Undervisningsbøger

  • Thorhauge, Sally & Larsen, Ane Hejlskov: ’Museumsgrundbogen. Kunsten at læse et museum’, særligt kapitlerne ’Museets faglighed og funktion’, ’Skal det være den ægte vare?’, ’Hvem bestemmer, hvad vi ser?’. Systime 2008.
  • Wolter, Jonas: ’Temaer i kunsten’, særligt kapitlerne ’Museologi – hvordan et museum fungerer’ og ’Kurateringen af en udstilling’. Det ny Forlag, 2013.
  • Krausse, Anna-Carola: 'Maleriets      historie. Fra renæssancen til i dag’, s. 6-22, om Leonardo da Vinci s. 14-15. Könemann, 1996.

Artikler om kunstens værdi