Magisk mudder Lærer

Hjem

Magisk mudder

Særfagligt

’Magisk mudder’ er velegnet til Naturgeografi B- og C-niveau, samt Geovidenskab A. Den kan først og fremmest bruges i forløb om istidslandskabet med fokus på, hvor gletsjere dels former vores landskaber og dels beriger os med naturlige ressourcer. 

Dertil kan filmen bruges i et forløb om klimaforandringer, hvor der fremføres en videnskabelig løsning til hvordan gletsjermel kan bidrage til at opsuge CO2 og dermed reducere klimaets forandringer. 

Endelig er filmen velegnet til at vise, hvordan naturvidenskabelige metoder bruges i praksis og hvilke udfordringer man støder på i felten og i forskning.  

Opgaverne til filmen kan ligeledes bruges på alle niveauer. De er imidlertid stilladseret sådan, at opgave 1 og 2 er mere redegørende og tæt knyttet til faglige begreber og modeller. Opgave 3 er rettet mod metode og opgave 4 er mere diskuterende. Opgaverne kan bruges uafhængig af hinanden, men er tænkt progressivt. 

 

Kernestofområder     

Naturgeografi C-niveau: 

  • Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer 
  • Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge 
  • Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
  • Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
  • Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
  • Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

 

Naturgeografi B-niveau:

  • Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme 
  • Det globale kulstofkredsløb 
  • Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
  • Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
  • Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
  • Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
  • Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

 

Geovidenskab A-niveau:

  • Landskabers udviklingsprocesser, herunder istids- og kystlandskaber
  • Det globale kulstofkredsløb samt vedvarende og fossile energiressourcer
  • Produktionen og dens afhængighed af teknologisk udvikling og ressourcegrundlag. Betydning for mennesker og samfund lokalt og globalt

 

Faglige mål

  • opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
  • indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.
  • forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden 
  • analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag 
  • formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder 
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder. 

Filmen skildrer mange aspekter af forholdet mellem natur og mennesker. Heriblandt gletsjernes rolle for landskabets dannelse og udformning, menneskets brug af gletsjermel til naturlig berigelse af jorden og endelig hvordan gletsjermelets evne til at lagre CO2 kan bidrage til bekæmpe klimaforandringerne. 

2. Tværfagligt

Det vil være relevant med et tværfagligt samarbejde med biologi. Biologifaget kan byde ind med en grundigere forståelse for forskellige næringsstoffers rolle i dyrkning af afgrøder.