Mr. Nobody mod Putin Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

De to første opgaver kan eleverne med fordel arbejde med, lige efter de har set filmen. Den ene opgave er en overvejende undersøgende opgave, hvor de skal orientere sig om baggrunden og konteksten for Ukraine-krigen. Den anden opgave er rettet mod historisk metode.

Den tredje og sidste opgave er tænkt som en længere opgave, som eleverne kan arbejde med derhjemme.

Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen

Særfagligt

’Mr. Nobody mod Putin’ kan anvendes på alle niveauer i gymnasiet, men opgaverne er primært rettet mod 2. og 3. år.

Dokumentarfilmen er egnet til en række forskellige forløb i historiefaget. Det kunne være forløb, der omhandler ’en ny verdensorden efter den kolde krig’, og skiftet i russisk udenrigspolitik efter Vladimir Putins berømte tale i München i 2007. Eller et andet forløb om ’Ruslands krig mod Ukraine’. Her vil fokus være på Putins nye udenrigspolitik efter 2007, over annekteringen af Krim i 2016 og angrebet på Ukraine i 2022. Et tredje forløb om globaliseringsafmatning og anti-globalisering, hvor 1990’ernes tro på en universel politisk, kulturel og økonomisk liberalisme sættes kraftigt tilbage.

Generelt er dokumentaren ’Mr. Nobody mod Putin’ et godt udgangspunkt for at arbejde med metode i historiefaget.

Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen

Relevante faglige mål på B-niveau:

  • Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
  • Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
     

Relevante faglige mål på A-niveau:

  • Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
  • Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
     

Relevant kernestof på B-niveau:

  • Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer 
  • Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
  • Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
  • Globalisering
  • Historiefaglige teorier og metoder 
     

Relevant kernestof på A-niveau:

  • Historiebrug og –formidling 
  • Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
  • Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
  • Politiske og sociale revolutioner
     

Tværfagligt

Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen

’Mr. Nobody mod Putin’ er oplagt til fagligt samspil med samfundsfag, fx i forbindelse med styreformer, demokrati og menneskerettigheder. Her kan fokus være på forholdet mellem stat og individ. En opgave i samfundsperspektiv kunne se således ud:

Stat og individ

To og to

Besvarelse opsamles i plenum

  • Redegør for dokumentarens indhold.
  • Analysér, hvorfor en skole langt væk fra Moskva, skal indføre meget stramme nationalistiske retningslinjer i undervisningen.
  • Diskutér hvordan dokumentaren illustrerer forholdet mellem stat og borger i et autoritært system. Inddrag begreber som autokrati, demokrati, civilsamfund og ytringsfrihed.
  • Vurdér, hvordan propagandaen påvirker den politiske socialisering hos børn og unge. Inddrag mindst to scener fra filmen som eksempler.