Ørken under vandet Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

‘Ørken under vandet’ kan fungere som introduktion til et tematiseret forløb om de danske farvande, dansk landbrugsproduktion eller dansk miljøpolitik. 

Dokumentaren kan anskueliggøre konsekvenserne af udledning af næringsstoffer til vådområder, så de faglige problemstillinger omkring vandets kredsløb bliver konkrete.

Selv om dokumentarfilm ikke kan anvendes som empiri i Naturgeografi, kan den være med til at gøre senere arbejde med fx GIS-kort over vandområdeplanerne relevant for eleverne.

I forløbet får eleverne mulighed for eksperimentelt arbejde gennem forsøg og arbejde med kortanalyser. Undervejs lærer de at beherske emner og begreber som vandets kredsløb, overjordisk vandmagasin, permeabilitet og vandføring. 

Foto: Greenpeace

Særfagligt

Fagområder og niveau:
‘Ørken under vandet’ er velegnet til naturgeografi B- og C-niveau med fokus på vand og bærerdygtighed.

Kernestofområder: 

  • Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer. 

Faglige mål:

  • Planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener.                
  • Opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder.Reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.                
  • Ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser.
  • Indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.                    
  • Forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.
  • Analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag. 
Foto: Greenpeace

Tværfagligt

Naturgeografi kan naturligt indgå i et NV-forløb med biologi eller et tværfagligt samarbejde med samfundsfag.

Tværfagligt forløb mellem naturgeografi og biologi om årsager til iltsvind
I et tværfagligt forløb med NG og biologi vil biologi kunne supplere med et perspektiv på brugen af gødning i landbrugsproduktion og de biologiske faktorer, der driver iltsvindet i havene. 

Tværfagligt forløb mellem naturgeografi og samfund om Vandrammedirektivet og EU
Samfundsfag kan fokusere på det miljøpolitiske perspektiv (evt. i forbindelse med arbejde med EU) og forskellen på statslig og interstatslig lovgivning, mens NG kan fokusere på Vandrammedirektivet, hydrologi og kortanalyser.
 

Foto: Greenpeace