Stumfilm i gymnasiet

- en gymnasiefaglig vejledning til DHO opgaven om 1900-1930
Lærer og elev

Kort introduktion

Årene fra 1900 til 1930 var en brydningstid i Danmark, hvor optimismen over de nye demokratiske rettigheder gradvist blev afløst af krig, økonomisk krise og en voksende skuffelse over både mennesket og den moderne teknologi. Alle disse forandringer blev indfanget af det nye medie, filmen. Nu stiller Det Danske Filminstitut alt eksisterende materiale fra perioden tilgængeligt som en nøgle til forståelse af epoken.

På de følgende sider præsenteres fem problemformuleringer designet til at støtte eleverne i udarbejdelsen af Dansk-Historie-opgaven (DHO). Der ligger også henvisninger til artikler og bøger, som sammen med filmene kan belyse de fem emner.

Fagligt fokus

  1. Moderne kvinder: Hvordan bliver den nye, stærke kvindetype skildret i tidens populærkultur og stumfilm?
  2. Ny teknologi: Fra fascination til frygt – hvordan afspejler filmen tidens syn på teknologiske fremskridt før og efter Første Verdenskrig?
  3. Ismer i tiden: Hvordan spejler periodens stumfilm fremmarchen af socialisme, materialisme og pacifisme?
  4. Storbyens fascination: Hvordan bliver storbyens tiltrækningskraft og mørke sider skildret i stumfilmen?
  5. Barndom: Hvordan ændrer børnelivet sig, og hvordan bliver børns vilkår fremstillet i datidens medier?
     

Materialet er udarbejdet af Anders Dahl (Lektor i dansk og mediefag, Det frie Gymnasium), Niels Vasland Eriksen (Lektor i historie og samfundsfag, Det frie Gymnasium) og Lars-Martin Sørensen, ph.d., forskningsleder DFI.