Tove i stykker elev

Hjem

Om filmen

Tove Ditlevsen sidder alene i et isoleret sort tårn under en høj nattehimmel. Hun har et glas og 10 små piller foran sig på et bord. Månens stråler rammer glasset og pillerne, mens hendes ansigt forbliver i skygge. På lydsiden reciterer hendes stemme digtet ‘Dødens ånde’. 

Sådan indledes ‘Tove i stykker’, og sådan fortsætter den: med Toves egne ord, fra hendes værker og fra de interviews, hun gav om sit liv og forfatterskab. 

KLIP: ‘Dødens ånde’

Dokumentaren rummer brudstykker af Tove Ditlevsens mangefacetterede liv og hendes mange roller, som hun ikke holdt lige meget af. Det ser og hører vi tydeligt i sekvenserne om familielivet. Rollen som hustru og især som mor tager tid og fokus fra det, hun levede for, nemlig at skrive. 

To gentagne sekvenser danner en form for ramme om fortællingen og dukker op med jævne mellemrum mellem de andre små glimt ind i Tove Ditlevsens liv og sind. Den ene er den skrivende og pillespisende Tove i det ensomme sorte tårn. Den anden er et interview fra 1974 optaget med spolebånd i Ditlevsens eget hjem. Her nøder to journalister bestandigt Ditlevsen til at drikke mere hvidvin og til at tilføje noget til den nekrolog om sig selv, hun på skrømt har skrevet. Ensomhed, misbrug og tanker om døden bliver dermed den gennemgående tematik. 

‘Tove i stykker’ er en langsom fortælling, smukt og smertefuldt fortalt gennem en mosaik af arkivoptagelser, lydklip, oplæsninger og animationer, der flettes sammen til indblik i og indtryk af, hvem Tove Ditlevsen var. 

Dokumentaren lader Ditlevsen selv fortælle. Gennem interviews, oplæsninger og reciteringer af sine tekster lader filmen Ditlevsen kaste et klarhedens lys over mange af de mennesker og omstændigheder, der formede hende gennem tilværelsen. Dokumentaren skaber forsøgsvise fortolkninger, men uden at hævde, at hendes digte afspejler hendes levede liv én til én. På filmens lydside suppleres ordene af lyden fra glas der løftes, vin der hældes op, flasker der tømmes - Ditlevsens velkendte misbrug præsenteres på denne måde subtilt og dog lysende klart.      

Opgaver og øvelser

Opgaver under filmen

Klassen inddeles i 6 grupper, der hver skal have særligt fokus på én af følgende aspekter af Tove Ditlevsen, som det fremstilles i filmen:

A. Forfatter og digter

B. Hustru

C. Moder

D. Brevkasseredaktør

E. Person med angstlidelse

F. Alkoholiker og misbruger.

Herunder skal alle grupper særligt notere sig de forskellige typer animation og deres funktion i filmen.

Opgaver efter filmen

Opgave 1

Gruppearbejde hvor hver gruppe arbejder med fremstillingen af én af Tove Ditlevsens forskellige aspekter. Som opsamling præsenterer hver gruppe deres arbejde ved et kort mundtligt oplæg med et valgfrit præsentationsværktøj, fx powerpoint, canva, padlet el.lign. 

A. Forfatter og digter: Undersøg hvordan filmen skaber et indtryk af Tove Ditlevsen som forfatter og digter gennem animationer, lydspor og arkivmateriale.

  1. Lav en næranalyse af følgende klip, og analysér hvordan Toves fortælling om sine første litterære tekster som ung teenager vises gennem ord og billeder? Forklar hvilken funktion denne sekvens har i forhold til publikums forståelse af Tove som digter og menneske? 
  2. Læs også digtet ‘Min bedste tid’ og inddrag det perspektiverende i analysen af filmen.

KLIP: Forfatter og digter

B. Ægteskab og hustru: Undersøg hvordan filmen skaber et indtryk af Tove Ditlevsen som hustru i sine fire ægteskaber gennem animationer, lydspor og arkivmateriale. 

  1. Læs digtet “Skilsmisse 1” og karakteriser kort digtets tone og sprog. Sammenlign med Sort samvittigheds musiske fortolkning af digtet fra teaterforestillingen “Tove, Tove, Tove!”: Hvad lægger henholdsvis dokumentar og sang vægt på i fortolkningen af digtet? Lav i den forbindelse en næranalyse af følgende klip:

KLIP: Ægteskab og hustru

C. Moderskabet: Undersøg hvordan filmen skaber et indtryk af Tove Ditlevsen som moder gennem animationer, lydspor og arkivmateriale. 

  1. Læs digtet ‘Børnene’ fra Blinkende lygter, som også reciteres af Tove Ditlevsen i dokumentaren. Lav en sammenlignende analyse af digtet og følgende klip. Lav en næranalyse af klippet og fokusér særligt på brugen af farver og lyd:

KLIP: Moderskabet

D. Brevkasseredaktør: Undersøg hvordan filmen skaber et indtryk af Tove Ditlevsen som brevkasseredaktør gennem animationer, lydspor og arkivmateriale. 

  1. Hvad er dokumentarens udsagn om sammenhængen mellem Ditlevsens virke som brevkasseredaktør og hendes liv og forfatterskab i øvrigt? Find i den forbindelse andre brevkassesvar fra Tove online. Inddrag desuden digtet ‘Barndommens gade’ og overvej, hvilken forbindelse der kan være mellem det levede liv, de litterære tekster og brevkassesvarene. 
  2. Lav en næranalyse af følgende klip, og undersøg hvordan og hvorfor den unge gifte kvindes spørgsmål og Toves svar vises gennem animationen og papirsklippene?  

KLIP: Brevkasseredaktør

E. Angstlidelse: Undersøg hvordan filmen skaber et indtryk af Tove Ditlevsen som en person, der lider af angst, gennem animationer, lydspor og arkivmateriale. 

  1. Læs digtet ‘De voksne 2’ og lav en skitseret psykologisk analyse og fortolkning. Sammenlign derefter jeres fortolkning med Sort samvittigheds musiske fortolkning fra forestillingen ‘Tove! Tove! Tove!’.
  2. Lav en næranalyse af følgende klip og fokusér særligt på beskæring, perspektiv og lyd. Inddrag digtanalysen i analysen af klippet:

KLIP: Angstlidelse

F. Alkoholiker og misbruger: Undersøg hvordan filmen skaber et indtryk af Tove Ditlevsen som alkoholiker og misbruger gennem animationer, lydspor og arkivmateriale. 

  1. a.    Lav en næranalyse af følgende klip, og forklar hvordan animationen og oplæsning af uddrag fra erindringsromanen 'Gift' hænger sammen. Fokusér særligt på brugen af overblænding og beskæring.  

KLIP: Alkoholiker og misbruger

 

Opgave 2

Skriftlige og kreative øvelser

Alene eller i par

Øvelse 1
Skriv manuskript til en samtale-podcast, hvor du selv er værten, og gæsten er Tove Ditlevsen. Det skal være en podcast om litteratur og forfatterskaber, og du skal skrive både værtens interviewspørgsmål og Ditlevsens svar. Find selv på Ditlevsens svar ud fra hvad, du ved om hende fra dokumentaren og hendes tekster. 

Øvelse 2
Omskriv et digt fra novellesamlingen ‘Pigesind’ til en kort novelle. Bevar digtets kerne; stemning, tone og tema, men digt gerne videre på historien, der gemmer sig i digtet. 

Øvelse 3
Skriv et afsnit til en analyserende artikel, hvor du sammenligner brugen af animation i ‘Tove i stykker’ og ‘Flugt’ af Jonas Poher Rasmussen. 

Øvelse 4
Skriv et digt om din egen barndom. Brug evt. samme versefødder og rimmønster som i Ditlevsens ‘Barndommens gade’.

Links og litteratur

Bøger

  • Ditlevsen, Tove: ‘Pigesind’ (digtet ‘Det tabte land’). Rasmus Naver, 1939
  • Ditlevsen, Tove: ‘Blinkende lygter’ (digtet ‘Ufødt’). Athenæum, 1947
  • Ditlevsen, Tove: ‘Kvindesind’ (digtet ‘Min bedste tid’). Steen Hasselbalchs Forlag, 1955
  • Ditlevsen, Tove: ‘De voksne’ (digtet ‘De voksne 2’). Gyldendal, 1969
  • Ditlevsen, Tove: ‘Gift’. Gyldendal, 1971 
  • Ditlevsen, Tove: ‘Til en lille pige. Efterladte digte’ (digtet ‘Mit hjerte hamrer og hamrer’). Gyldendal, 1978
  • Ditlevsen, Tove: ‘Små hverdagsproblemer. Tove Ditlevsens brevkasse i Familie Journal 1956-1976’. Gladiator, 2018 
  • Granild, Dorte & Wolfhagen, Mette: ’Dox’. Lindhardt & Ringhof, 2016
  • Granild, Dorte & Wolfhagen, Mette: ‘SHORTS – kortfilm i undervisningen’. Systime, 2023
  • Nagel, Ester: ‘Husmor og skribøse. En brevveksling med Tove Ditlevsen’. Gyldendal, 1989

Artikler

Hjemmesider

Filmiske virkemidler