Ungeren - Overgi'r sig aldrig Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Alt efter modul- og forløbslængde kan man vise hele eller blot dele af serien. Viser man kun enkelt(e) episoder, kan man anvende andre episoder til eksamen. 

Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Per Arnesen

Særfagligt

Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Per Arnesen

Fagområder: Serien er velegnet til dansk i forbindelse med et tematisk forløb om ungdom og/eller et forløb om oprør. Ser man hele serien, tæller det som et af de seks værker i danskfaget.

Man kan med udgangspunkt i kapitel 2 i undervisningsbogen ’Ungdom’ (2017) gennemgå passagemodellen og sympatistrukturer, som kan bruges til at analysere og forstå karakterernes bevæggrunde, interaktion og udvikling.

Ligeledes kapitel 3 om oprør kan give eleverne et indblik de forskellige former for oprør, der alle er et tematisk omdrejningspunkt i serien.  

I en mere klassisk tilgang til personkarakteristik og dermed tekstanalyse kan eleverne arbejde med indre, ydre og sociale kendetegn. direkte og indirekte personkarakteristik og indbyrdes relationer, som det er beskrevet i ’Håndbog til dansk’ (2023).

Man kan også læse om indre og ydre konflikter i sit arbejde med personkarakteristik.  

 

DANSK

Faglige mål:

  • Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag 
  • Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
  • Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Kernestof:

  • Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler 
  • Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
  • Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Tværfagligt

‘Ungeren’ egner sig til tværfagligt samarbejde med bl.a. mediefag, engelsk (Youth og Growing Up), samfundsfag (Unge og identitetsdannelse) og historie (Ungdomsoprør). Samarbejde med mediefag er særligt oplagt.

I et tværfagligt samarbejde mellem dansk og mediefag kan dansk gå i dybden med filmens indhold og temaer samt evt. facework og samtaleanalyse, mens mediefag kan fokusere med genretræk, filmisk stil og filmiske virkemidler.  

I mediefag er Ungdom ligeledes et yndet tematisk forløb. Her gør serien sig bemærket ved at være baseret på virkelige hændelser og inddrage arkivmateriale. Derved kan den bidrage til en diskussion af genreforhold. På B-niveau er der desuden et krav om, at en af produktionerne skal være enten anvendelses- eller formidlingsorienterede, hvilket video-essayet vil opfylde. Serien kan anvendes på alle niveauer i både dansk og mediefag.

Foto: 'Ungeren - Overgi'r sig aldrig' (2024) Frida Karlsson