Selvom propaganda og skjult reklame er to helt forskellige ting, er fællesnævneren, at de arbejder med at påvirke publikum på et ubevidst plan. Ultimativt er målet, at publikum indirekte får forbrugermæssige og politiske præferencer, som de oplever som deres egne, fordi de ikke som sådan er blevet eksponeret for en eksplicit reklame- eller kampagnefilm.
Afsenderen af både propaganda og skjult reklame er ikke ved første øjekast en kommerciel virksomhed eller et politisk parti. Propaganda kan fx foregå i nyhedsudsendelser, hvor mediet er styret af politiske interesser, og skjult reklame kan optræde i film og serier, hvor en kommerciel virksomhed har betalt store summer for at få et produkt placeret i en fiktiv fortælling, som publikum ikke forventer indeholder reklame.
Derfor kan det være sværere at gennemskue, og man skal som publikum være bevidst om mange mekanismer for at være kritisk film- og medieforbruger. Især i vores nutidige globale medielandskab, hvor danske regler ikke altid er nok til at beskytte publikum mod propaganda og skjult reklame.
Forløbet her skal styrke elevernes kritiske forståelse ved dels at introducere til propagandafilm via et undervisningsmateriale hjemme på skolen og dels lade dem selv producere filmscener med skjult reklame i FILM-X studierne.
Forløbet består af nedenstående faser.
Denne vejledning støtter i de faser, der foregår på skolen, og beskriver aktiviteterne for netop dette forløb.