Apolonia, Apolonia Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Foto: 'Apolonia, Apolonia' (2022) Lea Glob / Danish Documentary Production

Filmen er oplagt at anvende i et forløb om portrættet i billedkunst. Apolonias kamp for at finde fodfæste inden for portrætkunsten fører hende geografisk og motivisk i forskellige retninger. Men også ud i en flirten med kunstmarkedet, som hun føler sig nødsaget til at charmere for at slå igennem. Hvis man som underviser vælger at fokusere på selvportrættet som genre, kan man også se nærmere på, hvordan det ganske vist er Glob, der portrætterer Apolonia, men samtidig også hvordan Apolonia performer sit portræt, mens hun generøst stiller sit liv, sin krop og sine kriser til rådighed for kameraet. Derfor kan man som underviser også inddrage filmen i et forløb om performance og eksempelvis se nærmere på den scene, hvor Apolonia som reaktion på at skulle posere igen og igen for en kunsthandler på et fotoshoot, pludselig beslutter sig for at smide tøjet og i stedet posere nøgen foran en gigantisk grøn buttplug, John McCarthys skulptur, 'Tree'. Her reagerer hun performativt ved at tage magten over, hvordan hun bliver fremstillet som kunstner, tilbage. Og det kan hun kun gøre, fordi det sker foran et kamera. 

Man kan også vælge at inddrage filmen i et forløb om køn, feminisme og kønnede blikke. Der løber en rød tråd gennem filmen, hvor såvel Glob som Apolonia og veninden Oksana undersøger og spørger, hvilken betydning det har for Apolonias muligheder for at slå igennem som billedkunstner, at hun er kvinde. 

Foto: 'Apolonia, Apolonia' (2022) Lea Glob / Danish Documentary Production

Endelig kan man bruge filmen til at lade eleverne diskutere forskellen på personlig smag og analytisk tilgang ved at fokusere på den kritik Apolonia modtager fra forskellige sider. 

De opgaver eleverne kommer igennem i dette materiale tilbyder åbninger til de forskellige spor, man kan arbejde videre med. For eksempel kan man vælge at gå mere i dybden med portrætgenren og lade de øvrige spor stå tilbage som perspektiverende elementer. 

Inddel eleverne i fire grupper med hvert sit fokuspunkt under filmen. Efter filmen arbejder de videre med de fokuspunkter, de har haft og fremlægger deres besvarelser enten for hele klassen eller i matrixgrupper, hvis man som underviser har brug for at spare tid. 

Til slut kan man lade dem lave den tilhørende kreative opgave (Opgave 2) og/eller den skriftlige aflevering (Opgave 3), hvis der er skriftlighed på holdet. 
 

Særfagligt

  • ​​​​​​Filmen er egnet til A-, B- og C-niveau som led i et forløb om kunst og identitet. Det kan fx ske gennem et kunsthistorisk fokus på selvportrættet eller portrættet som genre. Det kan også ske ved at dykke ned i Apolonias kunstneriske virke og se nærmere på hendes malestil og hvilken kritik den udsættes for undervejs. 
  • Filmen kan også danne udgangspunkt for en undersøgelse af kvindernes rolle i kunsten, historisk set sammenlignet med i dag – både kvinden som motiv, som beskuer og som kunstner. Her kan man også inddrage teorier om the male gaze over for et female gaze.
  • Rettet mod A-niveau og engagerede B-niveau-elever: Filmen kan også lede frem til en diskussion af, hvem der skal definere, hvad der er ”godt malet”. Er det kunstakademierne, kritikerne, kunsthandlerne eller kunstnerne? 
Foto: 'Apolonia, Apolonia' (2022) Lea Glob / Danish Documentary Production

C-niveau

Kernestof:

  • Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
  • Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomener form, indhold og kontekst
  • Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
  • Æstetiske og innovative processer

Faglige mål:

  • Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
  • Forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
  • Forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
  • Anvende fagterminologi
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
     

B-niveau

Kernestof:

  • Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
  • Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
  • Æstetiske og innovative processer

Faglige mål:

  • Reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
  • Forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
  • Anvende relevant fagterminologi
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder


A-niveau

Faglige mål:

  • Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
  • Diskutere valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
  • Forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
  • Italesætte viden om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler i et nuanceret og præcist sprog
  • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

  • Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige, erhvervsrettede og æstetiske problemstillinger
  • Ideerne og strategierne bag visuelle og rumlige udformninger
  • Æstetiske og innovative processer
     

Tværfagligt

Filmen kan med fordel behandles i samarbejde med fransk, dansk og mediefag.


I fransk kan man se på parisisk, fransk kultur og boheme-traditionen som en del af myten om den parisiske kunstner. Man kan også se på, hvordan man i Frankrig vælger at understøtte kunstnere økonomisk. 


I samarbejde med dansk og mediefag kan man se på virkemidlerne i dokumentarfilmen i dansk eller mediefag, mens man i billedkunst fokuserer på portrætkunsten.
 

Foto: 'Apolonia, Apolonia' (2022) Lea Glob / Danish Documentary Production