Elevark
Didaktiske overvejelser
‘Læreren der lovede havet’ behandler den aktuelle kamp om fortiden med fokus på den forskellige tilgang, som borgerkrigens to sider har til undervisning af børn – ganske som klassikeren ’La lengua de las mariposas’ (José Luis Cuerda, 1999). Særligt børnene taler langsomt og tydeligt, og man kan både se den som ’en god film’ på spanskholdet og som del af et temaforløb. Et mindretal af replikkerne er på catalansk.
Opgaverne til under filmen kan oversættes fælles på forhånd, så eleverne er forberedt på de kommende opgaver, og opgaverne til efter filmen kan bruges både som klassediskussion og som skriftligt arbejde. De to sidste opgaver, dagbog og brev, kan bruges som træning i skriftlig eksamen delprøve 2. Hvis det er den nye eksamensform uden hjælpemidler, kan man inddrage eleverne i at lave en relevant gloseliste.

Særfagligt
‘Læreren, der lovede havet’ er velegnet til Spansk begynder B-niveau og derover. Filmen kan med fordel bruges som en del af et temaforløb om den spanske borgerkrig og/eller ’Las dos Españas’, hvor den kombineres med andet materiale om borgerkrigen og massegravene, eksempelvis dokumentaren ’El Silencio de Otros’ (Almudena Carracedo og Robert Bahar, 2018). Her vil det være formålstjenligt, at eleverne får et overblik over emnet, før de ser filmen.

Kernestof:
Ud over det rent sproglige vil et temaforløb med inddragelse af filmen kunne dække følgende kernestofområder:
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- Aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Faglige mål:
- at forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- at læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- at ”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- at præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- at udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- at analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold
Tværfagligt
Samarbejde med historiefaget kan levere kontekst og arbejde med historiske og aktuelle tekster på spansk eller andre sprog.
Samarbejde med samfundsfag kan levere viden om de politiske ideologier, der optræder i filmen: socialisme, konservatisme og fascisme.
