The Lost Leonardo elev

Hjem
  • Om filmen
  • Opgaver før filmen
  • Opgaver under filmen
  • Opgaver efter filmen

Om filmen

Dokumentarfilmen ’The Lost Leonardo’ sætter spørgsmålstegn ved, hvordan man bestemmer, hvad kunst er, og hvilken rolle prestige, penge og magt spiller i den forbindelse. Dokumentaren er bygget op om en konflikt mellem kunsthistorikere, kunstkritikere, museumsinspektører, kunstsamlere og kunsthandlere, der alle mener at kunne vurdere, hvorvidt et kunstværk tilskrevet renæssancemesteren Leonardo da Vinci faktisk er malet af da Vinci eller ej. 

Dokumentarens hovedkarakter er kunstværket ’Salvator Mundi’, som vi følger fra det første køb på 1.175 dollars på et lille auktionshus i New Orleans til det sidste salg på det internationalt kendte auktionshus Christie’s i New York. Her sælges ’Salvator Mundi’ – ægte da Vinci eller ej – for 450.000.000 dollars.

Dokumentaren falder i tre afsnit med overskrifterne ’Kunstspillet’, ’Pengespillet’ og ’Det globale spil’. I første afsnit møder vi en række forskellige fagprofessioner inden for kunstverdenen. Her fokuserer dokumentaren på de rutinerede kunsthandlere og på kunstkonservatoren, der får til opgave at udbedre en amatøragtig restaurering på værket, så det kommer til at fremstå som et ægte da Vinci. Og derfra går det stærkt, idet en række aktører inden for kunstverdenen af den ene eller anden grund involveres i undersøgelser af, hvorvidt værket er skabt af da Vinci eller ej. 

Foto: ELK Film

’The Lost Leonardo’ er en autoritativ dokumentar, der med kunsten som omdrejningspunkt undersøger sammenhængen mellem økonomi, magt og politik, og hvordan salg af kunst er ved at blive det nye, sorte marked på globalt plan. 

Andreas Koefoeds dokumentarfilm rammer ind i flere centrale spørgsmål og problematikker i billedkunst: Hvad er kunst overhovedet? Hvem vurderer, hvad kunst er? Hvornår kan et værk lukkes ind i kunstverdenen? Hvad er forholdet mellem værkets proveniens og dets kunstneriske og økonomiske værdi? Med spørgsmål og problematikker som disse peger ’The Lost Leonardo’ ind i billedkunstfagets arbejde med at belyse kunstfaglige problemstillinger, herunder kuratering og museologi.

KLIP 1: PRÆSENTATION AF KONFLIKTEN

Opgaver før filmen

Som optakt til arbejdet med ’The Lost Leonardo’ skal du vide noget om renæssancen som kunsthistorisk stilperiode. Du skal også vide noget om, hvad der karakteriserer Leonardo da Vincis malerier. Gør derfor følgende, inden du ser filmen:

  1. Teori: Undersøg via billedkunstbøger og internetsøgninger, hvad der kendetegner renæssancen som kunsthistorisk stilperiode. Indsæt dine svar i din digitale portfolio.
  2. Analyse: Undersøg karakteristika ved Leonardo da Vincis malerier; hvilke andre malerier findes der, hvad kendetegner hans malerier, og hvordan indskriver han sig i det hele taget i renæssancekunsten? Inddrag i din analyse klip 2. Indsæt dine svar i din digitale portfolio.

KLIP 2: ANALYSE AF LEONARDO DA VINCIS TEKNIK

Opgaver under filmen

Inddel jer i tre grupper med hvert sit fokus, mens I ser dokumentaren. Hvert fokus er suppleret med to-tre spørgsmål, som danner udgangspunkt for jeres notetagning under dokumentaren. Indsæt jeres svar i din digitale portfolio.

Gruppe 1: Kunst og karriere?

  • Hvilke kunstfaglige professioner optræder i dokumentarfilmen?
  • Hvad er de forskellige kunstfaglige professioners rolle i forhold til arbejdet med ’Salvator Mundi’?
  • Inddrag eventuelt klip 3 med opdagelsen af værket og kunstkonserveringen:

KLIP 3: VÆRK OG KUNSTKONSERVERING

Gruppe 2: Hvad er kunst?

  • Hvordan defineres kunst?
  • Hvem bestemmer, hvad kunst er?
  • Hvilke årsager er der til, at ikke alle internationale kunstmuseer vil udstille ’Salvator Mundi’? 
  • Inddrag eventuelt klip 4 med eksperternes dom – og fortolkningen heraf:

KLIP 4: EKSPERTERNES DOM OG FORTOLKNING

Gruppe 3: Kunst og markedsføring?

  • Hvordan skildres fremstillingen af markedsføringen af kunst? 
  • Hvordan fungerer en kunstauktion på – eksempelvis – Christie’s i New York?
  • Inddrag eventuelt klip 5 med markedsføringen af ’Salvator Mundi’:

KLIP 5: MARKEDSFØRINGEN AF 'SALVATOR MUNDI'

Opgaver efter filmen

Opgave 1

Efter I har set dokumentaren, diskuterer I jeres fokuspunkter i plenum i klassen eller i matrixgrupper, hvor der sidder en repræsentant fra hver af de tre grupper, der lavede opgaver under filmen. Uanset hvad bør I dele jeres besvarelser med hinanden i jeres digitale portfolioer.

Foto: ELK Film

Opgave 2

PRAKSIS: Dyk nu særligt ned i en undersøgelse af renæssancekunst og Leonardo Da Vinci, og udvikl på baggrund heraf en brugerinvolverende udstilling. Udstillingen skal sætte spørgsmålstegn ved, hvad kunst og dens værdi er. Gør følgende:

  1. Print en række kendte malerier fra renæssancen, herunder Leonardo da Vincis malerier. 
  2. Print dernæst en række ukendte malerier – for eksempel fra Pinterest – som måske er kopier af kendte værker eller som bare er malet af en ukendt kunstner.
  3. Planlæg en udstilling, hvor de kendte og ukendte værker hænges side om side uden titel, årstal og kunstnernavn, og hvor gæsterne opfordres til at sætte et klistermærke på de værker, de tror, er skabt af kendte kunstnere. Undersøg på den måde, om det faktisk er muligt at genkende såkaldt "ægte" kunst, og om der er en sammenhæng mellem motiv, malemåde og formodningen om, hvad kunst er?
  4. Tag fotos af din udstilling og indsæt dem i din digitale portfolio i sammenhæng med refleksioner over dine valg og fravalg i forbindelse med udviklingen og realiseringen af udstillingen.
Foto: ELK Film