Love during wartime Lærer

Hjem
  • Om filmen
  • Særfagligt
  • Tværfagligt
  • Litteratur og links

Om filmen

Som titlen mere end antyder, handler denne dokumentarfilm om besværlig kærlighed. 'Love During Wartime' udspiller sig i rammerne af den israelsk-palæstinensiske konflikt. Her følger vi det unge ægtepar, Jasmin, som er israelsk jøde, og Osama "Assi", som er palæstinensisk muslim. I løbet af en periode på tre år får vi, gennem parrets øjne og deres fælles historie, indblik i såvel religiøse og kulturelle forskelle samt ikke mindst i den politiske konflikt i Mellemøsten.

Selvom Jasmin og Assi er gift, er det er ikke muligt for dem at bo sammen i Israel pga. de israelske love, der forbyder, at palæstinensere fra Vestbredden bosætter sig i Israel. De kan heller ikke bo sammen på Vestbredden hos Assi; det forhindrer de israelske love også. Hertil kommer de store kulturelle og religiøse forskelle i de unge menneskers bagland, som sætter alvorlige forhindringer i vejen for deres kærlighed. Så selv om Jasmin and Assi desperat ønsker et liv sammen, er de endt i en "Catch-22 situation": Det israelske bureaukrati er fyldt med forhindringer og mistænkeliggørelse af et sådant forhold, og et uforstående og truende palæstinensisk samfund gør ligeledes deres liv til et mareridt.

Jasmin, der har en tysk mor, flytter til Tyskland i håb om her at få skabt grundlag for et fælles liv for sig selv og Assi, der fortsat bor i Ramallah på Vestbredden. Men også de tyske myndigheder lægger hindringer i vejen, så forholdet begynder – forståelig nok – for alvor at slå sprækker. 'Love During Wartime' er således en fin skildring af to unge og forelskede mennesker og deres kamp mod umenneskelige systemer og tilsyneladende uovervindelige grænser.

Man kunne frygte, at denne moderne "Romeo og Julie"-historie kunne blive en overfladisk, sentimental genfortælling i rammen af en kendt skabelon. Det er langt fra tilfældet. Det skyldes bl.a. det høje og ærlige refleksionsniveau hos hovedaktørerne og den meget sobre og loyale fortællestil, som den svenske instruktør, Gabriella Bier, får fortalt historien på. Filmen er i øvrigt dansk produceret og også delvis finansieret med danske midler.

Foto: Story AB

Særfagligt

HISTORIE 

Mellemøstkonflikten er et centralt fagområde i historie. Og et kompliceret ditto for mange elever. Derfor kan det i den grad være relevant at starte et forløb, hvor man vil gå i dybden med emnet, med en film som 'Love During Wartime'. For netop filmens vinkel på konflikten vil gøre den både forståelig og vedkommende for eleverne samt særdeles relevant for undervisningen. 

Filmens fokus på emner som nationalisme, fundamentalisme, gensidig mistillid, kulturelle modsætninger osv. er centrale for forståelsen af konfliktens natur. Derved bliver dette portræt af et ægteskab egentlig en metafor for hele kampen om Det hellige Land, hvor hver part – på den ene eller anden måde – skal leve med den anden part. 

Foto: Story AB

MEDIEFAG 

'Love During Wartime' bruger mange forskellige stilelementer, fx rekonstruktioner, iscenesættelser og ”fluen på væggen”, hvorfor den udmærket kan inddrages i en analyse af dokumentargenrens forskellige former og en diskussion af genrens troværdighedskrav/-kriterier. 

Tværfagligt

I et tværfagligt samarbejde vil det være naturligt at inddrage religion også, så den religiøse dimension kan få mere tyngde, end hvis historie alene skal stå for dette emneområde. Og her vil 'Love During Wartime' være et utroligt godt udgangspunkt for et fælles projekt om den israelsk-palæstinensiske konflikt.

Foto: Story AB

Litteratur og links

Bøger

'Den iscenesatte virkelighed' (Gitte Horsbøl og Jette Harboe, Systime 2004).

'Faktion som udtryksmiddel' (Peter Harms Larsen, Amanda 1990).

SUPPLERENDE FILM OM DEN ISRAELSK-PALÆSTINENSISKE KONFLIKT

'De besatte' (Jørgen Flindt Pedersen, 2002).

'Unge Freud i Gaza' (Per-Åke Holmquist og Suzanne Khardalian, 2008).

'David eller Goliath' (Anne Regitze Wivel, 1988).

'Et undertrykt folk har altid ret' (Nils Vest, 1976).

'Min bror' (Yulie Cohen Gerstel, 2007).
Filminstituttets undervisningsmateriale til filmen kan findes her.

'Min terrorist' (Yulie Cohen Gerstel, 2002).

'Mit land Zion' (Yulie Cohen Gerstel, 2004).

'Om Gud Vil – Stemmer fra Gaza' (Sonja Vesterholt, 1995).

'Rejsen ind' (Ra'anen Alexandrowicz, 2000).