Mon de kommer om natten? elev

Hjem

Opgaver og øvelser

1. Asyl- og flygtningepolitik i Danmark og EU

Rokhsar og hendes familie forsøger at få asyl i Danmark. Hvorfor bliver deres ansøgning i første omgang afvist?

  • Undersøg Danmark og EU’s asylpolitik med fokus på:
  1. Hvem kan opnå asyl?
  2. Hvordan får man asyl?
  3. Hvor placerer man flygtninge?
  4. Hvordan forsøger man at integrere flygtninge? 
  • Vurder, om Udlændingestyrelsen kunne have behandlet familiens sag anderledes. Og hvad er familiens situation i dag? Søg yderligere oplysninger på internettet.

Proces for modtagelse af flygtninge i Danmark

EU’s asylpolitik

2. Migration og flygtningekrise i EU

  • Hvordan flygter Rokhsar og hendes familie til Danmark?
  • Hvorfor flygter Rokhsar og hendes familie til Danmark? Inddrag push- og pull-effekten.

3. Menneskerettigheder, herunder FN’s Børnekonvention og Flygtningekonvention

  • Hvilke rettigheder har flygtninge jf. FN’s Flygtningekonvention?
  • Hvorfor bliver FN’s Børnekonvention vigtig for Rukhsar og hendes families muligheder for at få asyl i Danmark? 

FN’s Børnekonvention

4. Integration, kulturmøder og identitetsdannelse

  • Hvad sker der med Rokhsar og hendes familie, efter de er kommet til Danmark?
  • Hvordan er Rokhsar og hendes familie integreret i det lokale samfund? Hvad er deres muligheder for at blive integreret? Kunne de have gjort mere?

Anvend begreber som socialisering, pluralistisk integration, assimilation, segregation, kulturmøder og kapital (Pierre Bourdieu)

  • Hvordan er Rokhsars rolle i familien? Hvilket ansvar har hun, og hvordan tackler hun det? Anvend begreber som fx identitetsdannelse og anerkendelse (Axel Honneth).
  • Hvordan bliver Rokhsar påvirket af den rolle, hun har i familien? Hvordan vil I beskrive Rokhsars ungdomsliv, og hvordan adskiller det sig fra etniske danskeres ungdomsliv?
 
Foto: Made in Copenhagen