Mr. Nobody mod Putin elev

Hjem

Om filmen

Dokumentarfilmen ’Mr. Nobody mod Putin’ er en personlig beretning om en skolelærers oplevelse af de dramatiske forandringer i Rusland efter invasionen af Ukraine i februar 2022.

Pavel Talankin, med kælenavnet Pasha, er videograf og eventkoordinator på en skole i den lille russiske by Karabasj i Uralbjergene, langt væk fra Moskva. Byen har 10.000 indbyggere og er mest kendt for forureningen fra store kobberminer. Men Pasha elsker sit liv, sin by, sit land og sine elever. Og eleverne elsker ham.

I begyndelsen af dokumentaren ser vi glimt af hverdagen på skolen. Eleverne flokkes om Pasha på hans kontor. De er nysgerrige, og han har altid tid til at tale med dem i en generelt meget afslappet omgangstone. Samtidig er der tydelige spor af vestlig kultur - en ung mand, der stolt fremviser en T-shirt fra McDonald’s og musik fra Vesten. 

Disse scener skaber en skarp kontrast til den udvikling, der følger efter Ruslands invasion af Ukraine. Staten sætter gennem dekreter nye retningslinjer for undervisningen, der får nationalisme, fædrelandskærlighed og militær oplæring som omdrejningspunkt. 

Pasha skal over for styret i Moskva dokumentere disse tiltag. Han filmer elever, der reciterer propaganda mod styret i Ukraine, patriotisk historieundervisning, møder i lærerkollegiet og besøg af Wagner-gruppen. Det skal alt sammen vise, at skolen lever op til Putins retningslinjer og vise, hvordan eleverne bliver motiveret til at kæmpe i den russiske hær.

Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen

Pashas modvilje mod udviklingen er tydelig, men rollen som videograf giver samtidig en enestående mulighed for at dokumentere militariseringen af det russiske skolesystem, som det kommer til udtryk i den afsidesliggende provinsby.

’Mr. Nobody mod Putin’ er en deltagende dokumentar med Pasha som publikums indgang til emnet. Omkring ham optræder tre gennemgående personer. Den første er Pashas mor, der arbejder som skolebibliotekar og advarer ham om ikke at udfordre Putins nye Rusland. 

Den anden er eleven Misha. Vi følger hende fra hendes tidlige skolegang, indtil hun som en af de ældste elever i skolen er ved at gå til af bekymring over hendes storebror i den russiske hær.      

Den tredje er den partitro Pavel Abdulmanov, der gør alt for at skabe et massivt fjendebillede af Vesten. Hans historieundervisning indbringer ham en splinterny lejlighed som præmie for titlen som bedste lærer.

Tilblivelsen af dokumentaren er usædvanlig. Pavel Talankin har sendt sine optagelser hemmeligt til dokumentarinstruktøren David Borenstein i København. Her færdiggøres filmen efter Talankin er flygtet ud af Rusland ved at optagelserne fra skolehverdagen og de mange samtaler med gamle og nuværende elever suppleres med arkivmateriale, der sætter beretningen ind i en større historisk kontekst.
 

KLIP: Wagner-gruppen på besøg

Opgaver og øvelser

Opgaver under filmen: Propaganda og modstand

  • Notér tre scener, hvor staten forsøger at påvirke elevernes holdninger.
  • Notér tre scener, hvor hovedpersonen Pasha viser åbenlys modstand for Putins retningslinjer for undervisning.
  • Notér tre scener, hvor eleverne finder et frirum i selskab med Pasha.
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen

Opgaver efter filmen

Opgave 1: Rusland efter den kolde krig

To og to

Undersøgende opgave. Benyt internettet, husk kildehenvisninger. To grupper går sammen parvis og fremlægger deres besvarelser for hinanden.

  • Hvad skete der med Sovjetunionen efter landets sammenbrud i 1991, og hvilke nye stater opstod?
  • Hvilke medlemmer havde henholdsvis NATO-alliancen og Warszawa-pagten under den kolde krig?
  • Hvilke nye medlemmer har NATO fået efter 1991?
  • Lav en geografisk skitsetegning (på papir) over Ukraine, og deres nabolande.
  • Hvorfor indledte Rusland en krig mod Ukraine i februar 2022?
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen
Foto: 'Mr. Nobody mod Putin' (2025) / Made in Copenhagen

Opgave 2: Historiebrug

To og to

Besvarelse opsamles i plenum

Gense de to scener i filmen, hvor historielæreren Pavel Abdulmanov fortæller om Ruslands storhed og lærerens helte fra historien     

  • Giv et kort referat af de to scener med historielæreren Pavel Abdulmanov.
  • Inddrag forskellige former for historiebrug, og forklar, hvordan Abdulmanov anvender dem i undervisningen og i interviewet:
    • Identitetsskabende historiebrug
    • Legitimerende historiebrug
    • Politisk/ moralsk dannende historiebrug
    • Erindringspolitik
    • Instrumentel historiebrug
  • Find andre eksempler på historiebrug i dokumentaren, og diskutér hvilken påvirkning en massiv indoktrinering har for eleverne i den russiske skole.
  • Kan I finde eksempler på identitetsskabende undervisning i Danmark, hvor formålet synes at skulle skabe en form for kollektiv bevidsthed?      
  • Sammenlign den form for påvirkning henholdsvis russiske og danske elever udsættes for i skolesystemet.

KLIP 1: Abdulmanov om Ruslands storhed
 

 

Klip 2: Abdulmanov om sine historiske helte
 

 

Opgave 3: Propaganda i krig

Alene

Skriftlig hjemmeopgave (3-4 sider)

  • Skriv en analyse (3-4 sider), hvor du undersøger, hvordan filmen dokumenterer propagandaens funktion i Putins Rusland under krigen mod Ukraine. Inddrag mindst tre scener fra filmen og perspektivér til historiske eksempler på propaganda i krigstid. I besvarelsen skal du inddrage de tre begreber nationalisme, fjendebillede og historiebevidsthed.
  • Diskutér, hvordan propagandaen i filmen kan betegnes som et totalitært træk.
  • Vurdér til sidst, hvilke virkemidler instruktøren anvender for at understrege holdningen om, at Putins dekreter er groteske. Og diskutér i forlængelse heraf filmens tendens.
     

Links og litteratur

Bøger

  • Bjernø, Nicolai: ’Ruslands historie’. Columbus, 2025
  • Thomsen, Kasper: ’Historiefaglig arbejdsbog’. Systime, 2018
  • Pomerantsev, Peter: ’Vi kan kun være fjender – Essays om Rusland og Ukraine’. Informations Forlag, 2022

Artikler

  • Goos, Sebastian: ’Dansk film afslører Putins propaganda – skolelærer er nu i eksil’. Jounalisten 26. august 2025
  • Kazanov, Andrey: ’Ruslands nye hverdag’. Weekendavisen 21. september 2025
  • Madsen, Alfred Valentin: ’Dybe rødder’. Weekendavisen 10. november 2025

TV

Filmiske virkemidler