Didaktiske overvejelser
Filmen kan ses i sin fulde længde, eller man kan nøjes med et afsnit om den ene af forskerne. Der krydsklippes ikke mellem de tre forskeres undersøgelser.
I forbindelse med Øvelse 1 i elevdelen kan man overveje at inddele holdet i grupper med hver deres fokusområde allerede inden filmen.
Særfagligt
I naturgeografi er klimaforandringer centralt kernestof. Filmen egner sig som introduktion til den globale opvarmnings konsekvenser på både naturgeografi C- og B-niveau. Særligt filmens fokus på forskellige metoder til undersøgelse af isafsmeltningen egner sig til B-niveau.
Kernestofområder på C-niveau:
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Kernestofområder på B-niveau:
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Faglige mål på C-niveau:
- at give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- at demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Faglige mål på B-niveau:
- at planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- at demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- at opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som at reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn
Tværfagligt
Filmen kan anvendes i et forløb om klimaforandringer i Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV), hvor biologi fokuserer på liv i isen eller overlevelse under arktiske forhold. Fysik kan undersøge vands massefylde ved forskellige temperaturer og saltindhold, samt drivkræfterne bag den thermohaline cirkulation.
Filmen kan også anvendes i et tværfagligt forløb med samfundsfag, hvor samfundsfag undersøger de politiske niveauers reaktion på klimaforandringerne. Samfundsfag kan også søge en sociologisk forklaring på den nølende, globale klimahandling.