Sådan dræber du en sky Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Øvelserne er tilrettelagt med det formål, at eleverne dels tilegner sig viden om skydannelsesprocesser, dels forholder sig til klimaforskningens etiske dilemmaer.

Forståelse af vandets kredsløb er ikke en forudsætning for arbejde med øvelserne til 'Sådan dræber du en sky', men filmen er en oplagt mulighed for at introducere vandets kredsløb i led med en aktuel problemstilling.

Læreren kan overveje at inddrage luftfugtighedsmålinger i forbindelse med øvelse 3. Her måler eleverne med et psykrometer den relative luftfugtighed, hvorefter de kan aflæse den maksimale luftfugtighed og beregne den absolutte luftfugtighed. Dette kan lede til en diskussion om muligheden for ”skydannelse” i klasselokalet, og hvordan denne ville komme til udtryk.

Filmen giver ydermere et indblik i virket som forsker og kan fungere som en del af karrierelæring. 

Foto: Ville Hakonen / Wacky Tie Films

Særfagligt

'Sådan dræber du en sky' egner sig primært til faget naturgeografi på både C- og B-niveau. Læren om vejrmanipulation har potentiale til at ramme kernen i naturgeografifaget, da det på fineste vis viser, hvordan mennesket påvirker naturen og vice versa. Her kan dokumentarfilmen øge kendskabet til vejrmanipulation og de etiske udfordringer forbundet med emnet. Filmen kan åbne for et problemorienteret forløb om vejr og klima. Hav dog in mente, at forskning i effekterne af vejrmanipulation endnu ikke giver entydige svar på, hvorvidt teknologien overhovedet virker. 

Kernestofområder C-niveau:

  • Vandets kredsløb, herunder […] udnyttelse af vandressourcer 
  • Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår 
  • Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold

Faglige mål C-niveau:

  • Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
  • Give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
  • Indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
  • Formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder 

Kernestofområder B-niveau:

  • Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
  • Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
  • Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår 

Faglige mål B-niveau:

  • Ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
  • Indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser 
  • Formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder 
Foto: Ville Hakonen / Wacky Tie Films

Tværfagligt

Dokumentaren omhandler i høj grad de etiske overvejelser, som Korhonen står overfor i sit arbejde med vejrmanipulation. Til at belyse dette kunne man lave et tværfagligt forløb med filosofi, hvor filosofi dykker ned i den etiske del af problemstillingen. Her kunne filosofi arbejde med bevidsthedsfilosofi, politisk filosofi og naturfilosofi. Naturgeografi ville da behandle de naturvidenskabelige omstændigheder ved vejrmanipulation. 

Desuden kunne man inddrage mediefag for at dykke ned i, hvordan filmens form og udtryk understreger den indre konflikt, som lever i Korhonen under forskningsprojektet. 

Foto: Ville Hakonen / Wacky Tie Films