En tavs historie Lærer

Hjem

Didaktiske overvejelser

Underviseren skal naturligvis være opmærksom på, at der er tale om et tabubelagt emne, og at nogle elever kan have oplevet grænseoverskridende seksuel adfærd blandt jævnaldrende. Derfor bør underviseren betone, at emnet behandles i en respektfuld tone, og underviseren bør også acceptere, at nogle elever måske er mindre aktive i undervisningen. 

Undervisningsmaterialet er tilrettelagt, så der veksles mellem en induktiv og deduktiv proces. Gennem en bottom-up tilgang får eleverne mulighed for at opleve det på deres egen måde. Gennem top-down tilgang sikres sammenhæng mellem stof og teori. 

Foto: Final Cut for Real ApS

Særfagligt

Opgave 1-3 er velegnede til undervisning i psykologi på både C- og B-niveau, hvor man med fordel kan arbejde med 'Psykologiens Veje' (se 'Links og litteratur'). Opgave 4 er mest egnet for B-niveau, da materialet er sværere og mere tidskrævende. Emnet kan desuden lægge sig op ad psykiske lidelser, som er relevante på B-niveau. 

Kernestofområder på C-niveau:

  • Mennesket udvikling
  • Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
  • Identitet
  • Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Kernestofområder på B-niveau:

  • Social adfærd og inklusion og eksklusion
  • Kommunikation
  • Mennesket i udvikling i et livslangt perspektiv
  • Psykologiske forhold for hukommelse
  • Følelser og kognition
  • Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
  • Selv, identitet
  • Individuelle forskelle i håndtering af udfordringer, herunder stress
  • Psykologisk metode

Supplerende stof på B-niveau:

  • Klinisk psykologi
Foto: Cut for Real ApS

Tværfagligt

‘En tavs historie’ er særligt relevant i samarbejder med dansk, biologi og samfundsfag:

  • I dansk kan eleven analysere og diskutere den dokumentariske fremstilling af et tabuiseret emne. 
  • I biologi kan eleven undersøge spørgsmål som:
    • Hvordan påvirker stress og/eller angst kroppen?
    • Hvordan arbejder kroppen med at opretholde og reducere tilstanden? 
    • Hvilken rolle spiller terapi og medicin her?
    • Hvordan arbejder psyke og krop med og mod hinanden i barnets seksualitet? 
  • I samfundsfag kan eleven afdække samfundsmæssige, juridiske og praktiske omstændigheder, der kan påvirke (reducere) tilfælde med seksuelle overgreb blandt mindreårige.
Foto: Final Cut for Real ApS