FILM-X - Classbuilding Filmproduktion i kreativt samarbejde Lærer

Hjem

FASE 1: Praktisk forberedelse

Den praktiske forberedelse på skolen er vigtig for at eleverne kender deres ramme og rolle, inden de kommer til FILM-X.

Vi anbefaler, at I starter med at se introduktionsfilmen til FILM-X-studierne nedenfor fælles på klassen.

Herefter inddeles klassen i filmhold på 4-7 elever, og holdene de fordeles på studierne 1-4. Er I færre end 28 elever er der max 6 elever i Studie 4 / Bilen. Hvert filmhold ser nu introfilmen til netop det studie, de skal arbejde i. Filmene viser mulighederne og desuden får eleverne en introduktion til de funktioner, der skal varetages på hvert filmhold.

Introduktionsfilmene findes under beskrivelsen af hvert studie: Studie 1, Studie 2, Studie 3, Studie 4.

Introduktionsfilmene viser mulighederne i de enkelte studier og introducerer til de funktioner, eleverne skal fordele mellem sig hjemme på skolen.

Vi anbefaler, at eleverne varetager en funktion, de har særlig interesse for eller kompetence til at varetage. Det er fx vigtigt, at instruktøren er motiveret for at lede sit hold, de tekniske funktioner varetages af elever, der kan lide at fordybe sig med en computer, og at skuespillerne har mod på at tage en rolle på sig.

Eleverne har også adgang til nærbilledestudiet, hvor de kan optage nærbilleder til deres film. Endelig kan eleverne selv optage effektlyde i lydstudiet.

Eleverne skal ikke forberede deres fortælling hjemmefra. Den udvikler de som en del af forløbet, og her vil de få nogle benspænd, som de skal idéudvikle ud fra. Derfor skal de heller ikke vælge baggrundsfilm på forhånd.

FASE 2: Forløbet i FILM-X studierne

Forløbet i FILM-X varetages af to undervisere. De introducerer til teknik, udfordrer eleverne filmfagligt og coacher dem i at varetage deres funktion på filmholdet.

Din rolle som lærer er først og fremmest at forberede og efterbearbejde FILM-X besøget med klassen, og under forløbet i FILM-X er der behov for, at du:
-    Støtter elevernes samarbejde og fokus på den faglige vinkel, I arbejder med på skolen
-    Laver aftaler med elever, der evt. har brug for en pause undervejs i forløbet
-    Er til stede og observerer dine elever i nye roller og omgivelser

Derudover kan du dokumentere elevernes arbejdsproces, hvilket vil være en super indgang til evalueringen hjemme på skolen. 

Oplæg i biografen 

I biografen bydes klassen velkommen af de to FILM-X guider. De taler med eleverne om, hvad I har forberedt hjemme. Herefter taler vi kort om filmens dramaturgi, og hvordan man kan bygge filmens karakterer op med kropssprog, replikker, kostumer mm.. Vi taler også om de roller, eleverne skal varetage på deres filmhold og endelig ridser underviserne den fælles fortælleramme op, som alle hold arbejder med under filmproduktionen.

Optagelse af billede og lyd i FILM-X

Efter den korte introduktion, laver vi en fælles rundvisning i studierne og introducerer til det tekniske. 

Herefter går filmholdene ud i de studier, hvor de skal optage deres film, og underviserne udleverer og introducerer til rammen for den konkrete scene, de enkelte filmhold skal udvikle deres historie indenfor. Der vil være tid til at eksperimentere med handlingen og undervejs kommer underviserne med indspark både til fortællingen, karakterudviklingen og rollefordelingen / samarbejdet.

Klipning i FILM-X

I filmklipningen arbejder filmholdene på at strukturere fortællingen og underbygge karakterernes følelser med fx musik, billedfiltre, ekstra billedmaterialer mm. 

Det er primært klipperen, der sidder med musen. To elever kan evt. dele rollen og skiftes undervejs. Resten af holdet deltager med idéer. 

Under klipningen kan 2-3 elever optage effektlyde i lydstudiet og / eller ekstra klip i Nærbilledestudiet, hvis der fx skal være nærbilleder af følelsesreaktioner fra skuespillerne. 

Holdene fra studie 1 og 2 starter klippeprocessen med at indspille deres dialog med mikrofon ved klippecomputeren.

Filmpræsentation i biografen

Vi slutter af med at se filmene i rækkefølge inde i vores biograf og så ser vi, om historien giver mening. Vi taler også om, hvordan processen har været og hvad de forskellige roller på filmholdet betyder for, at samarbejdet kan fungere i en så åben og kreativ proces.

FASE 3: Evaluering på skolen

Vi opfordrer til, at I på skolen følger op med en dybere refleksion over elevernes læring.

Måske har I mod på at starte en ny produktion op med det udstyr, I har adgang til på skolen, så eleverne kan opnå større fortrolighed med at anvende de multimodale udtryksformer.