Didaktiske overvejelser
’Læreren der lovede havet’ behandler den aktuelle kamp om fortiden i Spanien med fokus på de forskellige tilgange, som borgerkrigens to sider har til undervisning af børn. Den er velegnet til at arbejde både med historiebrug og forskellige kildetypers funktionalitet, herunder fordele og ulemper ved fiktionsfilm som historieformidling. Filmen understreger, at fortiden har stor betydning for nutiden, ikke mindst når den ikke bliver bearbejdet.
Inden filmen bør eleverne klædes på i forhold til de ideologiske og økonomiske forskelle i Spanien i midten af 1930’erne med fokus på de to regeringsperioder under den 2. Republik i 1931-1936 og udbruddet af borgerkrigen i 1936. Man kan tage udgangspunkt i, at de skal kunne svare på ’Under filmen’-spørgsmålene under Opgaver og øvelser.
Har man ikke så meget tid, kan de læse nogle af nyhedsartiklerne om åbning af massegravene i stedet for længere redegørelser.
’Efter filmen’-spørgsmålene er egnede til par- eller gruppearbejde i klassen, før man samler op i plenum.

Særfagligt
’Læreren der lovede havet’ er velegnet til historie på A- og B-niveau. Filmen kan med fordel bruges som en del af et temaforløb om den spanske borgerkrig og/eller ideologiernes kamp i det 20. århundrede. Filmen kan eventuelt kombineres med den prisbelønnede dokumentar om den aktuelle debat i Spanien ’El Silencio de Otros’ (’The Silence of Others’) (Almudena Carracedo og Robert Bahar, 2018).

Kernestof:
Et temaforløb med inddragelse af filmen vil kunne dække følgende kernestofområder:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
Afhængigt af, hvilke opgaver eleverne løser, kan de arbejde med følgende faglige mål:
- at redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- at redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- at reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- at anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- at opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- at formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- at demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Tværfagligt
Samarbejde med spanskfaget kan levere en dybere kontekst, eftersom spanskfaget i forvejen behandler kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Spanien. Et samarbejde vil også gøre det muligt at læse kilder på originalsproget, og ikke mindst læse et langt større udbud af kilder. Her kan man samtidig diskutere den metodiske udfordring i at læse oversatte kilder, og eventuelt sammenligne originale og oversatte tekster.
Samarbejde med samfundsfag kan levere viden om de politiske ideologier, der optræder i filmen: Socialisme, konservatisme og fascisme.
