Frisør Funky elsker vilde frisurer, men de skal helst se ens ud på begge sider af hovedet. I kan hjælpe ham med at lave flotte frisurer.

Matematisk opmærksomhed
Spejling og symmetri, rækkefølge og mønstergenkendelse, genkendelse af farver, former og typer. 
Snak med børnene om, at frisuren skal være ens på begge sider af hovedet. Snak også om, at bladene i sig selv er symmetriske omkring deres midterakse.

Materialer
Ispinde (alternativt papir), øjne og forskellige typer blade af efterårsblade, kronblade fra blomster eller blade fra forskellige træer. Farver og lim.

Forberedelse – gerne sammen med børnene
Gå på jagt efter blade, der skal bruges til frisurer. Pres gerne bladene, så krøller de ikke så hurtigt sammen. Læg dem ind i en bog et par dage med noget tungt ovenpå. Pres dem ikke mere end et par dage, så bliver de skrøbelige.

Aktivitet
Lad børnene lave karakterer ved at male ispindene. Lim derefter bladene på bagsiden, så de er symmetriske omkring midten. Børnene kan fx bruge sukkerøjne og knapper til ansigter. 

Børnene kan også tegne/male ansigter på papir og derefter lime blade på som frisurer. I kan også selv male blade, klippe dem ud, og bruge dem i stedet for rigtige blade.

Når I har lavet frisurer
Snak om hinandens frisurer. Er der et mønster? Er der flere af de samme blade i frisuren? Er der noget, der gentager sig?

SE TEASER

Mini Morfi er en sjov og lærerig app for de 4-6-årige. Besøg de forskellige steder i Mini Morfi byen og leg med størrelser, former og tal. Læs mere om appen her. 

Læs mere

Tid

Deltagere

Alder

Temaforløb