Kom helskindet over krokodillefloden

’Krokodillefloden’ træner både børnenes motorik og samarbejdsfærdigheder.

Legen går ud på, at børnene skal krydse en ’flod’ ved hjælp af ’trædesten’, uden at røre gulvet.

Byg ’krokodillefloden’ op:

  • Læg fx rullemadrasser som flodbreder. Flodens bredde kan variere i forhold til sværhedsgrad og børnenes alder.
  • Placer en stepbænk eller lignende ude midt i floden som et ’flodleje’, børnene kan holde en lille pause på.
  • ’Trædesten’ kan være ’River Stones’, balancekugler, frisbees, små ringe, bademåtter, sækkestole og taburetter.
  • Placer ’trædestenene’ samlet ved den flodbred, børnene starter ved.
  • Krokodiller kan være legetøj, krokodiller bygget af duploklodser eller 1 voksen.

Del børnene op i mindre grupper på 3-4 børn.

  • Gruppen skal nu samarbejde om at placere trædestenene, så de danner en rute. Sørg for, at der ikke er nok trædesten til at komme helt over floden. Børnene skal bygge ruten undervejs og hjælpe hinanden med at komme videre.
  • Hvis et barn kommer til at træde på gulvet, betyder det, at barnet er blevet spist af en krokodille. Så skal barnet starte forfra, og gruppen skal gå tilbage og hjælpe barnet med at komme over.
  • Evaluering: Efter legen samles alle og taler om, hvordan samarbejdet gik. Spørg fx børnene om de lagde mærke til, at der var nogen, der hjalp hinanden undervejs?
     
  • Se denne inspirationsfilm om ’Krokodillefloden’, der præsenterer forløbet og kommer med gode pædagogiske råd til at understøtte børns samarbejds-færdigheder i denne leg: https://vimeo.com/76312224
  • Se også en skriftlig vejledning til ’Krokodillefloden’ her på side 26: http://www.traume.dk/sites/default/files/ud-paa-gulvet.pdf
Se mere

Tid

Deltagere

Alder

Temaforløb