1. Tal om børnenes erfaringer med hunde

  • Kender de en hund?
  • Er de stødt på forskellige typer hunde?
  • Er nogen bange for hunde?
  • Hvorfor kan en hund virke skræmmende?

2. Forstå en hund
Tal med børnene om, hvad det betyder, når hunden:

  • Logrer med halen.
  • Stikker halen mellem benene.
  • Piver, knurrer, gør højt. 
  • Har tungen hængende ud af munden (halser).
  • Har en kold snude (rask) og en varm snude (syg).
  • Find billeder af hunde på nettet, hvor hundene viser forskellig adfærd

3. Mød en hund
Tal med børnene om, hvordan man møder en hund. Man må: 

  • Spørge ejeren først om man må klappe hunden.
  • Ikke gå hen til fremmede hunde selv.
  • Lade hunden slikke sin baghånd, hvis man tør. 
  • Sige ”giv pote” og se, hvad der sker.

Måske I kender nogen, der kan komme forbi med en rolig hund?
Tag billeder af hunden og optag små filmklip, hvor hunden gør forskellige ting.

Se mere

Temaforløb