At være anderledes – dialog og forhindringsstafet

Dialog om at være anderledes:
Tal med børnene om, at nogle mennesker er født anderledes eller har været ude for en sygdom eller en ulykke, der gør, at de er blevet fysisk og psykisk anderledes. Er der nogle børn eller voksne i jeres daginstitution, eller kender børnene nogen i deres familie eller vennekreds, der:

  • Har et fysisk eller psykisk handicap?
  • Mangler en kropsdel?
  • Sidder i kørestol eller bruger andre hjælpemidler?

3 stationer med forhindringsstafet:

Del børnene op i mindre grupper på 3-4 børn. De bliver sendt rundt på de forskellige stationer for at udfordre sig selv. Her er 3 forslag til stationer. I kan selv finde på andre.

A) Blindeleg i sandkassen:

  • Børnene får bind for øjnene og en lille pose udleveret.
  • En voksen lægger forskellige genstande ud i sandkassen – fx frugter eller legetøj.
  • Børnene med bind for øjnene bliver nu sendt op i sandkassen sammen, hvor de skal finde genstandene og komme dem i deres pose. Giv dem ca. 3 min. til opgaven.
  • Børnene beholder bindet for øjnene og skal nu på skift fortælle den voksne, hvilke genstande de har fundet. De andre børn må gerne hjælpe ved at mærke på genstanden.

B) Et-bens- og en-armsgang på græsset:

  • Lav en bane på ca. 10 m. med en start- og en slutlinje.
  • Børnene får tapet benene sammen med murertape nede ved anklen.
  • De skal nu finde ud af, hvordan de kommer fra startlinjen til slutlinjen.
  • Før de skal tilbage til start, får de også tapet armene sammen bag på ryggen ved håndleddene.
  • De skal nu finde ud af, hvordan de kommer tilbage til start.

C) Spis og drik uden hænder:

  • Børnene får tapet hænderne sammen på ryggen ved håndleddene.
  • De får nu hver en plastictallerken med forskelligt mad på: rosiner, frugtstykker, kiks/knækbrød, kogt spaghetti m.m. Børnene skal nu finde ud af, hvordan de spiser maden uden hænder.
  • De skal også prøve at drikke lidt vand af et plastickrus uden hænder. Læg nu et sugerør foran dem, så de kan prøve at bruge det til at drikke med.

Saml op på stafetten og børnenes erfaringer på egne kroppe med at være "blinde" og have forringet førlighed med ben og arme.


Foto via Flickr-bruger Adam Cohn

Læs mere

Tid

Deltagere

Alder

Temaforløb