Dansk filmhistorie
Danske film har altid knyttet sig til den tid, de er skabt i – fra de første filmruller og sort-hvide stumfilm til nutidens digitale produktioner og streamingtjenester har de afspejlet tidens strømninger og bidraget til at forme dem. Levende billeder er altså meget mere end underholdning. De danner fællesskab og dokumenterer historien og har som kunstform formidlet og fortolket danskernes hverdagsliv på det store lærred gennem mere end hundrede år. At dykke ned i filmhistorien er derfor også at udforske fortællingen om Danmark og vores fælles kulturarv.
Dansk filmhistorie er en illustreret oversigt i 12 artikler skrevet af Peter Schepelern, lektor ved Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet. Artiklerne følger dansk films udvikling fra 1896 og frem og giver et udvidet perspektiv på de rammer, filmene udspringer af. Hver tekst fremhæver centrale værker, tendenser og begivenheder og præsenterer de toneangivende mennesker og forhold, der har præget dansk film både foran og bag kameraet. Desuden giver artiklerne bud på konkrete værker, der kan ses i sin helhed eller i klip.
I undervisningen kan materialet anvendes på tværs af fag og klassetrin. I dansk kan artiklerne bidrage til grundig filmanalyse og bruges som opslagsværk og forståelsesramme, hvor eleverne arbejder med virkemidler, genrer og fortællestrukturer og forholder sig til den kontekst, filmene er skabt i. Dansk Filmhistorie giver et overblik over vigtige strømninger i kulturlivet og i filmkunsten, som kan sætte den enkelte film i perspektiv, og som kan være et aktiv i eksempelvis periodelæsning. I et litteraturhistorisk perspektiv kan teksterne bidrage til at sammenligne filmiske og litterære strømninger.
I historiefaget kan film og filmklip fungere som samtidige kilder, der giver indblik i hverdagsliv, samfundsudvikling og politiske tendenser. Eleverne kan nærstudere filmens rolle som historisk dokument og propaganda og undersøge, hvordan levende billeder både kan afspejle og forme historien. Film og filmklip kan også bruges som decideret kildemateriale, og artiklerne kan inspirere til de mest centrale og relevante film for bestemte perioder i det 20. og 21. århundrede.
Kulturfagligt kan artiklerne bruges til at undersøge skildringer af sociale og politiske forhold og til at analysere filmmediets betydning i offentligheden. I billedkunst og mediefag kan materialet inspirere til praktisk arbejde med filmproduktion, billedsprog og æstetik, og tværfagligt taler materialet ind i forløb om kulturarv, identitet og medieudvikling og giver eleverne mulighed for at arbejde både analytisk, historisk og praktisk.