Om filmen
'Faderen, sønnerne & Helligånden' er filmet over fjorten år, hvor instruktøren har fået lov at komme helt tæt på alle dele af brødrene Christian og Henrik Ernsts liv i årene 2011 til 2025.
Dokumentarens omdrejningspunkt er den sociale arv og det anstrengte forhold mellem tre generationer af familien Ernst. Brødrene Christian og Henrik står som de centrale karakterer i fortællingen, mens deres halvvoksne sønner, Jim og Alexander, får egne handlingstråde flettet ind. Især følger vi Henriks søn, Alexander, i de vigtige teenageår: fra konfirmation og 9. klasses-dimission til hans kamp for at gennemføre gymnasiet trods tiltagende hashmisbrug, forældrenes skænderier og manglende overskud på hjemmefronten.

Brødrenes far ser vi intet til, men hans fravær og den brudte og ekstremt konfliktfyldte kontakt fylder meget. Noget, der skaber enorm vrede hos særligt Christian, der finder nyt holdepunkt i en nationalkonservativ ortodoks-kristen organisation. Henrik derimod bestræber sig på at skabe varig forandring og balance i sig selv og sin familie ved at passe sit arbejde, at lægge hashen på hylden og at huske at omfavne sin kone Ceci efter et dumt skænderi. Et konstant arbejde for ikke at lade farens svigt kamme over i vrede, selvmedlidenhed og selvdestruktion.
‘Faderen, sønnerne & Helligånden’ viser således, hvordan medlemmerne af familien Ernst med vekslende held søger at bryde den sociale arv. Anden del af Christian Sønderby Jepsens planlagte trilogi om social arv ses nemt uden kendskab til ’Testamentet’, idet dokumentaren stykker forhistorien sammen gennem arkivklip fra trilogiens første del, så det bliver klart, hvilken arvestrid der ligger forud for begivenhederne.

Dokumentaren er fuld af lange indstillinger, der giver adgang til brødrenes samtaler om fortiden, forældrene, relationen til hinanden samt deres håb for deres egne sønners fremtid. Her står filmen stærkt i skildringen af brødrene og indsigten i, hvordan den sociale arv konkret ser ud og indvirker på en families tilværelse. Sideløbende med det observerende blik får vi tydelige iscenesættelser af brødrene, hvor deres tanker og følelsesliv kommer til udtryk i næsten teatralske monologer eller gennem placeringen af det lille menneske i den storslåede natur.
KLIP 1
Opgaver og øvelser
Opgave under filmen
Eleverne inddeles i 5-6 grupper, der hver har ansvar for ét af nedenstående fokuspunkter. Under filmen sørger grupperne for at notere sig vigtige scener, replikker, filmiske virkemidler, der relaterer sig til deres fokus. Det kan være en fordel at pausere filmen 1-2 gange undervejs og give eleverne tid til at notere ned.
Gruppe A: Portræt af Henrik
Gruppe B: Portræt af Christian
Gruppe C: Portræt af Alexander
Gruppe D: Tema: social arv
Gruppe E: Tema: tro og religion
Gruppe F: Tema: fædre og sønner

Opgaver efter filmen
Opgave 1
I grupper
Hver gruppe arbejder analytisk med sit fokus.
Som opsamling kan hver gruppe præsentere sit arbejde enten ved et mundtligt oplæg med et valgfrit præsentationsværktøj, eller ved overlevering af analysearbejdet i matrixgrupper.
Gruppe A:
- Undersøg, hvordan dokumentaren portrætterer Henrik som menneske, far, bror, ægtemand og søn. Inddrag i den forbindelse samtalen med broderen Christian og samtalen med hustruen Ceci nedenfor (Klip 2 og Klip 3) og lav samtaleanalyser ved hjælp af de sproglige aspekter og begreber, I kender fra danskfaget i forvejen. Det kunne være ved at undersøge sproghandlinger, lave transaktionsanalyse eller ved at se på principperne for den vellykkede samtale (se mere under Links og litteratur).
- Lav derudover en næranalyse af Klip 4 med fokus på filmiske virkemidler i portrættet af Henrik:
KLIP 2
KLIP 3
KLIP 4
Gruppe B:
- Undersøg, hvordan dokumentaren portrætterer Christian som menneske, far, bror, ægtemand og søn. Inddrag også Christians tanker om den kristne organisation, han bliver medlem af, og undersøg hvilke sagte og usagte årsager, der ligger bag hans medlemskab.
- Lav derudover en næranalyse af Klip 5 med fokus på filmiske virkemidler i portrættet af Christian:
KLIP 5
Gruppe C:
- Undersøg, hvordan dokumentaren portrætterer Alexander som menneske, teenager, ven og søn. Inddrag i den forbindelse dansescenerne ved konfirmation og ved studentergilde, og undersøg scenernes funktion i portrættet af Alexander.
- Lav derudover en næranalyse af Klip 6 med fokus på filmiske virkemidler i portrættet af Alexander:
KLIP 6
Gruppe D:
- Undersøg, hvordan temaet social arv skildres i dokumentaren. Overvej, om temaet er et hoved- eller bi-tema i fortællingen om familien Ernst og argumentér for jeres svar.
- Lav derudover en næranalyse af Klip 7 med fokus på de filmiske virkemidler i fremstillingen af temaet:
KLIP 7
Gruppe E:
- Undersøg, hvordan temaet tro og religion skildres i dokumentaren. Overvej, om temaet er et hoved- eller bi-tema i fortællingen om familien Ernst og argumentér for jeres svar.
- Lav derudover en næranalyse af Klip 8 med fokus på de filmiske virkemidler i fremstillingen af temaet:
KLIP 8
Gruppe F:
- Undersøg, hvordan temaet fædre og sønner skildres i dokumentaren. Overvej, om temaet er et hoved- eller bi-tema i fortællingen om familien Ernst og argumentér for jeres svar.
- Lav derudover en næranalyse af Klip 9 med fokus på de filmiske virkemidler i fremstillingen af temaet:
KLIP 9
Opgave 2: Skriftlige og kreative øvelser
Alene eller to og to
Øvelse 1: Skriv et manuskript til en samtale-podcast, hvor gæsterne i podcast-studiet er Henrik og hans søn Alexander. Du skal skrive podcast-værtens spørgsmål til far og søn om deres liv, familie og medvirken i dokumentarfilmen. Du skal også skrive far og søns svar ud fra din viden om dem fra dokumentaren.
Øvelse 2: Skriv et brev fra Henrik til sønnen Alexander om hans håb og ønsker for ham i fremtiden. Skriv også i brevet, hvad Henrik kan være bange for på sin søns vegne.
Øvelse 3: Skriv en sammenlignende analyse af anslaget i henholdsvis 'Faderen, Sønnerne & Helligånden' og ’Testamentet’ med fokus på de tre filmiske virkemidler, du/I mener er vigtigst i denne sammenhæng. Se anslagene fra begge film herunder.
Øvelse 4: Skriv en personlig sangtekst på 3-5 strofer, som Alexander kunne have skrevet til sit rockband, med autofiktive elementer om hans liv, familie og hans følelser og tanker om det. Melodien skal være ”Nothing Else Matters” af Metallica.
Anslag - 'Testamentet'
Anslag - 'Faderen, sønnerne og Helligånden'
Links og litteratur
Bøger
- Granild, Dorte & Wolfhagen, Mette: ’Dox’. Lindhardt & Ringhof 2016
Artikler
- Bøge, Jørgen og Mühlmann, Gunnar: ’Samtaleanalyse’, Dansksiderne.dk 2006 + 2016:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7675 - Jensen, Kristian Ditlev, anmeldelse i Ekko, 25. marts 2025:
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/faderen-sonnerne-helliganden/
Podcast
- P1 Anmelderne: ’Faderen, sønnerne og helligånden: Arvestrid og broderskab’. DR LYD, 27. marts 2025: https://www.dr.dk/lyd/p1/anmelderne/anmelderne-2025/faderen-soennerne-og-helligaanden-arvestrid-og-broderskab-11162517021
Filmiske virkemidler
- Læs om filmanalyse, filmsprog og filmiske virkemidler i Filmcentralens Filmleksikon